Najprej odkrito priznamo: tale Tesla Roadster ni več najnovejši predstavnik avtomobilske industrije. Potem pa pričakujemo malce odkritosti tudi od vas: ali bi se odrekli povabilu na vožnjo skoraj 300 – električnih? No, vidite, očitno smo res vsi krvavi pod kožo.
Novinarska nečimrnost nas je prisilila, da smo sedli v rabljen avtomobil podjetja Cargo partner, ki ima glavni sedež v Avstriji. Radovednost, kako se pelje povsem električni avtomobil s skoraj 300 'konji', je bila prehuda skušnjava. Še najbolj zanimivo pa je, da je to službeni avtomobil direktorja oziroma lastnika podjetja. Si predstavljate sivolasega gospoda, ki se vsak dan vozi s tem po Dunaju?
Hmm, jaz ne. Čeprav bom kmalu vstopil v četrto desetletje, torej sem približno dvajset let mlajši od omenjenega avstrijskega gospoda, bi imel tega športnika kmalu dovolj. Pa ne zaradi električnega pogona ali skromnejšega dometa, ampak zaradi dejstva, da se v avtomobil uležeš. Njegova višina se namreč konča pri popku povprečno visokega mladeniča, k boleči hrbtenici pa svoje prispevajo še školjkasti sedeži širok in prag. Toda ko si enkrat notri ...
Tesla Roadster je nastal v ZDA, natančneje v Silicijevi dolini, kjer so doma visokotehnološka podjetja. Za osnovo so vzeli kar dele Lotusa Elisa, v aluminijasto ogrodje pa vstavili sredinsko nameščen elektromotor s pripadajočo litij-ionsko baterijo. Pri Tesli so bili med prvimi, ki so ponudili visokozmogljiv električni avtomobil, seveda pa zanj zahtevali tudi primerno plačilo. Za ročno narejen avtomobil boste namreč odšteli okroglih 100 evrskih tisočakov, kar je za dvosed ogromno, za tehnološko napredno in izredno zmogljivo vozilo pa niti ne. Zaradi električnega pogona namreč omogoča neslutene pospeške, saj 3,7 sekunde od 0 do 100 km/h zmorejo le precej dražji Ferrariji, Lamborghiniji in podobne prestižne zverine. Če ste razočarani nad skromno največjo hitrostjo, pa raje pokukajte k strošku porabe. Boste takoj boljše volje.
Tesla Roadster se lahko polne na tri načine: z zmogljivo polnilno postajo, ki je idealna tudi za domače garaže, z univerzalnim priključkom in tistim zasilnim, ki se objameta v vsako navadno vtičnico. Zato v tovarni obljubljajo, da lahko napolniš baterijo v štirih oziroma šestih urah, kar je povsem sprejemljivo. Ob tem sicer obljubljajo še skoraj 400-kilometrski doseg, vendar bomo pri Avto magazinu realnejši, zato raje pričakujte 350 kilometrov ob idealni vožnji. Ob težji desni nogi pa se domet bistveno skrajša in znana je prigoda Top Geara, ko so na dirkališču naredili manj kot 100 kilometrov. Toda po obojestranskih obtožbah spora še do danes niso rešili, mi pa verjamemo, da je 200 do 250 kilometrov dinamične vožnje po navadnih cestah povsem dosegljivih.
Zažene se povsem klasično s ključem, le da ob tem ni zvoka motorja. Nato pa pritisk na stikalo D (Tesla namreč nima klasične prestavne ročice, ampak le gumbe D, N, R in P) in plin do konca. Pospeševanje je res navdušujoče, zvezno in brez omahovanj. Ob tem se sliši le pritajeno žvižganje elektromotorja, predvsem pa zvok izpod gum velikosti 175/55 R16 spredaj in kar 225/45 R17 zadaj. Okej, priznamo, pogrešali smo zvok motorja ali pa vsaj žvižganje turbopuhala, vendar po drugi strani avtomobil tako lepo in enakomerno pospešuje, da se glava nima časa prilagoditi silam in nehote išče oporo za telesom. Ha, pospeševanje že, kaj pa vožnja v ovinkih? Ker ima Tesla pogon le na zadnji kolesni par, smo seveda izklopili sistem proti zdrsavanju, nato pa lovili zadnje centimetre asfalta na AMZS-jevem poligonu na Vranskem. Zaradi varnosti pri pretiravanju najprej rine 'nos' avtomobila iz ovinka, vztrajanje na stopalki za plin pa povzroči zdrs zadka, ki ga lahko z natančnim volanom kljub sredinskemu motorju zlahka 'uloviš'. Tesla Roadster (streha je snemljiva, a ker nismo imeli pri sebi imbus ključev in zjutraj temperatura ni bila najbolj prijazna, smo jo pustili kar pri miru) ima zelo neposreden volan, zato je upravljanje pri manjših hitrostih dokaj mukotrpno delo. Še dobro, da imajo školjkasti sedeži vsaj nastavljive bočnice, ki se napihnejo s klasično 'pumpico', sicer bi bila s Petrom tudi zaradi zmogljivih gum bolj kot ne vedno objeta – in stisnjena ob vrata. In da do avtomobila res nismo bili prizanesljivi, je pričalo opozorilo na zaslonu, da je tlak v zadnji levi gumi precej večji kot tisti v desni. Seveda je, hudiča, če pa smo ga večinoma žgali s smeri urinega kazalca. Preluknjanih zavornih kolutov pa sploh nismo niti dobro ogreli, saj je dobrih 1.200 kilogramov zanje mala malica. Jupiii, res je igračka in res navduši tale elektrika, pa ne zgolj zaradi nižjega izdatka ...
Lastniku tega avtomobila kar malo zavidam trpežnost. Medtem ko Tesla Roadster zaradi občutka, da se vozite v kartingu, na dirkališču res navduši, pa je vožnja z njim po mestu najverjetneje trpljenje. Poleg tega pa morate upoštevati še, da je prtljažnika zaradi elektromotorja in baterij le za vzorec, zgolj za dve ali tri manjše torbe. No, ko smo že pri bateriji: za ploščico z 250 podpisi (posebna serija!) se skrivajo litij-ionske baterije, ki naj bi trajale sedem let ali 160 tisoč kilometrov, čeprav je garancija zgolj za štiri leta oziroma 80 tisoč kilometrov. Njihova zamenjava menda stane veliko, in kar ste do takrat privarčevali pri gorivu, gre za nov zalogovnik vode. Toda nekaterim pač pomeni največ, da med vožnjo niso onesnaževali zraka ne z osovraženim ogljikovim dioksidom ne s hrupom. In to je res nova dimenzija športnega avtomobila!
Tehnični podatki:
dolžina: 3,946 m
širina: 1,873 m
višina: 1,127 m
medosna razdalja: 2,352 m
elektromotor: 375 V, 53 kWh, litij-ionske baterije
največja moč: 215 kW/288 KM
največji navor: 400 Nm
največja hitrost: 201 km/h
pospešek od 0 do 100 km/h: 3,7 s
domet: od 250 do 350 km
povprečen izpust CO2 na km: 0 g