Daleč pred premiero, še med testiranji, smo sedli za volan avtomobila, ki bo čez nekaj mesecev postal serijska različica nove Toyote Supre in ga bomo novinarji lahko prvič uradno preizkusili in izvedeli tudi vse tehnične podrobnosti. Naslednje vrstice zato preberite pazljivo, gre za svetovno 'ekskluzivo'.
Ime Supra pomeni veliko stvari, a samo tistim pravim avtomobilskim ljubiteljem, tistim vozniškim navdušencem, ki so imeli srečo, da so doživeli vsaj eno izmed petih generacij, preden so jo leta 2002 nehali proizvajati. Od nje je ostalo le ime, prava športna legenda, in prav na to japonski proizvajalec račun ob predstavitvi dolgo pričakovanega naslednika. Toyota pravzaprav računa na to, da bo znamka pri kupcih ravno zaradi Super (spet) dobila povsem drugačen ugled. S pomočjo entuziazma prvega človeka znamke, Akija Tojode, velikega navdušenca nad športnimi avtomobili in odličnega voznika, ta znamka že dodaja zabavo, vozno dinamiko in čustva v enačbo, v kateri so že od nekdaj zanesljivost, vzdržljivost in razum. A zabava je le del tega, kar ponuja nova Supra. In medtem ko smo od gostiteljev poslušali izjave v slogu 'o tem ta trenutek ne bomo govorili', smo ob videnem med druženjem s predserijskim primerkom doživeli že kar preobilje čustev.
Avtomobil za prave voznike
Tokrat smo se vozili po cestah v okolici Madrida in po legendarnem, čeprav nekoliko pozabljenem dirkališču Jarama, ki je iz koledarja formule 1 izpadlo že leta 1982. Pozabljeno, zanimivo in razburljivo – kot Supra. Idealna povezava za razumevanje Toyote in tega, kar so storili – iz pepela vzeli ime, pred šestimi leti sklenili partnerstvo z BMW, skupaj pa so nato pripravili vrhunski 'vozniški' avtomobil, ki bo še pred predstavitvijo svoje sposobnosti dokazoval kot dirkalnik tovarniške ekipe Gazoo Racing, hkrati pa pomagal pridobivati nove izkušnje.
BMW in Porsche
Rezultat je vzporedni projekt z BMW Z4. Supra in Z4 imata enak menjalnik, skupen je velik del arhitekture in delov pod kožo, pa tudi v kabini, ki je bila pred premiero še v celoti zakrita, smo našli kak detajl ali dva nemškega porekla. Kje so torej razlike? Vsepovsod drugje. Najprej v vožnji. Priznamo, novega BMW še nismo vozili, imamo pa izkušnje z avtomobili, ki jih Toyota uvršča med neposredne konkurente Supre – BMW-jem M2 in Porschejem Caymanom GTS. Supra nikakor ni prilepljena na cesto in sterilna. Tu je bliže M2 kot pa Caymanu, a je na drugi strani manj agresivna kot BMW, saj moč ponuja bolj natančno in linearno. Vseskozi sledi zadani liniji, hkrati pa je dovzetna za vsak popravek, kakor da sledi vašim prstom. Z vsakim ovinkom se tako zadovoljstvo le še povečuje. Avtomobil je odlično uravnotežen, najbolj pa nam je bilo všeč to, da je stabilna tudi takrat, ko nanjo delujejo sile iz vseh smeri, recimo na prehodu iz enega ovinka v drugega, na neravninah ali pa na zaviranju globoko v ovinku. Občutek za volanom je zanesljiv, njegovo delovanje pa ni niti preostro niti preblago, torej je ravno pravšnje, da se avto odziva tako, kot je potrebno. Podatek, da je težišče nižje kot na primer pri Toyoti GT86, ne ostaja le na papirju, to se opazi tudi v praksi, porazdelitev teže je enakomerna v razmerju 50 : 50. Številke na papirju tako lahko občutimo tudi v praksi.
