Delali so jo 15 mesecev. Leta 1924. Pri nas bi leta 2024 trajalo ... ?
Pred natanko sto leti, septembra 1924, je bil v Italiji odprt prvi avtocestni odsek na svetu, namenjen izključno motornim vozilom. Ta prometna povezava, ki je združila Milano in Varese na severu Italije, je danes del italijanske avtocestne mreže in nosi oznako A8.
Avtocesto, imenovano "Autostrada dei Laghi" oziroma "Avtocesta jezer", je slovesno odprl italijanski kralj Viktor Emanuel III. Povezava je pomembno izboljšala dostop turistov do priljubljenih jezer Maggiore, Lugano in Como. Gre za prvi odsek italijanske avtocestne mreže, ki se je hitro širila in se kasneje povezala z znamenito avtocesto A1, "Autostrada del Sole", ki povezuje Milano, Rim in Neapelj.
Inženirski podvig Piera Puricelija
Za gradnjo prve avtoceste na svetu je najbolj zaslužen milanski inženir Piero Puricelli. Ne le, da je avtocesto vizionarsko zasnoval in načrtoval kot infrastrukturo, namenjeno izključno avtomobilom, temveč je tudi uspešno rešil vse birokratske in pravne izzive, povezane z gradnjo.
Gradnja avtoceste je bila zaključena v zgolj 15 mesecih. Cesta je imela po dva vozna pasova v vsako smer, ločena z dvojno črto. Poleg tega so bile ob cesti postavljene prve naplatne postaje na svetu, kjer je cestnina znašala 10 lir.
Čeprav je "Autostrada dei Laghi" nesporno prvi zgrajeni avtocestni odsek na svetu, so podobne ideje že prej vzniknile v Nemčiji. Leta 1909 so v Berlinu zgradili cesto z ločenimi prometnimi pasovi, vendar je bila namenjena zgolj testiranju vozil. Prva nemška avtocesta za promet je bila odprta leta 1932 in povezovala Köln in Bonn.
V drugih državah so avtoceste sledile kasneje. Danska je svojo prvo avtocesto odprla leta 1956, Velika Britanija pa leta 1958 z odsekom, dolgim 13 kilometrov. Japonska je prvo avtocesto uvedla šele leta 1965.
"Autostrada dei Laghi" ni bila zgolj tehnični dosežek, temveč je postavila temelje za moderno cestno infrastrukturo. Zasnova in izvedba tega projekta sta še danes navdih za nadaljnji razvoj avtocest po vsem svetu.
Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj