Audi Duo je bil leta 1981 natanko 22 let pred časom. Zdaj je čas pravi, Audi 100 (Avant), iz katerega
je bil Duo izpeljan, pa prestar. Zato pa je Q5 ravno v pravi formi.
Ideja pa je ostala vseh 22 let enaka: bencinski motor z rahlo pomočjo elektromotorja. Tudi prednosti zdaj že poznamo: zmogljivosti šestvaljnika in poraba štirivaljnika, poznamo pa tudi že pomanjkljivosti: zmogljivosti trajajo le, dokler je pogonskemu elektromotorju namenjena baterija (dovolj) polna.
In natanko takšen je Q5 HQ. Pri Audiju razviti hibridni pogon (njegovi elementi so seveda delo zunanjih dobaviteljev specialistov) tehta približno 130 kilogramov in je v Q5 vzporednega tipa. To pomeni, da se takšen Q5 lahko pelje le na bencin, le z elektriko ali s kombinacijo obojega. Voznik pri tem ne more veliko vplivati na to, na voljo mu je le gumb EV, ki vklopi program nadzorne elektronike, ki forsira električni pogon, če so razmere za to seveda ugodne – če baterije niso prazne, če voznik ne pritiska premočno na plin in podobno.
Q5 HQ ima torej dvolitrski TFSI, za njim je namesto hidravlične sklopke elektromotor (s sklopko), pripet na osemstopenjski samodejni menjalnik (enako motoriziran klasičen Q5 ima ročni šeststopenjski menjalnik, če pa izberete samodejnega z dvojno sklopko, ima sedem prestav), od tu pa je pogonska shema povsem enaka kot pri drugih Q5. Elektromotor je sinhronski s stalnimi magneti na rotorju, deluje pa na izmenično napetost.
Baterije za pogon elektromotorja, ki skupaj s hladilnim sistemom zanje tehtajo 38 kilogramov, so nameščene nad zadnjo premo, tja, kjer ima klasičen Q5 predal pod prtljažnikom, vsa nadzorna elektronika je pod prednjim pokrovom, poleg naštetih elementov hibridnega sistema pa je treba še enkrat poudariti, da ta (zaradi velikih tokov) zahteva precej dodatnega hlajenja: elektromotorja, baterij in elektronike. Uporabnik, z izjemo tega, da v prtljažniku ni predala pod dnom, nikjer ne opazi razlike.
Razlike so vidne le zato, ker pri Audiju tako hočejo. Zato ima Q5 HQ na bokih in zadku skromen napis Hybrid, črno masko hladilnika, 19-palčna lahka platišča posebnega videza in kromirane zaključke izpušne cevi. Voznik je deležen še nekaj več vidnih sprememb: namesto merilnika vrtljajev je tam prikazovalnik moči, namesto merilnika temperature hladilne tekočine je merilnik stanja napolnjenosti litij-ionskih baterij in zaslon med merilnikoma ter zaslon sistema MMI lahko prikazujeta tudi tok prenosa energije.
Merilnik prikaza moči to prikazuje relativno, torej v odstotkih. Ko je igla na izhodišču, torej na ničli, pomeni, da je avtomobil v pripravljenosti na vožnjo, če je nekoliko pod ničlo, pomeni, da gre za stanje regeneracije energije (kinetične zaradi zmanjševanja hitrosti v električno za polnjenje baterij), če pa je igla postavljena navpično navzdol, pomeni, da pogonski sistem miruje.
Pravijo, da gre Q5 lahko do 100 kilometrov na uro le s pomočjo elektrike in da se lahko pelje tri kilometre daleč s hitrostjo 60 kilometrov na uro prav tako le na baterije. Podane vrednosti zmogljivosti elektromotorja in sistema (torej skupna navor in moč bencinskega in elektromotorja) so navedene le za kratkotrajno največjo obremenitev, ki pa lahko traja le približno 10 sekund. Ta omejitev je na mestu zato, ker se pri povečani moči elektromotorja zaradi večjih tokov celoten električni sistem močneje segreva.
Hibridna tehnika je še vedno (in ne le pri Audiju) precej draga, zato so pri Audiju takšnega Q5 spakirali z boljšo opremo, ki zavzame okoli polovico celotnega prirastka k ceni. Tako se kupcu zdi prirastek okoli šest tisoč evrov za hibridni pogon kar sprejemljiv. Navsezadnje je pogonski sistem takšnega Q5 res skoraj tako zmogljiv kot pri različici 3.2 V6, normno pa tudi porabi manj kot 3.0 V6 TDI. Hibridni del še največ prihranka prinese v mestu (do 20 odstotkov), za polovico manj zunaj njega (do 10 odstotkov), na avtomobilskih cestah pa le do nekaj odstotkov.
A da ne boste mislili, da so pri Audiju potrebovali 22 let, da so razvili hibridni sistem, ustrezen za serijsko proizvodnjo. Ne, le čas vse do danes ni bil primeren za hibride. Saj veste, kako te stvari potekajo.
Slovenija
V Sloveniji bo Q5 Hybrid od različice 2.0 TFSI za 12.250 evrov dražji, a v primerjavi z njim nima le dodatnega hibridnega pogona, ampak tudi osemstopenjski menjalnik (namesto sedemstopenjskega), MMI Plus (kot v A8 in A6) in še nekaj bolj ali manj dragih kosov opreme.
Vinko Kernc, foto: Vinko Kernc