Pri Toyoti razlagajo, da je novi v mestu (New kid in town) kar štirised, a na prvi pogled bi rekli, da gresta v novo Toyoto iQ le dva odrasla potnika. Redki udeleženci mednarodne predstavitve pa vemo, da se lahko v trimetrski karoseriji peljejo le trije odrasli. In to udobno!
Kako jim je to uspelo? Pri Toyoti so uporabili nekatere tehnične trike, da so potniški prostor izdatno povečali. Če bi mestnega novinca pri mehaniku dvignili, bi opazili, da so prednji diferencial namestili pred motor. S tem so omogočili, da so prednja kolesa postavljena na skrajne robove karoserije, predvsem pa so razdaljo med prednjim odbijačem in stopalkami zmanjšali za 120 milimetrov. Tudi električno krmiljen volanski sistem je nameščen višje, da so lahko pod njim namestili motor. Posodo za gorivo, na kateri ponavadi sedijo potniki na zadnji klopi, so sploščili na 120 milimetrov višine in jo namestili v dno avtomobila.
Tako je zdaj 32-litrska posoda vgrajena pod nogami zadnjih potnikov in zadnjicami prednjih potnikov, torej kar 440 milimetrov bolj proti nosu avtomobila. Zaradi drugačne rešitve so seveda drugačna tudi bencinska črpalka, cevi in tipalo količine goriva, ki je zaradi večje natančnosti nameščen v sredini posode. Klimatska naprava, ki je kar 20 odstotkov manjša od klasične enote, zmanjša tudi sredinsko konzolo, prav tako so tanjši sedeži. Zanimivo pa je, da zaradi tega niso nič manj udobni, ampak ponujajo več prostora zadnjim potnikom in varčujejo pri skupni masi. Toyotini načrtovalci so pri vsakem sedežu prihranili kar kilogram.
Zdaj ko smo pojasnili razloge za tehnične novosti, si poglejmo še najočitnejše posledice. Armaturna plošča je asimetrična, kar bi lahko v lepši slovenščini opisali kot vdrti del pred sovoznikom. Zaradi manjše (serijske! ) klimatske naprave in vreče namesto zaprtega predalnika so pred sovoznikom dobili več prostora za noge, kar pomeni, da lahko sopotnik pomakne svoj sedež bolj proti prednjemu koncu avtomobila. S tem se ustvari več prostora za ramena prednjih potnikov, predvsem pa za noge 'desnega' potnika na zadnji klopi. Njegov levi sosed pa lahko le upa, da je za volanom manjši voznik, sicer zmanjka prostora za kolena in stopala.
In če mislite, da je ob vozniku povprečne rasti prostor primeren za otroka, potem v zadnjih letih niste nameščali otroškega varnostnega sedeža, ki zavzame kar precej prostora, zato tudi ob manjšem otroku zmanjka prostora za noge. Zaradi skromne velikosti pa ostane v štirisedežniku le malo prostora za prtljago. Če litre prevedemo v bolj domač jezik, bi rekli, da gresta noter le denarnica in ozka ženska torbica, na 'špecerijo' ali letalske potovalke pa kar pozabite. Če gledamo na iQ-ja kot na dvosedežnik, prtljažnik ni globok, je pa primerno velik in z ravnim dnom. Slaba stran male Toyote je v pomanjkanju zaprtih prostorov: zaprtih predalnikov ni (malce za šalo smo ugotavljali, da je iQ edini avtomobil na svetu, kjer lahko daš 'zaprt predalnik' pred sovoznikom v pralni stroj, čeprav to ni mogoče zaradi trde podlage, ki je nameščena pod blagom), prav tako so pozabili na prtljažni rolo.
