Vozili smo: Mercedes-Benz 4Matic

Ko iščemo kar najučinkovitejši prenos razpoložljive motorne moči, je prva izbira seveda štirikolesni pogon. Pri Mercedesu so ga poimenovali 4Matic.

2. 2. 2015

Štirikolesni pogon se je v preteklem desetletju pri zahtevnejših kupcih dodobra uveljavil, Mercedes-Benz ponuja kar 75 različic s takšnim dodatkom. Le trije njihovi najbolj športni modeli SL, SLK in AMG GT ga nimajo. Ker imajo pri Mercedesu zdaj na voljo modele z osnovnim prednjim ali pogonom na zadnji kolesni par, je tudi zasnova štirikolesnega pogona od modela do modela različna, odvisna predvsem od potreb kupcev in namena avtomobila. No, pravzaprav je razumljivo, da so s štirikolesnim pogonom opremljeni vsi terenci in križanci, torej G, GL, ML, GLK in GLA, štirikolesni pogon pa ponujajo tudi pri vseh limuzinah in celo pri pred kratkim predstavljenem razredu V. Mercedes takšnemu pogonu s tržnim imenom pravi 4Matic. Prvič so to ime uvedli leta 1987, ko so začeli prodajati limuzine 260 E, 300 E in 300 D in 300 TD ter njihove kombijevske različice.

Pri Mercedesovih modelih s prednjim pogonom gre pri konstrukcijski rešitvi dodatnega štirikolesnega pogona za zelo učinkovito delo. Pogon je na voljo pri dvosklopčnem samodejnem menjalniku, potrebnih je bilo le malo dodanih delov, kar pomeni tudi majhno dodano maso avtomobila. Rezultat je prilagodljiv štirikolesni pogon, ki sicer v osnovi deluje na prednji kolesi, pri potrebi pa se navor z motorja poljubno prenese na vsa štiri. Pri GLA-ju je kot dodatek tudi za lahko terensko vožnjo namenjenega križanca še terenski program. Drugačna pa je različica prenosa na vsa štiri kolesa pri najmočnejših modelih A 45 AMG, CLA 45 AMG in GLA 45 AMG. Ti so opremljeni s 4Maticom z dodatno oznako Performance. Navor se na kolesa prenaša ali zgolj na prednji kolesi ali pa v razmerju 50 : 50, v skrajnih razmerah pa je ves lahko tudi na zadnjem paru koles. V podporo tem avtomobilom so tudi elektronsko podprti vozni programi Espon, Sport Handling Mode in Espoff, ki jih voznik lahko izbira s pritiskom na gumb.

V zasnovi drugačen je 4Matic pri večjih modelih, kjer je osnovni pogon na zadnji kolesni par. Pri razredih C, E, S, CLS in od pred kratkim tudi pri V so Mercedesovi konstruktorji tudi našli enostavno rešitev. Sestavni deli dodatnega pogona so zelo majhni, lahki in pripravljeni tako, da se čim manj zviša povprečna poraba goriva. Vzdolžno postavljen motor, nanj pritrjeni menjalnik, ki že vsebuje tudi izhod za dodaten prednji pogon, po trditvah Mercedesovih inženirjev pomeni veliko prednost pred vsemi drugimi zasnovami. Osnovna delitev navora med pare pogonskih koles, izražena v odstotkih, je 45 : 55. V celoto so vključeni pripomočki ESP, ASR in 4ETS, ki zagotovijo predvidljivo vodenje avtomobila.

Tudi za večje Mercedese z dodatkom AMG, E 63, CLS 63 (in Shooting Brake) ter S 63 in S 63 Coupé je na voljo 4Matic, a je tam zaradi bolj športno poudarjenih lastnosti osnovna delitev navora med kolesna para 33 : 67, torej z večjim poudarkom na zadnjem pogonu. Takšno zasnovo so konstruktorji želeli, da bi zagotovili značilno vozno dinamiko AMG-jev, ki ponuja veliko mero voznega užitka, pa tudi boljše speljevanje in pospeševanje. Tehnična osnova te pogonske rešitve je dodatni odvod za prednji pogon. Tudi ta je vključen v ohišje menjalnika sedemstopenjskega samodejnega AMG Speedshift MCT.

Pridobivanje izkušenj s številnimi Mercedesi z oznako 4Matic je potekalo na verjetno eni redkih zasneženih cest v začetku letošnjega decembra na avstrijskem Tirolskem. Visoko nad Söldnom, na koncu doline Ötz, v Hochgurglu se začne gorska cesta na prelaz Timmelsjoch. Ko jo zasneži, jo zaprejo. Lahko pa jo mercedesovci uredijo in jo v času, ko ni nevarnosti snežnih plazov, tudi uporabijo. Imeli smo srečo s prekrasnim sončnim vremenom in ravno primerno količino snega na cesti. Sneg kot sneg, bi lahko dodali. Res je, a bilo je zanimivo, sploh primerjava obnašanja avtomobilov z različno zasnovo, kot so bili B, GLA, C in V. Obnašanje štirikolesnega pogona pri obeh 'people-moverjih', torej bolj kombijevsko zasnovanih B in V, je seveda drugačno že zato, ker od njiju pričakuješ predvsem osnovno delovanje, dober prenos moči na podlago. A je zasnova 4Matica pri obeh kar sprejemljiva. V primerjavi med GLA in C pa je pravzaprav bolj prepričal GLA. Predvsem zaradi drugačne zasnove pogona in avtomobila je bil ta laže vodljiv, ker je bilo manj težav s pospeševanjem iz hitreje odpeljanih ovinkov. Pri C se je preprečevalnik zdrsa koles preveč vmešaval v vozniško voljo (ni ga mogoče izklopiti), tako da je bil še najprimernejši vozni program Eco! Seveda mu tega ne moremo zameriti, ker imajo tisti, ki si želijo več, možnost izbrati kaj drugega (4Matic pri AMG).

