Koliko ste pripravljeni čakati in tvegati za pet evrov prihranka?

Ste med tistimi, ki so včeraj čakali na gorivo ali med tistimi, ki so se temu čudili in posmehovali?

Cene goriv v Sloveniji so precej različne, za največjo razliko pa skrbijo samodejne bencinske črpalke trgovskih verig, kjer smo našli tako najcenejše kot tudi najdražje gorivo. (foto: Jure Šujica) Jure Šujica
8. 3. 2022

Včeraj sem napol začuden, napol razumevajoč spremljal poročanje iz bencinskih črpalk v novicah in tokovih družbenih medijev. Završalo je, da se obeta strahotna podražitev goriv in kot je bilo pred približno dvema letoma treba razgrabiti kvas, konzerve pasulja ter nato seveda tudi temu primerno količino straniščnega papirja, se je bilo tokrat treba zapoditi za gorivom. Situacija sicer ni najprimernejša za zbijanje šal - danes je nov dan, vojna v Ukrajini je še vedno v polnem zamahu, znane pa so nove cene goriv. Koliko so vsi tisti, ki so stali v vrstah, sploh prihranili?

Včeraj je bilo pri nas za liter goriva treba odšteti med 1,45 in 1,5 evra, danes so cene za okrog 15 centov višje. Dizel na Petrolu stane 1,67 evra za liter, bencin 1,56 evra, na avtocestah so cene še nekoliko višje. Mestni avtomobilli, kot je Renault Clio, imajo okoli 40 litrsko posodo za gorivo, ki je danes v primerjavi z včerajšnjimi cenami dražja za šest evrov. Če bi danes napolnil 60-litrsko posodo za goriva družinskega križanca, kot je Hyundai Tucson, bi plačal slabih deset evrov več kot včeraj. Za polno 80-litrsko posodo za gorivo Mercedesa razreda S bi danes na primer odštel dvanajst evrov več. Seveda je na črpalko skoraj nemogoče pripeljati s povsem prazno posodo za gorivo, tako da so ti prihranki v resnici vsaj deset do dvajset odstotkov nižji - torej recimo v razponu od štirih do desetih evrov za osebne avtomobile.

V zadnjih dveh letih je dogajanje zares turbulentno, velikemu delu prebivalstva je vsak evro težko prigaran in aktivnosti v smeri prihranka se pač mora spoštovati. Prav tako težko ocenim vrednost časa tistih, ki so bili na gorivo pripravljeni čakati tudi po pol ure in več. A nedvomno se je veliko voznikov v lov za prihrankom podalo zares lahkomiselno. Marsikje so namreč ovirali promet, čakali na pločnikih, kolone so ponekod segle na cesto tudi tam, kjer se ni najbolj varno ustavljati in umikati na cesti stoječim avtomobilom. Zakon o pravilih cestnega prometa potem na primer prepoveduje mirovanje vozila na istem mestu s prižganim motorjem za več kot tri minute. Kazen za tovrsten prekršek znaša 80 evrov - desetkratnik privarčevanega zneska torej in brez skrbi, da so ga policisti pripravljeni tudi napisati. Navsezadnje pa so tukaj tudi vsi tisti, ki so včeraj popoldne zares ostali brez goriva - cene gor ali dol.

Videti je bilo tudi veliko fotografij kupcev goriva, ki so točili v za to neprimerno embalažo. Gorivo je namreč po zakonu o prevozu nevarnega blaga dovoljeno prevažati le v primerno označnih atestiranih posodah in sodih. Največja količina, ki jo je mogoče kupiti izven posode za gorivo avtomobila, je sicer 1000 enot. To pomeni 333 litrov bencina ali 1000 litrov dizelskega goriva. Nedvomno se v težki situaciji nahajajo tudi mnoga podjetja in kaže na to, da nas v prihodnje čakajo nove podražitve. Iz vlade pa so sporočili, da bo v primeru eksplozije cen ali pomanjkanja goriv posegla z rezervami, kjer lahko ceno seveda določi vlada sama. Zalog naj bi imeli bistveno več kot je 90-dnevno povprečje porabe v Sloveniji.