Motorja sta že stara znanca, saj ju poznamo iz Ayga in Yarisa. Litrski trivaljnik poskrbi za 50 kilovatov (68 'konjev'), veliko močnejši pa je 1, 4-litrski štirivaljni turbodizel z oznako D-4D (66 kW/90 KM). Čeprav je turbodizel tako po zvoku kot navoru zelo prijazen do voznika, pa bo po napovedih kar 93 odstotkov prodaje padlo na ramena bencinskim bratom. Glavnino naj bi prevzel litrski trivaljnik, zelo verjetno (po predvidevanjih 40 odstotkov) v kombinaciji z neštetostopenjskim menjalnikom Multidrive (beri: CVT), ki je kot nalašč za mestno 'lazenje'. Šele kasneje v letu 2009 pride 1, 33-litrski bencinski motor, ki bo s tehniko Start & Stop (samodejno ugašanje pri rdečem semaforju) znova ponudil nekaj novega.
Na novinarsko vprašanje, zakaj je nimajo že predstavljene različice, pa je bil odgovor: »To stane, zato bi bile osnove različice še dražje. Vprašanje je, ali bi potem dosegli svoj namen.« No, stane pa tudi iQ, saj naj bi se njegova cena začela pri 13 tisočakih. Za ta denar dobite mestni avtomobil, ki je narejen na povsem novi platformi, ki pričakuje pet zvezdic pri Euro NCAP (že po strožjem sistemu! ) in ponuja bogato osnovno opremo iQ. Pri bogatejši opremi iQ? lahko dokupite le navigacijo in usnje, vse drugo že ima.
Toyoto iQ bodo izdelovali na Japonskem, prodajali pa le na stari celini in domačem trgu. Od predvidenih 100 tisoč naj bi jih 80 tisoč prodali v Evropi, preostalo pa med ljubitelji riža. In če lahko mirno zatrdimo, da je pri nižjih Japoncih Toyota iQ štirised, bo pri višjih Evropejcih trised oziroma najpogosteje dvosed. Torej lahko na vprašanje iz naslova odkrito odgovorimo: »Oboje! «
Primerjava z Aygom in Yarisom
Toyota iQ je na pogled (skoraj) enako široka in visoka kot Yaris, le v dolžino je krajša za slab meter. Zato ni čudno, da je osnovnega prtljažnika v Yarisu več kar za 238 litrov (270 proti 32).
‘Pametna Toyota’ je resnici na ljubo po merah bliže Aygu, ki je nastal v sodelovanju s skupino PSA (Citroën C1 in Peugeot 107). Od Ayga je krajša za 42, 5 centimetra, vendar pa tudi širša za 6, 5 centimetra in višja za 3, 5 centimetra. Glede na starejšega mestnega brata iQ znova razočara s prtljažnikom, saj ga je manj kar za 108 litrov. Zato pa novinec preseneča z medosno razdaljo, ki je glede na skupno dolžino radodarnejša za 8, 5 centimetra, predvsem pa ima bistveno boljši obračalni krog. Model iQ lahko namreč spremeni smer vožnje v le 3, 9 metra (Smart 4, 2, Yaris 4, 4)!
Ker pa pri Toyoti priznavajo, da je bil njihov poglavitni cilj premagati v velemestih vedno bolj priljubljenega Smarta Fortwoja, smo vzeli pod lupo še njegove podatke. Smart je od iQ-ja krajši za 29 centimetrov in ožji za 12 centimetrov, vendar pa tudi višji za štiri centimetre. Ker je Smart Fortwo (kot pove že ime) le dvosed, je tudi njegovega prtljažnika več kar za 188 litrov, večji pa je tudi njegov obračalni krog, zato je iQ okretnejši. Če pokukamo še k izpuščenemu plinu CO2, zaradi katerega v nekaterih evropskih mestih že omejujejo promet (in le vprašanje časa je, kdaj se bodo vrli birokrati to spomnili narediti tudi pri nas), vidimo, da je bencinski iQ boljši (99 proti 112 g/km), še enkrat močnejši Toyotin turbodizelski motor pa slabši (103 proti 88 g/km).
Aljoša Mrak, foto: Tovarna