Avtolog: kilometri niso več neznanka

13. 4. 2019
Deli

Trg rabljenih avtomobilov je bil v Sloveniji skoraj popolnoma nereguliran, kar je nepoštenim prodajalcem brez kakršnegakoli tveganja dovoljevalo manipulacijo s številom prevoženih kilometrov in tako nedovoljeno bogatenje na račun oškodovanih kupcev. O tem smo pisali že v preteklih številkah Avto magazina

Leta 2014 je bil izveden prvi korak k urejanju trga rabljenih vozil. S tem letom je bilo namreč uvedeno obvezno vpisovanje kilometrov na tehničnih pregledih. To je bilo dostopno prek portala EMRLV, a so bili na portalu prevoženi kilometri na zadnjem tehničnem pregledu. Če je torej nekdo kupil avtomobil s prevoženimi 400.000 kilometri, prevrtel kilometre na 150.000 kilometrov in vozilo odpeljal na tehnični pregled, je bilo predhodno stanje izbrisano in je tako postalo nevidno vsem prihodnjim lastnikom ter uporabnikom.

Kljub nekaterim obljubam, da bo število prevoženih kilometrov vidno tudi za nazaj, v petih letih od uvedbe sprememb ni ukrepal nihče izmed pristojnih, in to čeprav so bili ti podatki zbrani na enem mestu, treba bi bilo le zagotoviti vpogled. S temi podatki bi lahko tudi policisti lažje ugotavljali manipuliranje s kilometri, saj je precej jasno, da če je bil nekdo lastnik vozila med dvema tehničnima pregledoma in se je stanje v tem času spremenilo navzdol, da se je to le stežka zgodilo brez lastnikove vednosti.

Zanesenjaki vizualizirajo podatkovno bazo – leto 2019

Letos se je vse to spremenilo. Skupina zanesenjakov, zbrana v Podatkovnem inštitutu Forum, je prosto dostopne podatke na portalu OPSI uredila v takšno obliko, da so preprosto vizualizirani in omogočajo pregled vseh podatkov za posamezno vozilo na podlagi VIN številke tega vozila.  V praksi to pomeni, da lahko z vnosom VIN številke vozila v iskalnik na portalu preprosto preverimo prevoženo število kilometrov, zavedeno na tehničnih pregledih od leta 2014. Poleg tega lahko na portalu preverimo nekatere druge podatke, ki nam pomagajo pri delni oceni stanja rabljenega vozila: ali je bilo vozilo uvoženo, brezhibnost na tehničnem pregledu itd.

Primer vozila z realnimi prevoženimi kilometri

Poglejmo eno od mojih preteklih vozil, ki sem ga leta 2014 prodal s prevoženimi 210.000 kilometri, in kot vidimo, še danes pridno nabira realne kilometre:

Žal pa moramo te podatke jemati z rezervo, saj niso nujno 100-odstotno pravilni. Razlogov je več:

  • lastnik lahko pred vsakim tehničnim pregledom zavrti število prevoženih kilometrov nazaj (verjetnost za to pa je izjemno redka);
  • nekatera starejša vozila (30 in več let) imajo le petmestni števec za prevožene kilometre in pri teh vozilih bo število prevoženih kilometrov z 99.999 padlo na 0;
  • možnost napake pri vnosu števila prevoženih kilometrov na tehničnem pregledu;
  • podatki pri nekaterih avtomobilih so nedostopni in nepopolni:
    • novejši avtomobili do starosti štirih let (prvi tehnični pregled opravljajo avtomobili šele pri 4 letih);
    • uvoženi avtomobili;
    • podatki za tekoče leto bodo na voljo šele v začetku naslednjega leta;
  • podatkov za prevožene kilometre pred letom 2014 ni. Če so bili kilometri manipulirani pred tem datumom, to ne bo razvidno iz baze. Lep primer je moj drugi avtomobil, ki je bil leta 2012 prodan z 275.000 prevoženimi kilometri. Kot je razvidno iz podatkov, je bilo na avtomobilu manipulirano število prevoženih kilometrov, saj jih je imel na tehničnem pregledu leta 2014 le 195.000.

Primeri vozil z manipuliranimi prevoženimi kilometri

Poglejmo še tri primere vozil, ki pokažejo, kdaj in za koliko je bilo število prevoženih kilometrov manipulirano.

BMW 525d avtomatik, letnik 2006, je med tehničnima pregledoma leta 2016 in 2017 izgubil 250.000 prevoženih kilometrov:

Audi A6 2.7 TDI Avant, letnik 2005, je med tehničnima pregledoma leta 2016 in 2017 izgubil 270.000 prevoženih kilometrov. Podatki kažejo tudi, da je bil leta 2008 uvožen, kar pomeni, da je precej visoka verjetnost, da je bilo število prevoženih kilometrov že takrat prvič manipulirano:

     

Manipulacija s številom prevoženih kilometrov ni omejena le na vozila višjega razreda, kar lepo kaže primer Opel Vectre Caravan 2.2, letnik 2004, ki je med tehničnima pregledoma leta 2015 in 2016 izgubila 110.000 prevoženih kilometrov:

Portal avtolog predstavlja pomemben mejnik k ureditvi trga rabljenih vozil, pa čeprav je k temu morala pristopiti skupina zanesenjakov, namesto da bi za varnost poštenih državljanov poskrbeli uradni organi, ki jih za to tudi plačujemo. Delite informacije o spletnem portalu avtolog z vsemi svojimi znanci, da bomo tako skupaj zatrli kriminalno dejavnost preprodajalcev brez vesti, ki služijo na račun poštenih kupcev. Več o tem si lahko preberete tudi na spletni strani mtl.

Besedilo: Igor Matko, www.mtl.si

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"