Bolj čvrst kot LFA
Na žalost za vas nimamo niti ene uradne številke, enega uradnega podatka, ki bi vam ga lahko zaupali. Vse so skrivnosti. Kakšna je masa vozila? Zagotavljajo, da bo pod 1.500 kilogrami, neuradni podatki pa govorijo o številki 1.496. Pospeški? Zanesljivo pod petimi sekundami do 100 kilometrov na uro. Navor? 'O tem ne želimo govoriti'. Moč? Več kot 300 'konjev'. BMW zagotavlja, da ima njihov Z4 340 'konjev' oziroma 250 kilovatov moči (in poleg tega še različico s 375 'konji'), Toyota svoje številke skriva. A spet: bolj kot ne je jasno, da bo tudi Supra imela pod motornim pokrovom BMW-jev šestvaljnik, ki bo zmogel skoraj enako moč in navor. Takšen je bil tudi avto, ki smo ga vozili, druga možnost pa bo (ravno tako BMW-jev) štirivaljnik z okoli 260 'konji'. Ročni menjalnik? Glavni inženir Tecuja Tada ga ni izrecno izključil, a vsaj na začetku ni videti, da bi bil na voljo. Tako bodo vse Supre in vsi BMW-ji imeli osemstopanjsko ZFovo avtomatiko, seveda s primerno ostrim programom pretikanja in možnostjo ročnega upravljanja prek obvolanskih ročic. Menjalnik je tudi edina stvar, za katero bi si želeli, da je nekoliko drugačna – ko recimo pred ovinkom prestavljate navzdol, se zdi, kot da vse traja predolgo in nekoliko bolj mehko, kot na primer pri BMW M3.
Vse skupaj dobro pokaže, kolikšen del razvoja je potekal s skupnimi močmi - tekmovalnost pa medtem še naprej ostaja. BMW sicer za zdaj ostaja samo kot roadster, Supra pa le kot kupe. To je treba poudariti, saj je brez uporabe ogljikovih vlaken in drugih dragih materialov še vedno karoserijsko bolj trden od predragega in preveč naprednega Lexusa LFA. Jasno je, da kabriolet nikoli ne bo dosegel takšne trdnosti, zato je logično, da od avtomobila na progi pričakujemo še bolj ostre in neposredne reakcije kot pri nemškem bratu.
Elektronika za zvok
Vzmetenje je elektronsko nadzorovano, kar pomeni, da lahko vsak trenutek nadzoruje nagibanje vozila in blaženje. Ko preklopite avtomobil v športni način, se spusti še za dodatnih sedem milimetrov. Pogon je speljan na zadnji kolesni par in je opremljen z elektronsko nadzorovanim diferencialom z omejenim zdrsom. Navor med kolesi lahko porazdeljuje povsem enakomerno ali pa le na eno oziroma drugo kolo. Po prvih izkušnjah na stezi se zdi tudi, da bo avtomobil zato zabaven tudi za vse tiste, ki Supro vidijo kot avtomobil za 'driftanje'.
Še ena majhna zamera: ni nam všeč, da je tudi Toyota podlegla trendu umetno ustvarjenih zvokov motorja. Medtem ko se ob prestavljanju na športni način v kabini zasliši tuljenje motorja, zunaj tega ni. Nihče nam sicer ni potrdil, da se zvok predvaja prek zvočnikov v kabini, a to niti ni bilo treba.
Prvi primerki spomladi
Od oktobra, ko je Supra ugledala luč sveta na salonu v Parizu, je stekla predprodaja, prek spleta pa bo na voljo prvih 900 vozil, ki jih bodo kupci prejeli spomladi. Cena, tehnični podatki in zmogljivosti – vse to bo kmalu znano. V Toyoti zato pravijo: kdorkoli bo naročil avtomobil, lahko od nakupa odstopi, a takšnih naj ne bi bilo veliko, saj se bo vsak, ki se bo z njo zapeljal 50 ali 100 metrov, vanjo zaljubil v trenutku.
Intervju: Tecuja Tada, glavni inženir
»Številke so eno, občutki nekaj drugega«
Kot glavni inženir, zadolžen za razvoj tega avtomobila, ste navdih zagotovo iskali v preteklih generacijah Supre. V katerih?
Še posebej sem navezan na različico A80. Glavni inženir, zadolžen za njen razvoj, je bil moj učitelj in mentor, on je izučil celo generacijo inženirjev Toyote.
Pred časom sta GT86 in BRZ nastala kot enak avtomobil. Je tako tudi zdaj s Supro in BMW Z4?
Situacija ni enaka. Zdaj sta dve ločeni ekipi delali na podlagi različnih zahtev in idej. Delili smo si tako nekatere tehnične elemente in tako varčevali pri razvoju, hkrati pa pospešili nastanek obeh avtomobilov, vseeno pa ne vemo, kaj so oni storili s svojim vozilom, oni pa ne vedo, kaj mi s svojim. To je prava Toyota v vseh pogledih.
Zakaj pravite, da so številke eno, občutki pa nekaj povsem drugega? Trenutno namreč ne poznamo niti enega tehničnega podatka.
To je avtomobil, ki ga je treba voziti. Občutek dovršenega upravljanja in posledične mirnosti ter lahkotnosti, tako na cesti kot na progi, je nemogoče izraziti s številkami. Številni proizvajalci povečujejo moč, da bi tako imeli večje zmogljivosti. Pa je zabava resnično le v večji motorni moči, ali je večji užitek v brezhibni vožnji skozi ovinke?
Brez dvoma je Supra daleč od slabega avtomobila, vseeno pa se pojavlja vprašanje: ali je pripravljena za še več moči, ali je pripravljena na to, da postane pravi superšportnik?
Preizkusite naše delo in videli boste. Prihaja še več presenečenj in napredka. Supra je pripravljena na večino tega, kar prihaja.
Na avtomobilske dirke na primer?
Zagotovo! Nastala je v avtomobilskem športu in zagotovo bomo aktivni tudi tam.
Intervju: Hervig Daenens, glavni testni voznik
»Vozite jo brez meja«
Med razvojem Supre ste prevozili na tisoče kilometrov. Kje vse se mora avtomobil dokazati, preden je primeren za nastop na trgu?
Vozili smo po Italiji, Franciji, Nemčiji, Švedski, Veliki Britaniji, šli smo v ZDA, seveda pa smo testirali tudi na Japonskem. Obkrožili smo svet in Supro pripravili na vse razmere, v katerih jo bodo kupci preizkusili in uporabljali. Jasno, velik del testiranj je bil opravljen na Nürburgringu, saj mora biti Supra dovršena tudi na dirkališču.
Glede na to, da ste glavni testni voznik Toyote pri razvoju Supre, BMW pa ima svojega človeka za razvoj modela Z4, kdo izmed vas je hitrejši?
(smeh) Ne vem, kdo od naju je hitrejši, vem pa, da je naš avtomobil hitrejši.
V čem je skrivnost Suprine hitrosti?
Dejavnikov je veliko. Izpostavil bi tako imenovan odnos med širino koles in medosno razdaljo. Pri Supri je to razmerje manjše od 1,6, kar pomeni, da je izredno okretna. Pri Porscheju 911 znaša natanko 1,6, pri Ferrariju 488 1,59, pri modelu GT86, ki velja za pojem okretnosti, pa je 1,68.
Kako naj po vašem mnenju kupci vozijo Supro? Kakšen je njen karakter, kakšna vožnja ji najbolj ustreza?
Naj jo vozijo, kakor jim najbolj ustreza, pripravljena je na vse. Na hitro, dinamično in ostro vožnjo, na dolga in udobna potovanja, pripravljena pa je tudi na velike napore. Kdorkoli jo lahko vozi brez omejitev. To je Supra.
besedilo: Mladen Alvirović/Autobest · foto: Toyota
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere