Barva avtomobila je lahko ena od njegovih najbolj vpadljivih lastnosti. Na njej se hitro poznajo leta, vloženi trud, z izbiro barve je mogoče odraziti tudi osebni značaj. Pogosto si zaradi tega številni vozniki želijo osvežiti podobo svojega avtomobila in ga hkrati zaščititi, pri čemer sta na voljo dve izbiri: lakiranje in polepljenje. Obe izbiri imata svoje prednosti in slabosti, a vsestranske lastnosti vinilnih folij so v zadnjih letih olajšale izbiro.
Samolepilne vinilne obloge so v avtomobilskem svetu postale popularne že v petdesetih letih prejšnjega stoletja. Njihova enostavnost uporabe, prilagodljivost in trajnost je očitna že dlje časa, a so do nedavnega žal predstavljale precejšen finančni izdatek, ki so si ga posamezniki težko privoščili. Uporabljala so jih lahko predvsem velika podjetja za namen oglaševanja.
Šele v devetdesetih letih je tehnologija vinilnega tiska doživela velik preskok v kakovosti in dostopnosti, s tem pa se je njihova uporaba na avtomobilih razširila iz majhnih oglaševalskih napisov v barvno preobrazbo vozila. Zaslugo za to gre pripisati tudi nemškim taksi službam. Takrat so vsa nemška taksi podjetja svojo floto morala imeti pobarvano v vladno določeno barvo: svetlo bež.
Zaradi tega je bilo treba vsak taksi prebarvati, s tem pa je padla tudi prodajna vrednost vozila. Proizvajalec vinilnih folij Kay Premium Marking Films je taksi službam priskočil na pomoč in jim omogočil, da svoja vozila na cenejši način uskladijo z nemško zakonodajo, polepljenje pa ni pustilo dolgoročnih posledic na površini barve ali znižalo vrednosti vozila.
Polepljenje vozil tudi danes ostaja popularna izbira podjetij za mobilno oglaševanje njihovih storitev, a v zadnjih letih jo vedno raje uporabljajo tudi avtomobilski ljubitelji, ki bi s polepljenjem radi popestrili in osvežili zunanji videz, prav tako pa s tem tudi zaščitili svojega jeklenega konjička. Pred leti so ga začeli uporabljati tudi avtomobilski proizvajalci, ki so z njimi lahko ponudili barve z mat in satenastimi sijaji že kar iz tovarne, to pa je bilo veliko ceneje, kot če bi želeli isti učinek doseči z lakiranjem. Polepljenje je tako večji tržni delež pridobilo predvsem kot alternativa tradicionalnemu prelakiranju, razlogov za to pa je veliko.
S pomočjo polepljenja lahko popolnoma preobrazimo svoje vozilo. Folije so namreč na voljo v skoraj vseh barvah, odtenkih, sijajih in vzorcih. Polepiti je mogoče celoten avtomobil ali samo najmanjše podrobnosti, želeni vzorci in sijaji pa so natančni in trpežni. Menjava barve se v normalnih okoliščinah s polepitvijo zgodi hitreje kot pri lakiranju vozila, a prav tako zahteva vrsto ur natančnega, zahtevnega in strokovnega dela. Strokovni proces lepljenja je namreč ključnega pomena za popoln končni izdelek.
Postopek polepljenja ni preprost
Proces se začne s temeljitim čiščenjem vozila. Za pravilno prileganje folije je ključnega pomena, da s površine barve strokovnjak odstrani vse nečistoče. Pri tem je treba uporabiti primerno alkoholno raztopino ali druga čistila, ki s površine vozila učinkovito odstranijo sledi voskov, olj, posledic podnebnih vplivov in drugih nečistoč. Preostale delce umazanije je mogoče odstraniti še z zračnim puhalom.
Za najbolj natančno polepitev sledi odstranitev odbijačev in značk na vozilu, da je mogoče folijo oblepiti čim dlje za robove karoserijskih delov, kar poveča odpornost proti zunanjim vplivom in foliji omogoči, da čim dlje ostane na svojem mestu. S tem je mogoče izboljšati kakovost opravljenega dela, nezavednim očem pa ponuditi še kakšen namig manj, da avto v resnici obdaja folija. Temu koraku se je mogoče izogniti, saj veliko strank ne želi razstavljanja avtomobila, prav tako pa to izdatno podaljša čas polepljenja in poveča stroške dela. V tem primeru se vinil čim bolj natančno obreže in zavije za karoserijske dele s pomočjo orodij.
Veliko strokovnih ponudnikov avtomobilskega polepljenja se najde tudi pri nas, med drugimi so to podjetja Poglej Poglej, Marking in Hexis. Med strokovnjake z že več kot 15 leti izkušenj v svetu avtomobilskega polepljenja, spada tudi Klemen Štepec iz podjetja Poglej Poglej, ki je zaslužen za polepljenje Lamborghinijevega Aventadorja na fotografijah.
Nato se raztegnjena vinilna folija nanese na del vozila. Pri tem se uporablja toplotna pištola, ki folijo naredi bolj prožno, tako pa se lažje prilega na vsako linijo vozila. Nepravilnosti, ki nastanejo pri polepljenju, kot so na primer ujeti mehurčki zraka pod folijo, se s pomočjo mehkih gladilnih orodij potem iztisnejo izpod folije. V primeru večjih napak ali poškodb na vinilu se folija preprosto odlepi, na prizadetem delu pa se celoten postopek ponovi. Enako velja tudi za poškodbe, ki se pojavijo pozneje, ko je vozilo že polepljeno. Če se odločite za nekoliko dražjo folijo, obstaja velika verjetnost, da se bodo tudi naknadno polepljeni deli avtomobila barvno ujemali, kar je pri lakiranju vozila veliko težje doseči.
Takšno polepljenje celotnega vozila bo strokovnjaku vzela približno dva dni, natančen čas dela pa je seveda odvisen od obsežnosti polepitve, natančnosti procesa, karoserijske zahtevnosti vozila in številnih drugih dejavnikov. Kljub zahtevnemu procesu pa je polepljenje opravljeno hitreje kot lakiranje vozila.
Folija (jasno) ni večna
Pri vinilnih folijah si je vredno zapomniti tudi to, da polepljenje ni večno. To pa je lahko, odvisno od vašega mnenja, pozitivna ali negativna lastnost. Če želite z videzom avtomobila redno slediti trendom, potem vam bo lahkotnost odstranitve vinilne folije prišla še kako prav, če pa se želite eni barvi zavezati za dlje časa, potem je lakiranje za vas boljša izbira. Kljub vsemu je moderno polepljenje v zadnjih letih naredilo odločen preskok v vzdržljivosti, saj folije vzdržijo tudi do pet let. A življenjska doba polepljenja je zelo odvisna od njenega vzdrževanja.
Ker je barva vozila podatek, ki se evidentira v postopku registracije vozila, smo na ministrstvo za infrastrukturo poslali vprašanje, kako lahko polepljenje vpliva na registracijo vozila.
Odgovorili so nam, da če lastnik vozila polepi svoje vozilo, mora nato za vozilo pri tehnični službi opraviti posamično odobritev predelanega vozila. Lastnik vozila mora namreč v 15 dneh registracijski organizaciji prijaviti spremembo podatkov v prometnem dovoljenju, ta pa lastniku vozila izda novo prometno dovoljenje. Če je polepljenje večbarvno, tehnična služba določi prevladujočo barvo. Če spremembe na vozilu ne registrirate ali prijavite po črki zakona, vas lahko doleti globa do 600 evrov, pravni osebi pa grozi celo plačilo globe do 4.000 evrov.
Čeprav vinilne folije avtomobilu ponujajo zaščito, saj so bolj kot barva odporne proti praskam, kamenčkom, soli, UV-žarkom in številnim drugim zunanjim vplivom, pa so ob nepravilni uporabi same precej občutljive. Življenjsko dobo polepljenja bo občutno podaljšalo redno garažiranje avtomobila. Prav tako se je treba izogibati avtomatiziranim avtopralnicam, ostre krtačke namreč lahko poškodujejo ali celo odlepijo folijo.
Priporočeno je ročno pranje z mehkimi brisačami iz mikrovlaken in namenskimi čistili. Nekatere folije se lahko perejo tudi s hladnim, nizkotlačnim širokim curkom vode. Predvsem za folije z mat sijajem je priporočeno, da se vsa umazanija, kot so na primer ptičji iztrebki, odstrani čim prej, saj lahko razžre površino folije in vpliva na njen sijaj na tistem mestu.
Ko se polepljenja voznik naveliča ali ga želi zamenjati, ga je mogoče preprosto odstraniti. Odstranitev folije je skoraj tako preprosta kot odstranjevanje obliža. Postopek sicer traja nekaj ur, saj je na koncu treba odstraniti še vse sledi lepila in drugih nečistoč. Če je bil celotni postopek polepljenja opravljen strokovno, ta ne pušča sledi in ne poškoduje barve vozila in tako ne vpliva na prodajno vrednost. Še več, na dolgi rok barvo celo zaščiti pred zunanjimi vplivi, torej, če je bil avtomobil polepljen še pred prvo intenzivno uporabo, je lahko barva še vedno videti kot nova.
Folija kot zaščita avtomobilskega laka
Polepljenje je lahko tudi samo zaščitne narave, ne da bi spremenili barvo avtomobila. Pri tem je mogoče uporabiti prevleke za zaščito barve ali ‘paint protection film (PPF). Ta je običajno narejen iz poliuretanskega filma in je v primerjavi z vinilnimi folijami debelejši, močnejši in prozoren. Njegov namen je izključno zaščita barve pred kamenčki, odrgninami, mikropraskami, mrčesom in preostalimi zunanjimi vplivi. Ima pa lahko zaščitna folija tudi vizualni učinek na barvo.
Vse bolj priljubljena postaja tudi revolucionarna vmesna rešitev med lakiranjem in polepljenjem: razpršilna barvna zaščita, ki ji je uspelo združiti najboljše iz obeh svetov. Tako kot navadna barva je na vozilo razpršena, po nanosu pa niso vidni robovi ali spoji. Čar tega produkta je odstranljiv spodnji premaz, ki omogoči, da se barva lahko odlepi in odstrani z enako lahkoto kot vinilna folija. Z debelino vsaj 250 mikronov hkrati ponudi tudi vse zaščitne lastnosti lepljivih folij, prav tako pa je na voljo v vseh barvnih odtenkih in sijajih. Zaradi novosti tehnologije so v tem trenutku strokovni nanosi še nekajkrat dražji od polepljenja, a verjetno tako ne bo ostalo prav dolgo.
Na voljo so popolnoma gladke kot tudi take, ki barvi pod njo na videz spremenijo sijaj. Ta učinek dosežejo drobne jamice v foliji, ki zmanjšajo odbijanje svetlobe, s tem pa dobi barva satenast ali mat zaključek. Ker se učinek skriva v površini, lahko tako prav vsako barvo spremenimo v mat.
Prav tako kot pri nanosu vinilnih folij se tudi proces nanašanja PPF začne s temeljitim čiščenjem vozila. To je tokrat še bolj pomembno, saj bodo nečistoče in nepravilnosti v barvi ostale vidne skozi folijo. Ker je folija manj prilagodljiva, se kosi folije raje oblikujejo posebej za vsak del vozila, da se prilegajo natančno in brez potrebe po obrezovanju. Na karoserijo se prilepijo kar s pomočjo vode in drsne raztopine, ko se folija prilega, pa se tekočina iztisne s pomočjo gladilnih orodij.
Z zaščitno folijo se lahko prekrije celotno vozilo, a pogosteje se uporablja samo na bolj izpostavljenih delih vozila, kot so sprednji in zadnji odbijač, pokrov motorja in izbočeni kolesni loki, na katerih zaščitno folijo prilepijo že v tovarni, kot je to na primer na Porschejih 911.
Čeprav vinilne folije z leti postajajo vse bolj dostopne, preobrazbe s polepljenjem niso poceni. Pričakujete lahko, da boste za strokovno polepljenje celotnega avtomobila pri nas odšteli med 1.200 in 2.200 evrov. Končna cena seveda temelji na obširnosti polepitve, zahtevnosti vozila in procesa ter izbiri folije, cene pa lahko še občutno narastejo. Izbira krom sijaja vas bo po žepu udarila za približno 4.000 evrov, za prozorno zaščito PPF pa boste odšteli med 2.000 in 5.000 evri.
'Wrapping' je pošteno osvežil in popestril avtomobilski svet. Predvsem po njegovi zaslugi je na cesti vse več barvno živahnih vozil, ki izstopajo iz sivine povprečnega voznega parka. Podjetjem je ponudil izviren način oglaševanja, avtomobilskim ljubiteljem pa dostopno rešitev za popestritev vozil, brez skrbi, kako ga bodo nekega dne lahko prodali naprej.
Besedilo: Jaka Drozg