Volvo XC60

27. 10. 2008
Deli

Zadnja leta je poglavje o avtomobilski varnosti postalo splošno pomembno za vse proizvajalce (in jasno tudi ali celo najprej za kupce), tako da se je dolgoletni Volvov primat kar nekako izgubljal. Pa so se pri Volvu odločili še enkrat pritisniti na pravo tipko.

Tako je predstavitev novega Volva potekala v glavnem skozi oči varnosti. Danes se pač stvari vrtijo povsem drugače kot še pred desetletjem. Danes bi načelno lahko zapisali, da je novi XC60 tipičen Volvo, oblikovno in tehnično, z nekaj napredka v obliki in tehniki, a z doslej uveljavljenimi načeli te znamke; da je XC60 'mali XC90' in vse, kar na podlagi te izjave sledi.

In ne bi bilo veliko narobe. Vsaj od daleč ne. V osnovi je XC60 tekmec v razredu, ki ga je začel Beemvejev X3, torej gre za mehkega terenca spodnjega razreda v oddelku prestižnejših vozil. Do danes se jih je nabralo že nekaj (najprej seveda GLK in Q5), vsi pa se nekako strinjajo z napovedmi, da ima prav ta razred lepe obete za bližnjo prihodnost.

V Götteborgu so hoteli izdelati avtomobil, ki bo zabaven za vožnjo in udoben v vožnji. Tehnična osnova je povzeta po veliki Volvovi družini, kamor spada tudi XC70, seveda pa je večina komponent prilagojena: manjšim (zunanjim) meram, večji oddaljenosti od tal (230 milimetrov je po njihovih besedah rekordnih za ta razred), dinamičnejšemu občutku izza volana in – kar še posebej poudarjajo – čustvenemu dojemanju avtomobila.

Pregovorno hladni Švedi torej vstopajo v toplo področje. Želijo namreč, da bi zunanji videz pritegnil kupca v tolikšni meri, da bi ga prepričal o nakupu. Zato je XC60 na prvi pogled mali XC90, kar je bil tudi cilj oblikovalcev. Ti so hoteli novincu vdahniti jasno pripadnost blagovne znamke, a mu znotraj svojih mer vtisniti nekaj več čvrstega videza – tudi z nekaterimi novimi oblikovalskimi prijemi, na primer z novimi tankimi LED-icami ob straneh motorne maske, z utorom pod spodnjo bočno okensko linijo, s strešnimi vzdolžnimi nosilci, zlitimi s streho, ali z LED-lučmi na zadku, ki 'objamejo' in podčrtajo dinamičen videz zadka.

Ampak kot rečeno, varnost. XC60 prihaja serijsko z novim sistemom, ki je zasnovan na podlagi statistike, ki pravi, da se 75 odstotkov prometnih nesreč zgodi pri hitrosti do 30 kilometrov na uro. Do te hitrosti je aktiven novi sistem City Safety, njegovo oko pa je laserska kamera, nameščena za notranje vzvratno ogledalo in seveda usmerjena naprej.

Kamera je zmožna zaznati (večje) predmete do 10 metrov pred prednjim odbijačem vozila, podatke pa posreduje elektroniki, ki opravi 50 izračunov v sekundi. Če izračuna, da obstaja možnost trka, vzpostavi tlak v zavornem sistemu, in če se voznik ne odzove, sama zavre avtomobil in obenem prižge zavorne luči. Če je razlika v hitrosti tega in spredaj vozečega vozila manj kot 15 kilometrov na uro, je sposobna trk preprečiti, sicer pa vsaj zmanjšati morebitne poškodbe potnikov in škodo na vozilih. Na preizkusni vožnji se je našemu XC60 uspelo zaustaviti pred avtomobilom-balonom kljub hitrosti 25 kilometrov na uro po merilniku.

Ker sistem temelji na optičnem tipalu, ima svoje omejitve; voznik mora poskrbeti, da je šipa vselej očiščena, kar pomeni, da mora vklopiti brisalnike, kadar je to potrebno – v megli, sneženju ali močnem dežju. City Safety je pri tem ves čas povezan s sistemom PRS (Pre-Prepared Safety), ki nadzira pripravljenost in delovanje varnostnih blazin in omejevalnikov zatezne sile varnostnih pasov. PRS, ki je prav tako premierno predstavljen v XC60, je povezava med preventivnimi sistemi in zaščitnimi sistemi in je aktiven tudi nad hitrostjo 30 kilometrov na uro.

