Bodo v prihodnosti vsi avtomobili takšni? Ne po obliki, seveda po tem, kakšen je občutek izza volana in koliko škodljivih snovi spustijo v zrak? Na to je ta hip težko odgovoriti, a Elon Musk, (so)lastnik, predvsem pa duhovni oče Tesla Motorsa, bi vsekakor zatrdil, da je Tesla S vzorec avtomobila prihodnosti.
Petmetrska limuzina se na prvi občutek meri neposredno s tekmeci iz evropskega premium razreda, a se hitro izkaže, da ni povsem tako. Zadnja klop je premalo udobna, nameščena prenizko (oziroma tla avtomobila zaradi baterij, ki so pod njim, previsoko), da bi Model S zadaj zagotavljal udobje, ki pripada seriji 7, razredu S ali osmici. Recimo, da je po počutju v notranjosti med višjim in luksuznim razredom, a bližje zadnjemu. V dnu prtljažnika sta bila še dodatna sedeža (doplačilna, staneta pa okoli 1.300 evrov brez davka), obrnjena nazaj, a roko na srce: sta bolj kot ne neuporabna, saj je treba med vožnjo gledati nazaj (česar nihče ne mara), dovolj velika le za otroke in zmanjšujeta prostornino prtljažnika. Tega je za 894 litrov – v seštevku prtljažnika zadaj in spredaj, seveda. Model S ima namreč dva prtljažnika, saj spredaj ni motorja (ta sta vgrajena pri zadnjih kolesih), zato je tam precej velika luknja, namenjena tudi shranjevanju polnilnega kabla).
Zadnja klop je v resnici tudi edina slabost Tesle S, če seveda odštejemo odločitev razvojnikov, da se izognejo klasičnim merilnikom in gumbom in jih nadomestijo z za dotik občutljivimi LCD-zasloni. To, da takšen zaslon nadomešča merilnike, je odlična rešitev, bolj je vprašljiv 17-palčni pokončni zaslon na sredinski konzoli, ki nadomesti skoraj vse gumbe v vozilu. Generacija, ki je navajena tabličnih računalnikov in pametnih telefonov, pa tudi tisti, ki jim te zadevice niso tako blizu, se bodo upravljanja naučili zelo hitro, a vseeno ne gre prezreti dejstva, da je za upravljanje prav vsake funkcije avtomobila potreben pogled na ta zaslon. Pri klasičnih stikalih in vrtljivih gumbih se da najpogostejše funkcije upravljati na pamet oziroma na otip, tu to ne gre. A po drugi strani je treba priznati, da je to upravljanje v Tesli Model S odlično rešeno. Vse je izjemno pregledno, intuitivno, vse funkcije je mogoče najti brez razmišljanja ali pogleda v uporabniški priročnik. Kot da bi imel prste zraven Apple. Mimogrede: ste vedeli, da skoraj vsa uprava Appla vozi Modele S? In ker je stvar zasnovana tako zelo 'tablično-telefonsko', seveda ni čudno, da lahko s pametnim mobilnikom avtomobil upravljate (gretje, polnjenje, avdiosistem, navigacija) kar od daleč.
Tehnika: pod dnom avtomobila so ploščate baterije, nameščene v dnu avtomobila in jih je mogoče na postaji, ki so jo pri Tesli razvili v ta namen in jih začenjajo nameščati po ZDA, zamenjati v približno minuti in pol. Kaj pa polnjenje? Na Teslovih hitrih polnilnih postajah v ZDA (na njih je polnjenje zastonj) je tak Model S možno napolniti v eni uri (stare postaje) ali 45 minutah (nove, 110-kilovatne postaje). Iz vtičnice gre seveda počasneje: doma, na navadni vtičnici, bi to trajalo skoraj ves dan, če imate dostop do recimo trifaznega polnjenja, pa se ta čas lahko skrajša na pet do šest ur. Pri Tesli sicer pravijo, da bodo hitre polnilne postaje postavili tudi po Evropi.
Motorja sta (seveda) tekočinsko hlajena, na izmenični tok in zmoreta skupaj 310 kW oziroma 422 'konjev'. Obstajajo tudi šibkejše različice, z 225 ali 270 kilovati, in najšibkejša je na voljo tudi s šibkejšo baterijo z 'le' 60 kWh. Preizkusili smo različico S Performance, torej z večjo baterijo in najmočnejšim motorjem.
Doseg? Pri Tesli imajo na spletni strani kalkulator dosega, ki recimo pravi, da Model S Performance pri 110 kilometrih na uro na avtocesti, z vključeno klimo pri 30 stopinjah Celzija, prevozi največ 407 kilometrov med polnjenjema. Glede na izkušeno bi rekli, da podatek drži tudi v realnem življenju. Pri vožnji s 130 kilometri na uro po slovenskih avtocestah smo namreč doseg glede na podatke potovalnega računalnika in stanja baterije pred vožnji in po njej ocenili na slabih 350 kilometrov. Uradni podatki po NEDC (kar pomeni mešani cikel vožnje) sicer pravijo 500 kilometrov, a glede na to, da pri Tesli zagotavljajo, da pri konstantnih 88 kilometrih na uro avtomobil z enim polnjenjem prevozi 480 kilometrov, je jasno, da je takšno številko zelo zelo težko doseči.
Ampak vsaj na začetku je te številke težko doseči, saj je Model S prava športna limuzina. 600 Nm navora je namreč na voljo skoraj takoj z mesta, zato so pospeški vredni tekmecev z oznakami M, AMG in S – pa čeprav ima Model S več kot dve toni mase. 4,4-sekundni pospešek do 100 kilometrov na uro je vsekakor dovolj športna številka, le največja hitrost je (pričakovano) manjša: 'le' 210 kilometrov na uro. Garancija na baterijo? Osem let brez omejitve števila kilometrov.
Malce se je treba privaditi, da popolnoma odvzet plin pomeni močno zaviranje s pomočjo regeneracije. To pomeni, da se lahko po mestu vozite skoraj brez zaviranja, razen seveda ko se je treba dokončno ustaviti (recimo od 10 kilometrov na uro navzdol).
Model S ni najcenejši stroj. Osemdeset tisočakov vas bo stal model Performance (brez davkov, torej je treba tej ceni prišteti še DDV in DMV, pa pridete pri nas na okoli 100 tisočakov), serijsko opremljen z nastavljivim zračnim podvozjem, usnjenim oblazinjenjem, 200-vatnim zvočnim sistemom in seveda velikim LCD-zaslonom. Za 3.300 evrov doplačila (ali tako, da si izberete model Signature ali Signature Performance) dobite še tehnični paket s ksenonskimi žarometi, pametnim ključem, navigacijo, električnim odpiranjem prtljažnika ...
Kdaj bo Teslo S mogoče kupiti pri nas, seveda še ni jasno. Avtomobil, ki smo ga preizkusili, je v naše kraje pripeljalo podjetje Avantcar, ki se sicer ukvarja z reševanjem mobilnostnih težav, od klasičnega najema avtomobila do dolgotrajnega najema, prevozov s šoferjem in upravljanja voznega parka. Matej Čer iz Avantcara nam je pojasnil, da pri njih veliko pozornosti posvečajo tudi sodobnim, bolj ekološkim vrstam mobilnosti, navsezadnje imajo med avtomobili, namenjenimi izposoji, tudi dve Oplovi Amperi. Čer je sicer ljubitelj novih tehnologij, ki mu trajnostne tehnologije na področju mobilnosti niso tuje, zato se ne gre čuditi dejstvu, da so pri Avantcaru že naročili 20 Modelov S. Prve pridejo v Slovenijo že septembra, 10 do konca leta, druge pa v začetku prihodnjega in seveda bodo namenjene najemu, tako klasičnemu kot dolgoročnemu. Cene najema? Verjetno okoli 200 evrov dnevno za tiste, ki bi avtomobil radi preizkusili za dan ali dva – recimo preden ga prek spleta naročijo pri Tesli (to je namreč trenutno edini način nakupa Tesle) in nato le prevzamejo v najbližjem centru (trenutno v Münchnu). Ja, gre za sodoben način nakupa za sodoben avtomobil.
Besedilo Dušan Lukič, foto Matej Grošelj in Saša Kapetanovič