Intervju: Julian Thompson, direktor Jaguarjevega oddelka za napreden dizajn

21. 11. 2017
Deli

Z vodjo naprednega dizajna pri Jaguarju smo se pogovarjali o električnih avtomobilih in prihodnosti športnih avtomobilov ter o tem, ali je bolje postaviti LCD zaslon na armaturni plošči vertikalno ali horizontalno.

Ko človek vidi, kako so pri Jaguarju iz legendarnega E-Type-a pobrali V12 motor in vanj vgradil elektromotor ter ga preimenoval v E-Type Zero, pri čemer pa je avto obdržal klasično obliko, hitro pomisli, da je lažje oblikovati električni avtomobil, kakor pa klasičnega z motorjem na notranje izgorevanje.

In ker je znamka Jaguar odvisna od elegantnih oblik in od tega ne odstopa, smo direktorja Jaguarjevega oddelka za napreden dizajn povprašali: kako se oblikovanje novega električnega avtomobila razlikuje od oblikovanja klasičnega Jaguarja. 


Imate pamet in oblikovalsko tradicijo za izdelovanje športnih avtomobilov. Če ljudi povprašate o najlepšem športnem avtomobilu…?

CX-75 je bil resnično lep avtomobil, tega bi morali narediti, saj je bil čudovit.

Ko govorite o oblikovanju športnega avtomobila: ga je sedaj s prihodom električnih avtomobilov lažje ali težje oblikovati? Na eni strani imate sicer manjši motor, na drugi pa so potem težje baterije. Ko je torej govora o nameščanju baterij med oblikovalci in inženirji, kako to poteka?

Kar se tiče vgradnje baterij, smo brez dvoma še vedno na začetku. Ko jih danes namestimo, je najbolj učinkovit način, da jih postavimo tako, kot v modelu i-Pace, spodaj, pod kabino. Avto je zaradi baterij težji, zato so drugačne tudi zmečkljive cone; ker se v primeru nesreče obnaša drugače, mora biti spremenjena tudi struktura. Ta trenutek je zato najbolj smiselno baterije postaviti v dno avtomobila. Oblikovalci zato v prihodnosti želimo več svobode pri oblikovanju spodnjega dela karoserije. A pri nizkih avtomobilih je drugače, postavitev baterij v tla ni preprosta. Nadejamo se, da bo naslednja generacija baterij nekoliko drugačna, bolj modularna. Resnično upamo, da bo prišlo do tega.

Je to potem razlog, zakaj danes vsi izdelujejo električne avtomobile v obliki križancev, ker je baterije lažje postaviti v tla? Vi imate svoj koncept, i-Pace, ki je prav tako SUV, kajne?

Ja, tako je. Sicer nimamo nič proti nizkim avtomobilov, ampak večji avtomobili nam omogočajo več prostora, motorji so lahko večji. Industrija namreč še nima ustreznega znanja za izdelavo baterij, ki bi bile dovolj kompaktne. V prihodnosti upamo, da se bo to spremenilo.

Ob vseh teh tehnologijah se je zanimivo spomniti na čas izpred nekaj let, ko je bilo pri opremi prestižnih avtomobilov govora zgolj o tem, kdo bo v avtomobil namestil več naprav, več usnja in lesa. Danes pa imamo vso to tehnologijo, ki spreminja uporabniško izkušnjo. Notranje oblikovanje se je zato verjetno tudi kar precej spremenilo?

Včasih je bilo res vprašanje zgolj to, kdo bo dal notri več usnja na sedeže, kdo boljšo klimatsko napravo, les, električlni pomik sedežev, sedaj pa ima te možnosti praktično vsak avto. In povezljivost tudi. Za nas je vprašanje predvsem to, kako se spreminja dojemanje luksuzne mobilnosti. Potrebno je namreč upoštevati pojme, kot so solastništvo avtomobilov, povezljivost, vzdrževanje avtomobila. Veliko se je torej spremenilo. Notranjost avtomobila bo zato postala veliko bolj pomembna. Ker bo vožnja vedno bolj avtomatizirana, vozniki ne bodo več prisiljeni biti v 'vozniškem položaju', pač pa se bodo lahko gibali po kabini, bo le ta postala mnogo bolj pomembna.

Pogosto se pojavlja vprašanje, ali bo transport postal neke vrste storitev, prav tako pa je prihodnost negotova, ko pride do vprašanja lastništva avtomobila. Če se torej zgodi, da se bodo ljudje množično začeli odločati za solastništvo avtomobilov, ali mislite, da bo izdelovalcem premium avtomobilov lažje, glede na to, da izdelujejo vozila za ljudi z višjim dohodkom? Ti si bodo lastne avtomobile, za razliko od večine, ki si bo avtomobile delila, lahko privoščili.

Mislim, da ni ravno vprašanje o tem, ali si nekdo nekaj lahko privošči, pač pa o priročnosti. V Londonu namreč veliko ljudi ima dovolj denarja, pa si avtomobila ne privoščijo, saj prisegajo na javni prevoz. To je pač odločitev posameznika. Ena od možnosti je stritev, pri kateri bi se tak posameznik odločil za nakup mobilnostne storitve znamke Jaguar-Land Rover (JLR) in ima na razpolago veliko izbiro avtomobilov, ki jih uporablja po potrebi, tudi v tujini, če gre na pot. Mislim, da bodo, ko bo souporaba postala bolj priljubljena, veliko večje posledice utrpeli proizvajalci, ki trenutno izdelujejo cenejše, masovnejše avtomobilove, kot mi. Ljudje bodo namreč vedno hoteli svoj avtomobil, če bo ta avtomobil nekaj posebnega. A poskrbeti moramo za vse stranke, to je za nas velik izziv. 

V predstavitvi vaših idej za prihodnost smo opazili volan, ki ga bomo prestavljali iz enega avtomobila v drugega. V prihodnosti bodo ljudje namreč vedno bolj povezani s svojimi napravami. Danes je to v tem konceptnem avtomobilu sicer nekaj posebnega, ampak ali se vam ne zdi, da bodo ljudje v prihodnosti preprosto priklopili telefon v avtomobil in prilagoditev bo opravljena?

Da, tako je, zato smo tudi naredili koncepti volan Sayerjev. Koncept tovrstnega volana je filozofski. Pomembno je, da tovrstno tehnologijo povezovanja z avtomobilom pokažemo ljudem. Bistvo je v tem, da ljudem ob souporabi avtomobila še vedno ponudimo neko možnost povezanosti z avtomobilom, kot da je njihov. Iz tega izvira ideja o omenjenem volanu. Realne potrebe po takem volanu ni, a ljudje radi čutijo neko povezanost, ki vključuje tudi dušo avtomobila, še posebej pri premijskih znamkah. Ne trdimo torej, da bo to način, na katerega se bomo stvari lotevali v prihodnosti, imamo pa odlično oblikovalsko ekipo, ki ljudem lahko ponudi nove tehnologije, nato pa jih spodbudi k razmišljanju, kako bi jih uporabili.

Ali mislite, da boste morali pri razvoju v prihodnosti razmišljati tudi o drugih stvareh, ne le na primer volanu, pač pa tudi mobilnih telefonih? Ali menite, da boste morali v želji po zadostitvi želja strank izdelati Jaguarjev pametni mobilni telefon ali celo tablico, ki bi bila center vseh dejavnosti, med drugim tudi upravljanja avtomobila?

Na tem področju bodo pomembne aplikacije. Imamo oddelek v Portlandu in kupili smo več 'start-up' podjetij, ki razvijajo aplikacije in koncepte uporabe. Za nas je namreč najbolj pomembno znanje, kako in katere aplikacije sploh stranke prenašajo in uporabljajo na telefonu. Poleg tradicionalnega dela, kot je oblikovanje notranjosti je torej za nas zelo pomemben faktor tudi razvoj uporabniškega vmesnika, kako si ga uporabnik prilagodi in preprosto povezovanje vseh tehnologij med seboj.

Glede na to, da so električni avtomobili vedno manj futuristično oblikovani, mislite, da boste kmalu lahko izdelovali električno gnane avtomobile, ki po videzu ne bodo posebno izstopali? 

Tega zaenkrat še ne vemo. Ljudje se danes z električnimi avtomobili želijo pokazati, želijo izstopati, okolici želijo sporočiti » poglejte me, jaz sem astronavt. Poznam Elona Muska in vem vse o teh rečeh.« Zato je podjetje Tesla tudi tako uspešno. To je nek dokaz tehnološke naprednosti, ljudje pa želijo pokazati, da so tehnološko ozaveščeni, zato menim, da je še pomembno, da električni avtomobili ostanejo nekoliko drugačni.  Poleg tega pa oblikovalci nikoli nočejo oblikovati tradicionalnih avtomobilov, pač pa iščejo možnosti za nekaj novega. Izdelava nečesa novega je kot nekakšna misija, nočemo namreč, da so avtomobili enaki navadnim ali celo drugim električnim avtomobilom. Menim torej, da je oblikovanje električnih avtomobilov, ki bodo drugačni, zelo pomembno. Hkrati je imel vsak nov Jaguar, ki je zapeljal na cesto, zelo prepoznavno obliko, čeprav je imel vsak izmed njih velik motor in dolg pokrov nad njim. Radi si predstavljamo, da sta oblika in tehnika med seboj povezani in da zunanjost dopolnjuje tisto, kar se skriva pod pokrovom. Pri električnem avtomobilu zato nočemo nizke linije in dolgega pokrova motorja. 

Sprašujemo zato, ker i-Pace deluje skoraj kot običajen križanec in v primerjavi z nekaterimi drugimi električnimi avtomobili, za katere se že na daleč vidi, da so električno gnani, le s posameznimi detajli nakazuje na to, da ga poganja elektrika. 

Morda je res tako, a le, če se ne osredotočimo na proporce. Kabina je namreč pomaknjena nekoliko naprej, zato morda spominja na enoprostorski avto, a mi ga nikakor ne dojemamo kot takšnega.

Toda, če ga primerjamo, na primer z BMW-jevim i3 ali prejšnjo generacijo modela Nissan Leaf, deluje precej normalno (smeh), za razliko od ostalih električnih avtomobilov ne deluje nenavadno. Kaj pa mislite o postavitvi LCD zaslonov, ste pri Jaguarju privrženci pokončnih ali ležečih zaslonov?

Oh ne… (smeh)

Ker v avtomobilih se pokončni zasloni do neke mere zdijo bolj logična izbira. Predvsem zaradi navigacije, uporabniškega vmesnika, gest rok in podobnega. 

Sami imamo raje ležeče zaslone, ki naredijo kabino nekoliko nižjo in širšo.

Eden od vaših oblčikovalskih kolegov ene izmed konkurenčnih snamk, je na kratko povzel, da se ves čas pojavlja dilema med ležečo postavitvijo, ki deluje lepše in pokončno, ki je bolj praktična.

Da, skrbeti pa moramo, da je voznikov pogled vedno usmerjen na cesto, pri pokončnih zaslon pa je potrebno pogledati pregloboko. Sam ne maram vse večjih ekranov.

Kaj pa boj stikal proti na dotik občutljivim zaslonom? 

Poznam ljudi, ki imajo LCD zalsone sicer radi, imajo radi, a jih ne uporabljajo. Jaguar se bo, tudi ko bo ta že delno ali popolnoma avtonomna, še vedno v največji meri osredotočal na užitek v vožnji. Zato ne maramo stvari, ki od nje odvračajo pozornost, stvari, zaradi katerih je treba za uporabo pogledati na ekran. Zato še vedno uporabljamo gumbe.

Torej, če bi izbirali med zaslonom na dotik in gumbi, bi izbrali slednje? Ne v celoti, ampak…

Še vedno je potrebno upoštevati vozniško izkušnjo in ne želimo, da ljudje ves čas iščejo stvari po menijih, pač pa morajo biti le-ti intuitivni - za nekatere funkcije pa so primerni le gumbi oziroma stikala.

 Sedaj ko imamo vse te zaslone na dotik, ki si jih lahko prilagajamo, kaj menite o ideji, da si kupci sami prilagodijo ekrane ali jih uporabljajo, da si sami izdelajo grafično zasnovo?

Strinjam se z idejo, dokler bomo mi zasnovali sistem. Skrbi pa me, če bi uporabniki preveč spreminjali uporabniški vmesnik. Prihaja namreč do situacij, ko je informacij že preveč, kar je v bistvu že nevarno. Zato pričakujemo, da bodo vzpostavljene regulative, kaj se sme samostojno spreminjati in česa ne.

Toda ljudje so že navajeni, da si prilagajajo pametne telefone in njihove gumbe …

Da, prilagoditev lastnim potrebam je do neke mere dobrodošla, toda pri nas imamo zaposlene strokovnjake za ergonomijo in vmesnike. Zato ne želimo prevelikih prilagoditev s strani uporabnikov. V nasprotnem primeru bi me že zaskrbelo.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja