Nov, cenejši avtomobil za kupce, ki si cenejših želijo? Nekateri proizvajalci na ta izziv odgovorijo z novo blagovno znamko.
Renault ima Dacio, novo blagovno znamko za cenejše avtomobile bo dobil tudi Volkswagen. Pri Citroënu, po drugi strani, so se stvari lotili bolj klasično. C-Elysee, recimo, je popolnoma navaden Citroën, le da je namenjen kupcem, ki od avtomobila na nekaterih področji zahtevajo manj in zato dobijo nižjo ceno. Ne gre za model, ki bi bil na ravni nekaj generacij starih avtomobilov 'glavne' znamke, gre pa za avtomobil, pri katerem so citroënovci varčevali, kjer se jim je to zdelo smiselno, in niso varčevali, kjer bi to prineslo negativen rezultat.
Še korak naprej v tovrstnem razmišljanju je novi Citroën C4 Cactus. Gre za sodobnega križanca (crossover), pri katerem pa so Citroënovi inženirji, tako je vsaj videti na prvi pogled (tokrat smo si avtomobil lahko le ogledali, za volan bomo prvič sedli junija), varčevali na zanimive načine.
Da je C4 Cactus vendarle sodoben avtomobil in da niso varčevali pri tehnologiji, ki je pomembna, dokazuje dejstvo, da bodo motorji sodobni. Kateri bodo na voljo, pri Citroënu še niso izdali, bodo pa C4 Cactusa poganjali sodobni dizli s tehnologijo BlueHDi in sodobni bencinski motorji PureTech. Med njimi naj bi po neuradnih podatkih pri bencinskih izstopala litrski trivaljni turbo z oznako e-THP in 91 'konji' ter 1,2 litrski e-THP, najbolj varčni C4 Cactus (99-'konjski' BlueHDi) pa bo na 100 kilometrov porabil vsega 3,1 litra goriva in v zrak izpustil le 82 gramov CO2 na prevoženi kilometer. Vsi motorji bodo izpolnjevali okoljsko normo EURO6 in imeli sistem Stop&Start.
Poleg sodobnih motorjev je za to zaslužna tudi manjša masa vozila. Ta je le 965 kilogramov, torej približno 200 kilogramov manj od klasičnega C4, pa čeprav si avtomobila delita platformo z 2,6 metra dolgo medosno razdaljo vred. C4 Cactus v dolžino meri vsega 416 centimetrov (kar je krajše od Golfa, a na primer malce več od Fiata 500L), a je znotraj še vedno dovolj prostora za potnike in za 358-litrski prtljažnik. Kako so torej varčevali? Šest kilogramov so, na primer, privarčevali tako, da je zadnja klop sicer zložljiva, a ne tudi deljiva – kar je pravzaprav edini pomislek, ki smo ga imeli pri Cactusu ob predstavitvi. Sumimo, da se bo klasično deljiva klop (verjetno v razmerju 50 : 50) zelo kmalu znašla med razpoložljivo opremo.
Motorni pokrov in blatniki so iz aluminija, 11 kilogramov so na primer prihranili pri steklih v zadnjih vratih, ki se ne odpirajo klasično, temveč le vstran (na 'metuljčka'), posoda za tekočino za pranje vetrobranskega stekla je lahko, ker so šobe nameščene na brisalnike in zato učinkovitejše, manjša ... Seznam področij, kjer so varčevali, je dolg.
A tisto, kar bo novega C4 Cactusa najbolj zaznamovalo, so plastične (iz termoplastičnega poliuretana) površine AirBumps, v katerih so zračni mehurji oziroma žepi, nameščene pa so na vrata in odbijače. Blažijo udarce ob parkiranju ali odpiranju vrat in se vrnejo v prvotno obliko. Tako ni treba več skrbeti, ali je na parkirišču nakupovalnega centra zraven vas parkiral bedak, ki ne zna odpreti vrat, ne da bi z njimi treščil po sosednjem avtomobilu, in če med manevriranjem na dvorišču opazite količek, to ne bo pomenilo uničenega odbijača. In ker so AirBumps na voljo v štirih barvah, so tudi del individualizacije vozila, saj jih je mogoče poljubno kombinirati z desetimi zunanjimi barvami in tremi različnimi notranjimi ambienti.
