Vozili smo: Seat Ibiza FR TDI

27. 2. 2010
Deli

Veliko in malo . . Načeloma bi lahko zapisali takole: tudi športna različica Ibize je dobila turbodizel s skupnim vodom, ki je zamenjal prejšnji motor z vbrizgom po principu črpalka-šoba. Toda v današnjih časih smo primorani spoštovati tudi razmeroma majhne pridobitve.

Najprej je treba znova razčistiti: koliko je neka stvar velika, je odvisno od zornega kota. Mravlji se zdi dojenček velikan in aboriginu se zdi tale Ibiza FR enaka prejšnji. Po drugi strani je slonu dojenček pritlikavo bitje in Seatovim možem je tale novost izjemno pomembna.

Resnica je, kot vedno, nekje vmes. Če razlike, ki jih lahko preverite v tabeli, preračunate v povprečno življenjsko dobo ene takšne Ibize in jih pomnožite s številom prodanih takšnih Ibiz, pridete do številk, ki so tudi človeštvu do neke mere pomembne. Ne glede na to pa: nova Ibiza FR TDI je naredila korak naprej.

Po logičnem sosledju dogodkov, ki se je začel v trenutku, ko je Volkswagen objavil slovo od sistema črpalka-šoba (sistem za polnjenje z gorivom pri turbodizlih, ki je bil leta zaščitni znak motorjev TDI), je bilo takoj jasno, da se bo to kmalu zgodilo prav vsem motorjem v tem koncernu. Zdaj je torej čas za Ibizo FR TDI.

S tem, ko je motor TDI CR (oznaka za 'common rail' oziroma za skupni vod, torej za drugačen princip kot črpalka-šoba) našel pot tudi v Ibizo FR, je ta med tekmeci postala avtomobil z najmočnejšim turbodizlom. Stlačiti tako velik motor v tako majhno karoserijo (gre za prvo uporabo novega dvolitrskega turbodizla na tej platformi v koncernu VW) ni bilo lahko.

Najprej se je moral akumulator umakniti v prtljažnik (nekaj malega manj prostora za prtljago, a ugodnejša razdelitev teže), potem pa je bilo treba vse pomožne naprave in sisteme spretno naložiti naokrog.

Pri tem je največ pridobil vmesni hladilnik polnilnega zraka ('intercooler'), ki je hkrati s tem, da je postal lažji (1 namesto 1, 6 kilograma) in prostorninsko večji (4, 8 namesto 2, 9 litra), našel tudi ugodnejše mesto: neposredno za motorno masko namesto ob koloteku.

Vse skupaj je prineslo za okoli sedem stopinj Celzija nižjo temperaturo polnilnega zraka, kar, jasno, vpliva na boljše zmogljivosti in izkoristek (beri: porabo in onesnaževanje).

Skupnemu vodu ukazuje nova Boscheva elektronika in prisili gorivo do tlaka 1.800 barov. Izpušni ventili so ovalni, sesalni kanali so spiralne oblike, turbinica ima spremenljivo geometrijo, turbopuhalo se zavrti do več kot 200 tisoč vrtljajev v minuti in stlači zrak do 1, 5 bara nadtlaka.

Servisni intervali so daljši, oljna črpalka je manj potratna, poleg v tabeli navedenih prednosti pa ta motor zganja tudi manj trušča in tresljajev.

S svojimi zmogljivostmi je ta TDI seveda namenjen športni različici FR (ki je, mimogrede, na voljo v tri- in petvratni karoseriji! ), pri kateri za prenos moči skrbi šeststopenjski ročni menjalnik, za nekaj več športnih užitkov pa ima FR tudi elektronsko zaporo diferenciala XDS, vezano na sistem ESP. Vsa elektronska pomagala (ABS, ASR, ESP) imajo tudi bolj športno nastavitev programa.

Ker je Ibiza FR TDI športne narave, so zanjo rahlo dodelali podvozje. V primerjavi s prejšnjo različico (FR TDI 130) so blažilniki bolj športni, vzmeti ter vpetje prednje preme bolj toge, oba koloteka pa sta širša za za dlako manj kot tri centimetre.

Jasno, videz gre z roko v roki s športnostjo. Ibiza FR TDI ima rahlo spremenjene odbijače, motorno masko ter zunanji ogledali, kolesa so 17-palčna (gume 215/40) in izpušna cev ima dvojni zaključek. Znotraj prevladuje črnina, merilniki so spremenjeni, volanski obroč in sedeži pa so športnejši.

Poleg tega so jo serijsko bogato opremili: med drugim (in za španski trg, zelo podobno bo verjetno tudi na našem) z vsemi elektronskimi pomagali vse do ESP in XDS, s štirimi varnostnimi blazinami (stranski ščitita trup in glavo), s pomočjo pri speljevanju v klanec, z opozorilnikom za prenizek tlak v gumah, z avdio sistemom (ki bere tudi MP3) s šestmi zvočniki ter vhodom AUX, s tempomatom, potovalnim računalnikom in s sledljivimi lučmi (meglenke).

Poleg tega ponujajo še zanimive pakete zanjo (Bocanegra za slog zunanjosti in notranjosti, paket predalov, tehnični paket) in možnost posamičnih dodatkov vse do panoramskega strešnega okna, usnja za sedeže ter gretja prednjih sedežev.

Ibiza FR TDI je tako, od zmogljivosti do opreme, veliko odraslejša, kot bi morda pričakovali. Sprememb in novosti je torej precej, zato je trditev, da gre le za majhne, nepomembne dodelave v primerjavi s predhodnico, s tega zornega kota povsem neumestna.

Vinko Kernc, foto: tovarna