Fiat 500 TwinAir

Takole je z juliji pri Fiatu: julija 1957 so predstavili Fiat 500, julija 2007 novi Fiat 500, julija 2008 Abarth 500, julija 2009 še Fiat 500 C in julija letos naposled Fiat 500 TwinAir. Za marsikoga je torej, če mu je le 500 pri srcu, julij veseli mesec.

Fiat 500 TwinAir (foto: Vinko Kernc) Vinko Kernc
2. 8. 2010

Bilo bi nenavadno, če pri predstavitvi 500 z motorjem TwinAir ne bi ponosno omenjali Fiatovega primata pri izpustu ogljikovega dioksida: v tem trenutku so s povprečnimi 127, 8 grama na kilometer evropski prvaki, in to že tretje leto zaporedoma.

Nezanemarljiv je tudi podatek, da so v dveh letih zabeležili 130 tisoč prenosov (in 15 milijonov obdelanih konkretnih poti uporabnikov) Fiatovega programa eco:Drive, ki voznikom pomaga k učinkovitejši in zato varčnejši vožnji. Na tak način je bil povprečni letni prihranek goriva šestodstoten (oziroma prihranjenih 80 evrov) in spuščenih v zrak 145 kilogramov manj ogljikovega dioksida. Rekorder je pri gorivu v enem letu prihranil kar 200 evrov. Skozi oči enega uporabnika številke sicer morda res niso impresivne, a če jih pomnožite z vsemi v tem programu ali celo (hipotetično) z vsemi vozniki vseh vozil v Evropi, bi bil ekološki učinek ogromen.

Impresiven je tudi novi TwinAir, dvovaljni Fiatov motor, ki se bo v kratkem razširil v družino treh motorjev z močmi 65, 85 in 105 'konj'. Inženirji podjetja FPT (Fiat Powertrain Technologies) so z razumevanjem in implementacijo 'downsizinga' (zmanjševanja mer) do ekstremov razvili motor, ki v primerjavi s klasično grajenimi stroji enake moči v zrak izpusti za 30 odstotkov manj ogljikovega dioksida na kilometer. V 24 mesecih je 200 ljudi (od katerih 20 iz podjetja Magneti Marelli) od odobritve projekta do proizvodnje razvilo prvi motor, ki je od začetka nastajal na podlagi nove tehnologije MultiAir, torej motorja brez dušilne lopute ter zato s spremenljivim gibom sesalnih ventilov za krmiljenje. In pravijo, da je TwinAir v tem trenutku najbolj zeleni motor za osebni avtomobil na svetu.

Inženirji dinamike strojev so zakoličili osnovo dveh valjev, pri katerih se bata gibljeta vzporedno (torej hkrati oba dol ali gor), z dodatno nasproti vrtečo se gredjo, s čimer so izničili vse nastale sile prvega reda. Neljube sile drugega reda pa so pri dvovaljnikih vselej za polovico manjše kot pri štirivaljnih motorjih. Govorimo o tresljajih, za katere pri Fiatu trdijo, da jih je prav toliko (ali manj) kot pri sedanjih štirivaljnih motorjih.

Tribologi so poskrbeli za učinkovito zmanjšanje notranjega trenja, strokovnjaki na področju pretoka plinov pa so (ob pomoči tehnike MultiAir ter malega turbopuhala znamke Mitsubishi) zasnovali proces od sesanja prek zgorevanja do izpuha (dinamika fluidov) s karseda malo izgubami. Prvi motor te družine pri 0, 9 litra prostornine zmore 85 'konj', in če se spomnite, je to še pred desetletjem veljalo za športne značilnosti – razmerje moči in prostornine je tule namreč slabih 100 'konj' na liter.

Motor TwinAir je od primerljivega štirivaljnika tudi za 10 odstotkov lažji in za 23 odstotkov krajši, kar odpira nove možnost pri vgradnji. Izza volana Petstotice, v kateri doživlja premiero (sledili pa bodo tudi drugi avtomobili, in to ne le znamke Fiat), je v določenih primerih povsem primerljiv s sedanjim 100-'konjskim' motorjem, saj je krivulja navora dovolj ugodna za prožno odzivanje avtomobila v širokem območju vrtljajev. Poleg tega so inženirji predvideli možnost dodatnega varčevanja goriva: s pritiskom na gumb ECO na armaturni plošči se spremenita krivulji navora in moči (glej tabelo), poleg tega pa še program pretikanja, če je vgrajen robotizirani menjalnik Dualogic.

Tudi takšen 500 ima serijski sistem Start&Stop in sistem GSI (Gear Shift Indicator), ki svetuje, kdaj pretakniti za bolj ekološko vožnjo. Motor je tako z obeh skrajnosti – z željo po varčni ali z zahtevo po dinamični vožnji – povsem primerljiv s sedanjimi štirivaljniki, pri porabi jih celo pošteno prekaša, nekako nenavaden pa je le njegov zvok, ki je, jasno, tipičen za dvovaljnike.

Toda morda se še spomnite – 'originalni' 500 iz leta 1957 je bil gnan prav z dvovaljnim motorčkom. To pa novemu stroju ob vseh tehničnih prednostih daje še rahel element nostalgije. Dvovaljni Fiat 500 so naši očetje ali celo dedje julija veselo gnali proti morju. Zakaj bi bilo letos kaj veliko drugače?

Vinko Kernc, foto:? Vinko Kernc

Prvi vtis
  • Videz

    Zimzeleni prikupni avtomobilček, ki skoraj nima nasprotnikov.

  • Motorji

    Presenetljivo prožen in z veliko volje do vrtenja.

  • Notranjost in oprema

    Videz je še vedno nenavaden, a prijeten, prikupen. Občutek nostalgije in dobra izdelava.

  • Cena

    V Sloveniji pričakujemo nekoliko nižjo ceno od napovedane italijanske, a kljub temu ni malo za tako majhen avtomobil.

Prva ocena

Z novim motorjem 500 ni ničesar izgubil, kvečjemu pridobil. Ta motor je v tem trenutku po moči v sredini bencinske ponudbe, a je 500 z njim po zmogljivostih nevarno blizu 100-'konjskemu'. Plus opazna mera nostalgičnega zvoka motorja in ekološkega dejavnika.