Pri nas ga (najbrž) ne boste videli, če se boste vozili kje po tujini, pa je dobro vedeti.
Ko pomislimo na znak STOP, se nam pred očmi skoraj samodejno prikaže rdeč osmerokotnik, ki že desetletja velja za univerzalni prometni simbol. Toda v nekaterih delih ZDA lahko naletite na njegovo modro različico. Čeprav je redka, ima povsem enak pomen kot rdeča – voznik se mora ustaviti.
Razlika je v tem, da so modri znaki STOP namenjeni predvsem zasebnim površinam. V številnih ameriških zveznih državah je namreč prepovedano postavljati uradne državne prometne znake na zasebno zemljišče. Da bi lastniki vseeno lahko jasno usmerjali promet na svojih dovozih, parkiriščih ali večjih posestvih, se uporabljajo enaki znaki, le da v modri barvi.
Največ jih najdemo na Havajih, kjer je delež zasebnih zemljišč izjemno velik, hkrati pa veljajo stroga pravila glede uporabe javnih prometnih znakov. Prav zato so modri osmerokotniki tam precej pogost pojav – še posebej na večjih posestvih ali dovozih, ki jih uporabljajo tudi obiskovalci.
Zakaj rdeča in zakaj modra?
Zgodovina znaka STOP se je začela v začetku 20. stoletja, ko je bilo treba zaradi vse gostejšega prometa povečati varnost na križiščih. Prvi uradni znaki so bili rumeni, saj so jih vozniki ponoči lažje opazili. Šele s tehnološkim razvojem odsevnih materialov je bilo mogoče izdelati dobro vidne rdeče table, ki so bile nato leta 1954 uradno potrjene kot standard. Od takrat je rdeči znak STOP postal globalni prometni simbol.
Toda na zasebnem zemljišču uradnih prometnih znakov ni dovoljeno uporabljati. Da bi se jasno razlikovali od javnih, so dobili drugo barvo – modro. Oblika in napis pa sta ostala enaka, da je voznikom popolnoma jasno, kaj morajo storiti.
Kaj storiti, ko naletite na modri STOP?
Čeprav je barva drugačna, je navodilo enako kot pri rdečem znaku: ustavite vozilo. Modri znak vas torej ne postavlja v nikakršno posebno izjemo, ampak le označuje, da se nahajate na zasebni površini.
Za voznike to pomeni, da se pri vsakem znaku STOP – ne glede na to, ali je rdeč ali moder – ravnajo po istem pravilu: popolna zaustavitev in nadaljevanje vožnje šele, ko je cesta prosta.