Tudi v kabini C4 Cactusa so Citroënovi inženirji in oblikovalci dokazali, da so sposobni izdelati Citroëne, ki smo jih nekaj časa pogrešali: praktične, a rahlo 'odbite', uporabne, a napredne, skratka prijazno drugačne.
Iz kabine so se tako poslovili klasični merilniki in klasični gumbi za upravljanje. Zamenjali so jih popolnoma digitalni merilniki pred voznikom (klasičen LCD-zaslon) in sedempalčni LCD sredi armaturne plošče, ki ima sedem 'gumbov', občutljivih za dotik, s katerimi voznik upravlja klimatizacijo, večpredstavnost, navigacijo, nastavitve vozila, telefonijo, spletne storitve in elektronska pomagala. Preprosto, intuitivno (vsaj za generacijo uporabnikov pametnih mobilnikov) in (spet) lažje kot klasične rešitve.
Ko smo že pri armaturni plošči: to zaznamuje tudi predal z dvižnim pokrovom pred sovoznikom. Rešitev je prostorna in praktična, a onemogoča klasično namestitev sovoznikove varnostne blazine. Ta se zato skriva v prednjem delu stropa, tik ob vetrobranskem steklu.
Drugačna je tudi prednja klop. Čeprav gre v resnici za dva ločena sedeža, daje vizualni vtis zofe, saj sta sedeža na pogled povezana (v resnici je vmes predal). Če ima avtomobil robotizirani ročni menjalnik ETG (Efficient Tronc Gearbox), je pred njima le ročica ročne zavore, menjalnik pa voznik krmili s tremi preprostimi gumbi (P, D, R). Kabino tudi sicer zaznamuje nekaj zanimivih podrobnosti, recimo usnjeni ročaji za zapiranje vrat ali panoramska steklena streha.
Seveda to, da bo C4 Cactus vendarle meril na nižji del cenovne lestvice, še ne pomeni, da ne bo imel (serijsko ali za doplačilo) sodobnih elektronskih pomagal: sistem za (tudi aktivno) pomoč pri parkiranju, vzvratno kamero, statične smerne luči, pomoč pri speljevanju v klanec in Citroën eTouch (samodejni klic na pomoč), kjer ta storitev deluje.
Štirikolesnega pogona C4 Cactus, tako je bilo vsaj slišati, ne bo poznal (kar za razred majhnih križancev ni nič presenetljivega), prav tako ni še nič slišati o hibridni tehnologiji (spet: zaradi nižje cene in dejstva, da so odlične rezultate dosegli že s klasičnim pogonom).
So pa zato pri Citroënu s C4 Cactusom uvedli tudi nekaj novih načinov lastništva (ki pa v Sloveniji najverjetneje še nekaj časa ne bodo na voljo). Mogoče bo recimo plačevati glede na prevožene kilometre ali pa se odločiti za plačevanje mesečnega obroka, ki bo vseboval vse stroške razen goriva, torej vse servisne storitve in zavarovanje – nekaj podobnega, kot smo vajeni pri mobilni telefoniji. Pri Citroënu napovedujejo, da bodo stroški lastništva zato za okoli 20 odstotkov nižji kot pri klasičnem avtomobilu tega razreda.
C4 Cactus na slovenske ceste prihaja jeseni, zato je seveda jasno, da tokrat nismo nič izvedeli o cenah, razen obljub o tem, da bodo res ugodne, verjamemo pa, da bomo lahko takrat, ko bomo avtomobil prvič preizkusili na cesti (junija), o njih že kaj napisali, saj bodo začeli tudi pri nas junija ali julija sprejemati prednaročila.
Besedilo Dušan Lukič, foto tovarna
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere