Da ne bo pomote: naslov ne pomeni, da je Toyotin RAV4 odslej na voljo kot bencinec in hibrid, se je pa ponudba dizelskih motorjev močno zmanjšala.
Pomladitev leta 2013 predstavljene četrte generacije Toyotine uspešnice v razredu križancev je bila morda (z izjemo oblike nosu avtomobila) res nežna, a prinaša (vsaj na večini evropskih trgov) pomembno novost: doslej priljubljena kombinacija dizelskega motorja in štirikolesnega pogona se je namreč poslovila. Namesto starega (in zastarelega) 2,2-litrskega dizla s 151 'konji' je tu hibridni pogon, edini dizel, ki je na voljo (novejši dvolitrski, ki ima 143 'konjev'), pa ima le še prednji pogon. Za štirikolesnega odslej skrbi elektrika.
Spremembe, ki jih je RAV4 doživel navzven, so ga uskladile s sedanjimi oblikovalskimi potezami pri Toyoti: tanka maska, izražene luči, poudarjen odbijač, zelo podoben tistim na Miraiju in Priusu.
V notranjosti je veliko manj sprememb, vsi hibridni RAV4 imajo 4,1-palčni barvni LCD na vrhu sredinke konzole, omisliti pa si je mogoče tudi šestpalčnega. Seveda ne manjka (na seznamu serijske ali doplačilne opreme) elektronskih varnostnih asistentov, združenih v sistem Toyota Safety Sense (aktivni tempomat, samodejno zaviranje, pomoč pri ohranjanju smeri na voznem pasu, prepoznavanje prometnih znakov).
Oblika seveda ni bistvo hibridnega RAV4, pa čeprav je kot nakupna odločitev zelo pomembna. To se skriva pod kožo. V nasprotju z manjšimi Toyotinimi hibridi s Priusom na čelu RAV4 nima 1,8-litrskega bencinskega motorja. Dobil je namreč enak hibridni pogonski sklop kot pred njim Lexus NX. To pomeni združitev dvoinpollitrskega bencinskega štirivaljnika in elektromotorja, če pa izberemo štirikolesno gnano različico, za pogon skrbita celo dva elektromotorja (tisti zadaj RAV4 prinese električni štirikolesni pogon in oznako E-Four). Prednji je (podobno kot bencinski) neposredno povezan z neskončnostopenjskim samodejnim menjalnikom (ne klasičnim, ampak že znana Toyotina rešitev s planetnimi gonili) zmore 105 kilovatov, zadnji je pol manj zmogljiv (50 kilovatov). Zanimivo je, da se sistemska moč hibridnega sistema ne poveča, tudi če delujeta oba – v obeh primerih hibridni RAV4 zmore sistemskih 145 kilovatov oziroma 197 'konjev'. A se oba elektromotorja pri zmanjševanju hitrosti ali zaviranju aktivno vključita kot generatorja za pridobivanje električne energije.
Vse skupaj je dovolj za 8,7-sekundni pospešek do 100 kilometrov na uro in (kot smo pri Toyotinih hibridih že malo vajeni) največjo hitrost 180 kilometrov na uro.
Elektromotorja energijo jemljeta in dodajata v baterijo NiMH z 220 celicami, ki se skriva pod zadnjimi sedeži. Ta (če je polna) omogoča popolnoma električno vožnjo (če ta način vklopi voznik s pritiskom na gumb) do hitrosti približno 40 kilometrov na uro (ob nežni nogi na stopalki za plin), električni dosega pa je manj kot kilometer – a za tiho premikanje avta po dvorišču sredi noči bo dovolj.
Večji in zmogljivejši bencinski motor in elektromotor (ali dva) naredita hibridni RAV4 odličen nadomestek dizelsko gnani različici, in dokler so motorni vrtljaji dovolj majhni (torej predvsem pri mestni in obmestni vožnji, če voznik nima pretežke noge na stopalki za plin), je hibridni RAV4 tudi tišji od dizla, hkrati pa z mesta dovolj živahen.
Štirikolesni pogon deluje neopazno (kar je dobro), z dizlom pa je primerljiva tudi normna poraba: 4,9 litra za 100 kilometrov v mešanem ciklu oziroma 115 gramov CO2. V mestni gneči pride hibridni pogon seveda še bolj do izraza. Kaj bi šele bilo, če bi pri Toyoti (namesto zadnjega elektromotorja) v RAV4 vgradili večjo, litij-ionsko baterijo in mu dodali možnost polnjenja prek kabla?
Stare tehnologije
Poleg hibridne je prenovljeni RAV4 na voljo tudi s klasično bencinsko in dizelsko tehnologijo. Dizel je le še eden, dvolitrski (ki izvira iz sodelovanja Toyote z BMW), na voljo pa je le skupaj s prednjim pogonom in ročnim menjalnikom.
Več izbire je ob bencinskem motorju (tudi ta je izboljšan) s 151 'konji'. Tega si lahko omislite z ročnim ali brezstopenjskim samodejnim (CVT) menjalnikom in tudi štirikolesnim pogonom, seveda pa tudi klasično gnani različici premoreta vse varnostne asistente in drugo opremo, ki jih premore tudi hibrid. Cene bencinskega modela se začnejo pri 25.800 evrih, dizla pa pri 24.350 evrih.
Dušan Lukič; foto: tovarna