Vozili smo: Porsche Cayenne S E-Hybrid

11. 12. 2014 | Tomaž Porekar
Deli

Porsche je predstavil še tretji priključni hibridni model. Zadnji je ena od različic prenovljenega Cayenna.

Podatek o kar treh priključnih hibridih iz hiše, ki velja za izdelovalca zmogljivih, hitrih in športnih štirikolesnikov, morebiti na prvi pogled res preseneča, a vse kaže, da se bodo lahko znamke, kot je Porsche, v poslu obdržale le, če se bodo prilagodile sodobnim trendom pri kupcih. Ti pa so se spremenili. Zato je zdaj modno združevanje dobrih motornih zmogljivosti in dodatnih zmožnosti, da z avtomobilom kljub temu porabimo precej manj goriva. Prav priključni hibridi omogočajo takšno združevanje – ne nazadnje tudi zato, ker je merjenje normnega cikla porabe pri takšnih avtomobilih zelo v prid tehniki.

Prvi Porschejev priključni hibrid je bil tako 918 Spyder, res čistokrvni športni pripomoček. Nato so pred dobrim letom dni dodali še Panamero S E-Hybrid. S podobno tehnološko rešitvijo, kot so jo predstavili v Panameri, se je zdaj predstavil še Cayenne. Že doslej je bila sicer na voljo hibridna različica, a so s Cayennovo prenovo dodali paket prepričljive tehnologije. Zdaj je ta v vsem precej učinkovitejša. Zakaj? Poglejmo primerjavo: prejšnji običajni hibridni je imel nikelj-kovinohidridne akumulatorje, vanje je bilo mogoče shraniti le 1,7 kilovatne ure energije, v litijevih ionskih je je zdaj 10,8! Tudi zmogljivost elektromotorja se je več kot podvojila, s 34 na 70 kilovatov. Povprečna poraba (po ciklu NEVC) je tako namesto 8,2 zgolj 3,4 litra na sto kilometrov – kar odgovarja izpustu le 79 gramov CO2 na kilometer (prej 193 g).

Seveda pa je najpomembnejši rezultat teh sprememb. Kombinirana zmogljivost obeh motorjev je zdaj 416 'konj', skupni navor celo 590 njutonmetrov. Tem zmogljivostim ustrezajo tudi vozne lastnosti, prepričljiva sta tudi podatka za izključno električni pogon – hitrost 125 kilometrov na uro in doseg od 18 do 36 kilometrov (odvisno od načina vožnje).

V nasprotju s podobno Panamero ima Cayenne štirikolesni pogon, motorja pa prek osemstopenjskega samodejnega menjalnika delujeta s pogonom na vsa štiri kolesa (pogon ima sredinsko diferencialno zaporo). Kadar deluje zgolj elektromotor, potem posebna sklopka odklopi bencinski motor. Zdi se nenavadno, saj je Cayenne eden redkih hibridnih avtomobilov, pri katerih elektromotor na pogon deluje prek samodejnega menjalnika. Pri Porscheju so tudi poskrbeli, da voznik sliši, kako se spreminjajo stopnje prenosa, tudi ko deluje le elektromotor.

Zares zanimiva pa je sama vožnja z novim priključnohibridnim Cayennom. Speljevanje je povsem električno (tako tudi ni potrebna hidravlična sklopka za speljevanje z bencinskim motorjem). Če smo se odločili za pritisk na gumb E-Power, potem Cayenne deluje le na električni pogon. Le če z močnejšim pritiskom na stopalko za plin premagamo 'koleno' na njej, tako pokažemo, da potrebujemo še dodatno moč bencinskega motorja (na primer za hitro prehitevanje). Po opravljenem manevru se program samodejno vrne v električni način pogona. Potem ko porabimo vso elektriko iz akumulatorjev, pa seveda avtomobil samodejno preklopi v hibridni program. Ta je naravnan tako, da je Cayennovo delovanje kar se da učinkovito. Ves čas se glede na razmere tako menjuje način pogona, od električnega do hibridnega, če voznik potrebuje polno moč, elektromotor še priskoči v pomoč, če voznik stopi s stopalke za plin, se takoj vključi funkcija jadranja, torej sklopka prekine stik med elektromotorjem in bencinskim. Če hočemo zavirati, se to zgodi najprej tako, da zmanjševanje hitrosti prevzame generator, ki tako ponovno polni električno energijo. Na voljo pa je tudi gumb z oznako Sport. Tedaj računalniški program izrabi vso zmogljivost hibridnega pogona za čim učinkovitejši in zmogljivejši način vožnje, oba motorja pa se glede moči dopolnjujeta.

Voznik lahko uporabi še en program, E-Charge. Tedaj Cayenne deluje tako, da poskuša čim učinkoviteje izrabljati pogonsko moč bencinskega motorja za dodatno polnjenje akumulatorjev, da bi tako povsem napolnil akumulatorje za morebitno izključno električno vožnjo na koncu poti – ko to zahtevajo razmere v kakšnem sicer za avtomobile z običajnim pogonom zaprte mestne predele.

Cayenne z oznako S E-Hybrid je tako nekakšna dvoživka. S svojo zmožnostjo kar primerno dolgega dosega z električnim pogonom omogoča izpolnjevanje zelenih zapovedi. Z dovolj močnim bencinskim V6, ki mu po potrebi lahko na pomoč priskoči še elektromotor, pa se spremeni v hiter športni pripomoček (kolikor so takšnile velikanski križanci lahko športni). V vsaki od možnosti se zdi prepričljiv, tega pa doslej za večino hibridnih avtomobilov ni bilo mogoče trditi.

Besedilo: Tomaž Porekar, foto: Tovarna