Tri črke, GTI, so lahko zelo povezane z Golfom. Pomenijo več moči, boljšo lego na cesti, drugačno opremo. Tudi karo sedežne prevleke.
Prvi Golf z dodatkom GTI se je pojavil že leta 1976, od tedaj so med šestimi Golfovimi rodovi s tem dodatkom opremili že 1,9 milijona primerkov. Jasno, da so pri Volkswagnu tudi pri sedmem Golfu pripravili različico GTI, tokrat razmeroma hitro po začetku prodaje običajnih, navsezadnje konkurenca ne spi.
Prav nasprotno, v posel z Golfom GTI se poskuša vmešati kar precej tekmecev, posledica tega pa je Volkswagnova nova taktika. Golfa GTI zdaj lahko dobite v dveh motornih različicah. Prva je v primerjavi z dosedanjim močnejša za devet 'konj'- namesto 211 jih zdaj ponuja 220, druga jih ima še deset več, torej 230. Marketing je zapletena zadeva in pri novem Golfu GTI bo prav zanimivo opazovati, za kaj se bodo odločali kupci. Ali je treba nekomu, ki si želi moč in športno držo, res ponuditi izbiro, ki se razlikuje zgolj za malenkostno moč (10 'konj')? Močnejša in tudi precej bolje opremljena različica dodatno stane (v teoriji) le malenkost več kot tisoč evrov. Odgovor na to hkrati zapleteno in preprosto vprašanje vedo le tržniki, seveda pa bo prostor tudi za marsikateri pogovor ali celo prepir o tem, kateri od obeh se bolj 'splača' in kateri je 'hitrejši'. Priznam pa, da ob prvem srečanju z Golfom GTI sedmega rodu tega sam nisem mogel dokončno ugotoviti. Razlike so se ob običajni uporabi zdele tako majhne, skoraj neopazne ...
Pravzaprav je tisti tisočak več dobro naložen le za tiste, ki si zares želijo nekaj več pri izrabljanju največje moči, v različici GTI Performace, kot se imenuje. Pri njej namreč dobite še mehansko zaporo pogonskega diferenciala, ki omogoča boljši prenos moči na pogonska kolesa ob hitrem pospeševanju iz ovinkov ter zmogljivejše zavore (vsi koluti prisilno hlajeni, prednji z večjim premerom – 340 mm – kot pri običajnem GTI).
Vse drugo je pri obeh različicah enako, a seveda je sprememb v primerjavi z običajnim Golfom kar precej.
Videz: prednji odbijač je z večjima odprtinama za dovod zraka na spodnjih skrajnih koncih in z drugačnimi lučmi v odprtinah, pod zadnjim sta nameščena večja kromirana konca dveh izpušnih cevi, karoserija je 15 milimetrov bolj pri tleh kot pri običajnem Golfu. Osnovna obutev pri GTI je zdaj na 17-palčnih platiščih (za doplačilo so seveda na izbiro še 18- in 19-palčna). Bolj vidne, rdeče pobarvane so tudi čeljusti kolutnih zavor in tudi rdeča črta v prednji maski spominja na prvi rod Golfa GTI, saj je bila takrat črna maska povsem rdeče obrobljena. Tudi v notranjosti Golfa GTI je nekaj sprememb v primerjavi z običajnim Golfom, najpomembnejša so vsekakor prevleke sedežev – tradicionalno s karirastim vzorcem, zdaj z oznako Clark. Seveda so sedeži športno oblikovani in dobro držijo telo, pa tudi udobni so. Novost pri GTI je, da je zdaj mogoče nekaj več zapraviti za usnjene sedežne in vratne prevleke. Volanski obroč je tudi malce drugačen, usnje na njem je zaključeno z rdečim šivom, malenkost drugačni so tudi kromirani okraski na njem. Tu je tudi že od prvega rodu GTI značilna žogica za golf na vrhu ročice menjalnika, a le pri ročnem.
Vsebina: motor je povsem predelan in pripravljen za nove zahteve časa. Kot že omenjeno, je na voljo v dveh različicah zmogljivosti. Temelji na tretjem rodu Volkswagnovega motorja z oznako EA888. Inženirji so spremenili številne sestavine motorja, predvsem so želeli izboljšati rezultate vsebnosti snovi v izpušnih plinih, seveda tudi boljše vrednosti moči in navora. Novi motor ustreza tudi standardom EU6. Nova sta v glavo motorja integrirano hlajenje izpušnih plinov, ki vodijo do turbopuhala, in dvojni sistem vbrizga goriva, neposredno in v sesalno cev. Izboljšali so tudi termalni menedžment, posledica je hitrejše segrevanje hladnega motorja. Novost v glavi motorja je prilagodljivo odpiranje ventilov z dvojnim preklopom odmikačev odmične gredi, na izpušni strani pa je dvostopenjski tudi gib ventilov.
Tudi podvozje novega GTI ponuja novosti oziroma spremembe v primerjavi z običajnim Golfom. Osrednja je nov progresivni volanski mehanizem, serijsko je v GTI tudi elektronski sistem XDS+. Pravzaprav gre pri tem za kombinacijo elektronskega stabilizacijskega programa in elektronske diferencialne zapore. Sistem omogoča dinamičnejšo vožnjo in v ovinku s kratkim samodejnim zaviranjem notranjih koles zmanjšuje potrebo po močnejšem dodajanju volana. V močnejši motorni različici (GTI Performance) je serijsko na voljo še mehanska lamelna diferencialna zapora, ki skrbi za primerno prenašanje moči prek pogonskih koles, in če je treba, lahko vso moč prenese zgolj na eno od pogonskih koles.
Nov motor, boljša aerodinamika in zmanjšana teža pripomorejo tudi k precej izboljšanim vrednostim porabe goriva in vsebnosti izpušnih plinov. Golf GTI ima zdaj seveda v vseh različicah tudi sistem start-stop, kar tudi malenkostno pripomore k boljši povprečni porabi. Različica z osnovnim 220-'konjskim' motorjem in ročnim menjalnikom je tako zdaj 18 odstotkov varčnejša (za 1,3 litra zmanjšana mešana poraba je zdaj 6,0 litra na 100 km), pri različici z dvosklopčnim menjalnikom se je poraba zmanjšala za 14 odstotkov.
Vožnja: že do zdaj je bil Golf GTI dovolj zmogljiv in kar prijetna športna različica običajnega. Zdaj preseneča predvsem njegova uglajenost, tudi pri različici Performance preobilice moči med običajno vožnjo ni čutiti, tudi divjaštva ali neukročenosti ne. Pri pospeševanju iz ovinkov zapora diferenciala res dobro deluje, kar lahko ugotovimo tudi za celotno elektronsko podporo avtomobila. Nov progresivni volanski mehanizem omogoča res natančno vodenje. A zdi se, da so se pri Volkswagnu kar preveč potrudili za to, da daje novi Golf GTI vtis ukročenosti, manj pa prave športnosti.
Morda tudi zato, ker pripravljajo še Golfa R?