Nissan Pivo 2

13. 3. 2008
Deli

Pravzaprav nas tole ni smelo presenetiti: mežika, mijavka, laja, brunda, gode in še kaj že vsaka cenena, na Kitajskem izdelana igrača. Zakaj potem ne bi s človekom komuniciral tudi avtomobil?

Če bi bilo treba pri Pivu 2 kaj posebej izpostaviti, bi bil to brez dvoma RA.

RA je kratica za Robotic Agent, kar je nemogoče prevesti in hkrati osmisliti. Je tako tehnično kot pojavno zelo zanimiva reč. RA se vozniku predstavi kot glava elektronske igrače človeškega videza; ta glava se vrti za 360 stopinj, lučke na njej pa pomenijo oči ter usta; obraz gleda proti vozniku ali kuka iz avtomobila v smeri vožnje. Z različno osvetlitvijo prikazuje RA različna čustva, ko se pogovarja z voznikom.

RA z govorom posreduje vozniku informacije, ki jih obdelujejo že današnja vozila (vse do napotkov napredne navigacije), v osnovi pa s kamero (z njene slike obdeluje mimiko obraza voznika) ugotavlja voznikovo razpoloženje in se po potrebi odzove; če na primer voznik kaže znake utrujenosti, ga ljubeznivo opozori; če zazna pretirano razburjenost, poskuša voznikovo pozornost preusmeriti drugam. In tako naprej.

Rajeva komunikacija je nevsiljivo prikupna: poleg tega, da prijazno in ljubeznivo govori, tudi prikimava, zmajuje z glavo, celo pomežikne. Naloga Raja je ena sama: poskrbeti, da je voznik sproščen in zadovoljen, saj tak vozi varneje. Nissan je razvil RA skupaj z univerzama Stanford in Michigan (ZDA); ideja je odlična, njegov hardver ni nič posebnega, softver se zdi že dovolj dodelan in ni razloga, da RA v podobni obliki ne bi v bližnji prihodnosti našel mesta v serijskih Nissanih. Če poskušam prebrati med vrsticami povedanega na tiskovni konferenci v Parizu, se utegne uresničenje Raja zgoditi v treh letih.

Nekaj manj vznemirljiva, a nič manj napredna (če ne celo bolj) je preostala tehnika Piva 2. Vrtljivost kabine smo spoznali že pri Pivu 1, večina drugega pa je novega. Novi so zelo majhni elektromotorji, zdaj štirje (prej dva) in v kolesih, njihova posebnost pa je zgradba, ki omogoča trirazsežnostno magnetno polje, zaradi česar so ti motorji v obliki kolutov manjši in zmogljivejši od klasično zasnovanih.

Motorje razvija Nissan skupaj s podjetjem Fujitsu General. Prav tako skupen projekt (tokrat s firmo NEC) so litij-ionske (Li-ion) baterije, ki se od današnjih razlikujejo v plastni zasnovi; zato so lahko zelo tanke, zaradi česar jih je mogoče postaviti nizko v karoserijo (nizko težišče! ) in še hladijo se bolje od klasičnih baterij, od katerih so za pol manjše, a kljub temu za 50 odstotkov bolj zmogljive. Poseben (majhen, prenos velikih tokov) je tudi pretvornik, ki je vgrajen v kolesa in manipulira z električno energijo med baterijo in elektromotorji.

Ni težko opaziti nenavadne postavitve koles. V Pivu 2 se lahko vsa kolesa obrnejo okrog svoje navpične osi za do 90 stopinj, kar v skrajnosti pomeni izjemno preprosto ‘bočno’ parkiranje (ko se za 90 stopinj obrnejo vsa kolesa in kabina, je težko govoriti o bočnem parkiranju, saj gre takrat Pivo 2 spet naravnost, le v drugo smer kot pred tem) in pa tudi dobro izhodišče za klasično krmiljenje.

To je naprej nadgrajeno z zasukom rok, ki držijo kolesa, s kombinacijo obeh zasukov pa se Pivo 2 obnaša različno: pri pospeševanju se razmakneta prednji kolesi, pri zaviranju se razmakneta zadnji, pri zavijanju se zunanji zbližata, notranji pa razmakneta. To stalno spreminjanje geometrije podvozja povzroči, da je navpična obremenitev v vsakem trenutku enakomerno razdeljena med vsa kolesa, kar pomeni skoraj povsem izničeno nagibanje karoserije.

To podvozje s spremenljivo geometrijo pri Nissanu imenujejo Metamo (iz besede metamorfoza), tehnično pa ga omogoča tehnologija ‘by wire’, od upravljanja vozila (volan, zavore, plin) naprej. Zato je razmeroma preprosto izvedljivo tudi vrtenje kabine in odpiranje vrat, v katera so vgrajene vse komande upravljanja in ki so nameščena pred tremi vštric postavljenimi sedeži (srednji, voznikov, je postavljen nekoliko naprej).

Pivo ima še nekaj drugih zanimivih rešitev, od radarskega nadzora razdalje do drugega vozila pa do sistema nadzora okolice vozila s štirimi kamerami. Te so nameščene na prednjem ter na zadnjem delu in na bokih kabine, njihov zorni kot pa je 180 stopinj. Tako pregledujejo 360 stopinj okolice avtomobila, združene posnetke pa voznik iz ptičje perspektive spremlja na zaslonu pred volanskim obročem.

Pivo 2 zagotovo ne bo neopažen; od daleč zaradi značilnega videza z ‘iztegnjenimi’ kolesi, od blizu pa zaradi prikupne robotske glave, ki zna tudi pomežikniti. Naj ima avtomobil v sebi tudi nekaj človeškega!

Pivo?

Ime tega unikatnega raziskovalnega prototipa izhaja iz vrtljivosti (pivot pomeni obrat) njegove kabine.

Polnjenje in domet

Hitro polnjenje naj bi trajalo do 20 minut, polno napajanje pa le tri ure. To zadošča za šest ur nepretrgane vožnje oziroma za 125 kilometrov poti.

Vinko Kernc, foto:? Vinko Kernc