Za XC60, ki utegne imeti ali serijsko ima (odvisno od trga) tudi večino drugih varnostnih sistemov, pravijo, da je najvarnejši Volvo vseh časov. Je pa tudi zelo atraktiven, kar še posebej velja za njegovo notranjost. Njihova oblikovalska DNA, ki si jo razlagajo kot 'Do Not Abandon' (ne opusti – nanaša se na uspešne oblikovalske rešitve zadnjega časa) ali celo kot 'Dramatic New Approach' (dramatičen nov pristop – nanaša se na nove oblikovalske rešitve), prinaša novosti tudi v notranjosti.

Značilno tanka osrednja konzola je zdaj nekoliko obrnjena proti vozniku, za njo pa je (nekaj) več prostora za drobnarije in na njenem vrhu je večopravilni zaslon. Izbrani materiali in delno poteze odražajo občutek sodobne tehnike, nove pa so tudi oblika in (precej bolj pestre) barvne kombinacije sedežev. Na voljo je celo odtenek limonino zelene barve.

Poleg visokokakovostnih avdiosistemov (vse do 12-zvočniškega Dynaudia) za XC60 ponujajo tudi dvodelno panoramsko streho (prednji večji del se tudi odpira) in sistem Clean Zone Interior, ki ga zaradi prijaznosti priporoča Švedsko združenje za astmo in alergije. Toda kakorkoli obrnete, na koncu (ali na začetku) je avtomobil tehnika. Zato velja poudariti, da je samonosna karoserija zelo vzvojno toga, podvozje pa športno naravnano (bolj togi zglobi), da je zato spredaj klasično (vzmetna noga), zadaj pa večvodilno podprti XC60 dinamičen izza volana.

Namenili so mu dva turbodizla, ki bosta z zmogljivostmi vsaj v Evropi izpolnila večino želja in zahtev kupcev, pa enega turbobencinarja, ki bo zadovoljil tudi najbolj petične. Zadnji je razvit iz 3, 2-litrskega šestvaljnika, a ima zaradi manjših vrtine in giba nekaj manjšo prostornino ter dodatno turbopuhalo tehnologije 'twin-scroll'. Prihodnje leto bodo ponudili še posebej čisto različico z 2, 4-litrskim turbodizlom (175 'konjev') ter z le prednjim pogonom s ciljem onečediti vsak kilometer z le 170 grami ogljikovega dioksida. Z izjemo tega vse XC60 poganjajo vsa štiri kolesa prek elektronsko nadzorovane Haldexove sklopke 4. generacije, kar pomeni predvsem hitrejši odziv sistema.

Vez med mehaniko in varnostnim poglavjem je tudi tu stabilizacijski DSTC (po domače ESP), ki je za XC60 nadgrajen z novim tipalom, ki zaznava sukanje okrog vzdolžne osi (na primer ko voznik nenadoma odvzame plin in zavije); zaradi novega tipala se lahko odzove hitreje kot sicer. Sistem zmore po novem tudi hitreje ukrepati v primeru, ko kaže na prevračanje vozila. Od tovrstne elek­tronike pa ima XC60 lahko tudi sistem za nadzorovano spuščanje po spolzkem terenu (HDC).

Med možnostmi znotraj paketa mehanike so tudi 'Four-C', elektronsko nadzorovano podvozje s tremi prednastavitvami, pa hitrostno odvisni volanski servo (tudi s tremi prednastavitvami) in samodejni (6) menjalnik za oba turbodizla.

Takole 'sestavljeni' XC60 bo že v kratkem 'napadel' ceste Evrope, ZDA in Azije, vključno s Kitajsko in Rusijo, ki bosta zelo pomembna trga zanj. Beseda ceste v zgornjem stavku ni pomota, saj so XC60 brez skrivanja pripravili predvsem za bolj ali manj urejene ceste, čeprav obljubljajo, da se tudi mehkega terena ne ustraši.

Da je XC60 ta trenutek najvarnejši Volvo, kaže verjeti, brez dvoma pa tudi nakazuje nove razvojne poti varnosti ob pomoči elektronike. Da ne pozabimo – pri Volvu pravijo: najprej varnost!

Slovenija

Prodajalci že sprejemajo rezervacije, XC60 pa bo v naše salone prišel konec oktobra. Znani so paketi opreme (Base, Kinetic, Momentum, Summum), kar daje v kombinaciji z motorji enajst različic s cenami do 51.750 evrov. Kot zanimivost: od 2.4D do D5 je le 800 evrov. Od tu do T5 je korak mnogo večji: okoli 6.300 evrov.

Vinko Kernc, foto: Vinko Kernc

Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del