Novi Golf GTI ni nastopaški avtomobil, vendar ponuja veliko voznih užitkov, ki jih zagotavljajo iskriv motor, dodelano podvozje in nadzorna elektronika. In kaj bi si še želeli?
Ko je poleti leta 1976 zapeljal na ceste prvi Golf GTI sem bil skoraj še mlečnozobi osnovnošolec in ga imam zato le v bledem spominu. Pri Volkswagnu so z njim pravzaprav ustvarili razred dostopnih športnih (kompaktnih) avtomobilov, ki utelešajo izrazito vozno dinamiko in pravšnjo mero lastnosti za vsakdanjo uporabo.
Energičen športnik je proti pričakovanjem takoj postal uspešnica, prodali so ga v nekaj manj kot pol milijona primerkih in Volkswagnov recept je deloval skozi vseh dosedanjih sedem generacij, tako da je bilo do konca lanskega leta izdelanih več kot 2,3 milijona Golfov GTI.
GTI je torej legendarna in vsem, ki jih vsaj malo zanimajo bencinski hlapi, dobro znana kratic, sicer pa bosta v družini kmalu še dizelski GTD in elektrificirani GTE. A vendar je zdaj, ko prihaja novi Golf GTI osme generacije, marsikaj drugače. Prihaja namreč v času, ki zaradi različnih dejavnikov ni prijazen avtomobilski industriji in zlovešči virusa grozi človeštvu.
In zato je bilo marsikaj drugače tudi na uradnem novinarskem voznem krstu v Volkswagnovem domačem mestu Wolfsburgu: majhna skupina predstavnikov avtomobilske sedme sile, kratka tehnična predstavitev in dovolj možnosti za prvo soočenje za volanom, tudi nekaj kratkih voženj z modeli prejšnjih generacij.
Tudi pri osmem Golfu GTI se osnovni recept z učinkovitim prednjim pogonom, športnim podvozjem, prepričljivo ergonomijo in dizajnerskimi dodatki ni spremenil. Zunanjost novinca se v primerjavi z običajnimi izvedbami razlikuje v nekaterih podrobnostih, na primer z agresivno mrežasto masko na spodnjem delu odbijača, skupkom svetlečih diod v obliki štartno ciljne zastavice, ki tvorijo luči za meglo in z razmaknjenima zaključkoma izpušne cevi na zadnjem delu.
Napisov z oznako GTI je dovolj za hitro razpoznavnost, medtem ko se značilna rdeča dekorativna črta, rezervirana za trenutno najbolj športnega Golfa, tokrat razteza nad inteligentnima žarometoma. Golf GTI ni izrazito nastopaški avto, prej bi rekel, da je razmeroma zadržan, še zlasti, če stoji na serijskih, skoraj smešno majhnih 17-palčnih platiščih (za doplačilo so lahko do 19-palčna) in če je odet v nekoliko anemično kraljevsko rdečo ali skoraj preveč sterilno belo karoserijsko barvo.
Ker je Golf vstopil v dobo digitalizacije, je razumljivo, da ima tudi GTI digitalno armaturno ploščo s številnimi možnostmi prikazov merilnikov in seveda s številnimi elektronskimi triki osrednjega komunikacijskega zaslona.
Začetno navdušenje je sicer rahlo splahnelo, ko sem se skušal z dotikanjem drsnikov na volanskem obroču skozi zapletene izbirnike prebiti do športnega voznega načina, kar bi sicer na veselje voznikov lahko preprosto rešili z enim samim (bližnjičnim) stikalom.
Sprednja sedeža s podaljškom naslonskega dela v vzglavnik in s karirastim vzorcem, ki spominja na predhodnike, sta odlično oprijemljiva čeprav na njih ni več podpisa priznanega proizvajalca Recaro.
Najpomembnejše je seveda srce in pod motornim pokrovom je spet energični 2,0-litrski prisilno polnjeni bencinski štirivaljnik (iz družine EA888), ki so mu zaradi omejitve izpustov povečali prostornino katalizatorja in nataknili nov filter trdih delcev.
Njegov zvok še posebej v športnem voznem programu navdušuje z renčečo frekvenco pri pospeševanju in zamolklimi poki pri popuščanju plina; akustične kuliso z vibracijami ustvarja novi zvočni aktuator, ki poskrbi, da je motorni ton čim bolj naraven.
Z impresivnimi 180 kilovati (245 KM), ki se v celoti sprostijo med 5.000 in 6.500 vrtljaji na minuti, me je motor iz letom primerno umirjenega voznika hitro spremenil v porednega mladeniča z željo po naglih pospeških in divjanjem skozi ovinke. Največji navor znaša 370 Nm in je na voljo v poravnani krivulji med 1.600 in 4.300 vrtljaji. To je dovolj, da se GTI, ki je s 1460 kilogrami razmeroma lahek v razredu, z mesta do hitrosti 100 km/h zažene v 6,3 sekunde.
Golf GTI Performance prejšnje generacije (z enako nazivno močjo kot zdaj osnovni model) je bil sicer desetinko urnejši, a ta razlika bi bila opazna samo na dirkališču. Najvišja hitrost je omejena na 250 km/h, uradnih tovarniških podatkov o bencinski žeji pa še ni.
GTI je serijsko opremljen s šeststopenjskim ročnim menjalnikom, ki je namenjen športnim sladokuscem. Ti bodo hitro ugotovili, da bi bili gibi prestavne ročice lahko nekoliko krajši, toda energično vrtenje motorja je pravi balzam za dušo, saj dovoljuje prestavljanje iz tretje v četrto pri 160 km/h, v peto pa celo pri 200 km/h.
Toda, ko sem se iz Golfa GTI z ročnim menjalnikom presedel v tistega z doplačilnim dvosklopčnim samodejnim DSG, se mi je že čez nekaj kilometrov začelo dozdevati, da sem za volanom precej drugačnega avtomobila. Sedemstopenjski avtomatiki je mogoče ukazovati s futurističnim stikalom na sredinski konzoli in z dvema vzvodoma na volanu.
Tudi ta menjalnik se sicer odziva hitro, toda občasno nekoliko obotavljajoče in želi skoraj preveč grobo hitro poudariti športno nrav pri prestavljanjih, obenem pa ob pojemkih ne ponudi tako izrazitih zvočnih učinkov.
Uravnoteženost podvozja in integracija elektronskih krmilnih sistemov sta skoraj popolna, zasluge pa ima novi krmilnik vozne dinamike (VDM), ki omogoča učinkovito sobivanje zapore diferenciala in nadzorovanih blažilnikov ter seveda vseh drugih komponent vozne dinamike.
Progresivno krmiljenje deluje izredno natančno in neposredno, (doplačilno) nastavljanje blažilnikov (DCC) je mogoče prilagoditi različnim okusom, zapora diferenciala na sprednji osi pa omogoča zelo učinkovit oprijem tudi pri silovitih pospeševanjih. In seveda temu primerno čvrst občutek na volanskem obroču med vlečenjem v zavoj.
Golfa GTI je tudi z izključeno elektroniko za nadzor stabilnosti v športnem voznem programu težko spraviti s poti, saj so konstruktorji s spremenjenimi nastavitvami sprednje in zadnje preme skoraj v celoti izničili podkrmarjenje in športnik je presenetljivo miren tudi pri visokih hitrostih. Pravzaprav je težko najti bolj uravnoteženo kombinacijo vozne dinamike in primernosti za vsakodnevno vožnjo.
Novi Golf GTII bo slovenskim športnim sladokuscem na voljo v septembru, najprej s samodejnim menjalnikom. Koliko bo treba odšteti zanj, še ni znano, orientacijska cena v Nemčiji je 35.000 evrov.
Tekst: Matjaž Gregorič
Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del