Besedilo: Tomaž Porekar, foto: tovarna

4Matic – po meri pripravljene rešitve: optimalni štirikolesni pogon za različne modele Mercedesa.

Razred A, B in CLA

Stalni štirikolesni pogon, izhodni pogon za zadnjo os, vstavljen v ohišje dvosklopčnega menjalnika. Prenos na zadnji diferencial prek kardanske gredi z vključeno lamelno sklopko. Prilagodljiv prenos navora na prednjo in zadnjo os.

4Matic je zasnovan na modelih s prednjim pogonom in prečno postavljenim motorjem, zaradi vključenosti v ohišje menjalnika se lahko pohvali z visoko učinkovitostjo in majhno maso. Zaradi tega je manjša tudi povprečna poraba goriva. Odlikuje ga dober prenos moči na podlago, posebno na bolj spolzkih podlagah. Zagotavlja varno, pričakovano in dinamično vodenje avtomobila, podobno različicam s prednjim pogonom.

Razred GLA

Stalni štirikolesni pogon, izhodni pogon za zadnjo os vključen v ohišje dvosklopčnega menjalnika. Prenos na zadnji diferencial prek kardanske gredi z vključeno večlamelno sklopko. Prilagodljiv prenos navora na prednjo in zadnjo os. Dodatek je tudi elektronski program za terensko vožnjo s terenskim ABS, dodatnim programom in prilagajanjem hitrosti pri spuščanju po strminah (DSR ‒ Downhill Speed Regulation).

Zasnova temelji na 4Maticu iz A, B in CLA, a z dodatnim programom uravnavanja terenskega vodenja avtomobila, ki omogoča boljše terenske zmogljivosti.

Razredi C, E, S, CLS in V

Stalni štirikolesni pogon, prenos na oba diferenciala vstavljen v ohišje samodejnega menjalnika, dvolamelna sklopka kot sredinska diferencialna zapora. Prenos na zadnji diferencial prek kardanske gredi z vključeno lamelno sklopko, razdelitev navora med osema z zapornim učinkom 50 njutonmetrov; osnovna razdelitev navora 45 : 55.

4Matic temelji na zasnovi modelov z zadnjim pogonom ter spredaj vzdolžno postavljenim motorjem. Dober izkoristek zaradi majhne mase pogonskih delov ter zasnove z majhnimi tornimi izgubami le malenkostno poveča povprečno porabo goriva.

Odlične zmogljivosti speljevanja, še posebno na spolzkih podlagah, optimalen prenos navora na podlago, visoka raven vozne dinamike, varno vodenje avtomobila.

Razred GLK

Stalni štirikolesni pogon, prenos na oba diferenciala vstavljen v ohišje samodejnega menjalnika, dvolamelna sklopka kot sredinska diferencialna zapora. Prenos na zadnji diferencial prek kardanske gredi z vključeno lamelno sklopko, razdelitev navora med osema z zapornim učinkom 50 njutonmetrov; osnovna razdelitev navora 45 : 55. Dodatno vključen tudi elektronski program za terensko vožnjo s terenskim ABS, nadzorom zdrsa koles, dodatnim programom in prilagajanjem hitrosti pri spuščanju po strminah (DSR ‒ Downhill Speed Regulation).

Zasnova 4Matic temelji na tisti za razred C, E in S, a poseben program za terensko dinamiko omogoča precej učinkovitejše zmogljivosti pri vožnji po terenu.

Razred ML in GL

Stalni štirikolesni pogon, sredinski diferencial, povezan z ohišjem samodejnega menjalnika. Dodatno v elektronskem podpornem sistemu program za terensko vožnjo (DSR), pomoč za speljevanje in terenski ABS. Razdelitev navora 50 : 50. Za doplačilo paket On & Offroad s šestimi posebnimi programi, dvostopenjski reduktorski menjalnik, diferencialne zapore.

Poseben 4Matic za večje terence znamke Mercedes-Benz. Zasnova omogoča posebnosti za terensko vožnjo z reduktorjem in polnimi zaporami. Enako učinkovito zagotavlja vožnjo po težjem terenu in je varen za vožnjo po cestah. Le majhno povečanje povprečja porabe goriva zaradi lahke zasnove in majhnih tornih izgub.

Razred G

Stalni štirikolesni pogon, izhod iz menjalnika na sredinski diferencial, kardanske gredi za pogon posameznih diferencialov. Razdelitev navora 50 : 50. Reduktorski menjalnik, tri polne mehanske diferencialne zapore.

Zelo vzdržljiv in zmogljiv štirikolesni pogon, namenjen vožnji po terenu, temelji na zasnovi iz začetnega modela iz leta 1979.

S stalnim razvijanjem in posodabljanjem z novimi rodovi elektronske podpore zagotavlja tudi primerno vozno dinamiko in odlično aktivno varnost pri vožnji po cestah.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri