Vozili smo: Toyota RAV4

23. 4. 2013
Deli

Malo je avtomobilov, ki iz generacije v generacijo očitno spreminjajo obliko, vidno odraščajo in se pri tem z vsakim novim modelom še bolje prodajajo od predhodnega.

Toyota je model RAV4 predstavila leta 1994. Zagotovo se ga nekateri spomnite: majhen, komaj slabih 3,7 metra dolg avtomobil, ki je bil povsem drugačen v primerjavi z drugimi štirikolesnimi vozili tedanjega časa. RAV4 je ponujal zgolj troje vrat, opremljen je bil z dokaj majhnim dvolitrskim bencinskim motorjem in bolj kot resnim terenskim vožnjam je bil namenjen mestnemu vrvežu, rekreaciji in zabavi. Navsezadnje je to izdajalo tudi njegovo ime – Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive (RAV4). In rodil se je kompaktni SUV.

To je tisti avtomobilski razred, ki je v današnjih časih in zadnjih letih eden redkih avtomobilskih segmentov, ki ga gospodarska kriza ni prizadela in je še vedno v rahlem vzponu. To potrjujejo tudi številke, med letoma 2008 in 2012 je zrasel za 18 odstotkov. Tako je bilo v letu 2011 v zahodni Evropi prodanih 772.346 tovrstnih vozil, od katerih jih je bila skoraj tretjina prodanih na ruski trg. Zanimivo, v letu 2010 so kupci lahko izbirali med desetimi predstavniki v razredu kompaktnih SUV-vozil, dandanes pa je izbira povečana na kar 19 vozil.

Med njimi je seveda trdno usidran tudi RAV4. Trenutno se prodaja v 150 državah, zanj oziroma za prejšnje tri generacije se je odločilo več kot 4,5 milijona kupcev, od teh kar 1,2 milijona evropskih.

Zdaj Toyota poskuša nadaljevati uspešno prodajno zgodbo z RAV4 četrte generacije. Novinec je v primerjavi s predhodnikom daljši za več kot 20 centimetrov, in to brez nadomestnega kolesa na zadnjih vratih. V dolžino zdaj meri 4,57 metra, torej je daljši od prvotnega za skoraj meter. Logično, novi RAV4 nastopa le še s petero vrat, je tudi občutno širši, z večjo medosno razdaljo in zares namenjen petim potnikom. Pri Toyoti pravijo, da mu kljub vsem povečavam niso vzeli osnovnega (zabavnega) značaja, kar naj bi potrjeval tudi zelo majhen obračalni krog, zgolj 10,6 metra.

Oblikovno je novi RAV4, kakršen pač je. Roko na srce, Japonci nikoli niso razumeli evropskega avtomobilskega okusa, mi pa ne njihovega. Izjeme so redke. In če vemo, da je novi RAV4 japonski izdelek, da ga tam tudi izdelujejo, je jasno, da ne more biti všeč prav vsem. Tako je v primerjavi s predhodnikom precej drugačen, zato mu je treba dati tudi nekaj časa, da se privadimo na novo obliko. Ta ni takšna le zato, ker si jo je oblikovalec tako zamislil, ampak ima tudi nekatere praktične izboljšave. Pri ustvarjanju oblike so pri Toyoti uporabili tudi posebne tehnologije, uporabljene v formuli 1, predvsem glede aerodinamike. Aerodinamčni količnik zračnega upora je tako zdaj zgolj 0,31.

Povsem nova je notranjost. Pri osvetlitvi so se končno poslovili od oranžne barve, ki jo je zamenjala modra. Armaturna plošča je razgibana, za starejšega uporabnika morda preveč 'razigrana', a vsaj v nečem RAV4 ohranja svoje prvotno poslanstvo. Pri tem merim tudi na nekakšno okrasno letev, ki se razteza od sredine spodnjega dela armature do sovoznikovih vrat. Bolj kot oblikovno všečna je neuporabna, saj jemlje prostor potnikom z dolgimi nogami. Ker je medosna razdalja povečana, je seveda tudi avtomobil daljši, zato je v notranjosti več prostora, tudi za potnike zadaj. Četudi pomaknemo prednji sedež povsem nazaj, je mogoče zadaj še povsem spodobno sedeti, kar je velika prednost novega RAV4. Ob tem je občutno večji tudi prtljažnik, ki ga zdaj doplačilno, od srednje stopnje opremljenosti pa serijsko pokrivajo električno pomična vrata. V osnovi meri 547 litrov, z zlaganjem naslonjal zadnjih sedežev v povsem ravno dno pa jih pridobimo kar 1.746. Izdatno so povečali prostor v kleti prtljažnika. Iz 49 litrov je zdaj tam prostora kar 100 litrov, seveda če je avtomobil opremljen s kitom za popravilo gume. A brez skrbi – tisti, ki imate raje nadomestno kolo, lahko izberete tako zasilno, kot tudi povsem običajno, jasno pa se s tem odrečete kletnemu prostoru. A če se nameravate vsaj malo voziti tudi po neutrjenih poteh, vam nadomestno kolo toplo priporočamo!

RAV4 nastopa v svetovnem merilu s precej bogato motorno paleto, ki pa je za potrebe zahodno-evropskega trga močno okleščena. Tako je novi RAV4 na voljo le z dvolitrskim bencinskim motorjem in dvema turbodizelskima, manjšim dvolitrskim in večjim 2,2-litrskim. Pri Toyoti zatrjujejo, da so prav vsi prenovljeni, kar se kaže v 11-odstotni manjši porabi goriva in precej manjšem izpustu CO2.

Pestra je izbira menjalnikov. Serijski je pri vseh motorjih ročni šeststopenjski, doplačilna možnost pri bencinskem motorju je brezkončni CVT, ki ga Toyota imenuje Multidrive S, pri 2,2-litrskem dizelskem pa šeststopenjski samodejni menjalnik.

In kako je v praksi? Ljubitelji bencinskih motorjev izbire nimajo, odločiti se morajo zgolj med samodejnim ali ročnim menjalnikom, ki se v novem RAV4 zdi boljša izbira. Motor zahteva vrtenje v višje vrtljaje, saj tudi navora ni ravno veliko. Posledično je večja poraba goriva, a na splošno težko rečemo, da je motor podhranjen. Dizelska izbira je boljša. 2,2-litrski turbodizel je že znan motor, s 150 'konji' tudi v RAV4 nima nobenih težav. Novost je dvolitrski turbodizelski motor, ki je sicer že znan, a je bil za potrebe RAV4 precej dodelan. Z njim je RAV4 že serijsko opremljen s sistemom Start/Stop, tudi zaradi slednjega motor navduši z majhno porabo goriva in majhnim izpustom CO. Čeprav ima motor 'samo' 124 'konj', pa je v praksi bolj odziven in dinamičen kot večji brat. Razlog je preprost: že pri 1.600 vrtljajih ponuja vseh 310 Nm navora, pri skromnih 1.400 vrtljajih pa že 300 Nm. To pomeni izjemno prožnost in poskočnost prav v vseh območjih motornih vrtljajev, in ker potrebe po pretiranem priganjanju motorja ni, je vožnja brez težav dinamična in tekoča, ob tem pa je zelo ugodna tudi poraba goriva. Seveda pa je treba upoštevati, da RAV4 s tem motorjem ponuja zgolj dvokolesni, prednji pogon, preostala dva pa seveda štirikolesnega. Dodelali so ga s sistemom Integrated Dinamyc Drive in mu dodali še funkcijo Sport mode. Prvi nadzoruje pogon skupaj s podatki, ki mu jih posredujejo pogon ter stabilnostni in protizdrsni sistemi. Ob tem zbira podatke iz različnih parametrov (ki vključujejo hitrost, kot volanskega obroča, vrtenje koles okrog vertikalne osi in kot le-teh) ter razporeja navor od prednjega k zadnjemu kolesnemu paru, še preden kolesa zdrsnejo. Razmerje pogona se tako spreminja od 100 : 0 za prednji pogon (ki je vključen pri običajni, nezahtevni vožnji) do 50 : 50 za vsa štiri kolesa v izrednih voznih razmerah. Dodatno možnost ponuja izbira Sport mode, kjer je razmerje pogona 90 : 10 za prednji kolesni par. To omogoča hitrejšo vožnjo skozi ovinke, izboljšano lego in boljšo odzivnost avtomobila. Za potrebe terenske vožnje je na voljo gumb AWD Lock, s katerim 'zaklenemo' pogon na razmerje 50 : 50, uporabljamo pa ga lahko do hitrosti 40 km/h.

Novi RAV4 je lahko doplačilno, v boljših paketih opreme pa že serijsko opremljen tudi s številnimi asistenčnimi in varnostnimi sistemi, kot so nadzor in opozorilo za vozila v mrtvem kotu ter sistem za nadzor nenadzorovanega zapuščanja voznega pasu, novost pa je tudi samodejno prižiganje dolgih luči.

besedilo    Sebastjan Plevnjak, foto tovarna

Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del