Na slovenskih cestah lahko opazite vrsto grafitov z oznakama 'hur' in 'mutro', a kaj pomenijo?
Med vožnjo po slovenskih cestah boste zagotovo naleteli na mnogoštevilne obcestne plakate, bolj pozornemu opazovalcu pa ne bodo ušli niti številni grafiti. Teh je po podatkih DARS-a rekordno veliko, celo toliko, da bi lahko vplivali na promet in varnost udeležencev v prometu. Med njimi je mogoče opaziti vrsto grafitov z oznakama 'hur' in 'murto', o katerih so poročali tudi že hrvaški mediji. Vidni so tako pod nadvozi, pa tudi na slabše dostopnih mestih. A kaj ti dve besedi pomenita?
DARS, državna družba, ki upravlja slovenske avtoceste, je potrdila vse večji porast grafitov in simbolov ob avtocestah. Po njihovih opažanjih pa so grafitarji tudi vse bolj predrzni, grafiti pa se pojavljajo tudi na težko dostopnih mestih. Ob tem velja omeniti, da je tako izdelava grafitov lahko tudi precej nevarna, saj je zadrževanje ob avtocesti prepovedano.
'Hur' in 'Murto'
Grafiti sicer že od nekdaj delijo slovensko javnost, medtem ko so eni prepričani, da gre za vandalizem, drugo to enačijo z umetnostjo. Ne glede na to, v katero skupino spadate, pa se občasno zagotovo trudite razvozlati posamezne grafite. Med pogostejšimi sta besedi 'hur' in 'murto', stilizirana podpisa oz. oznaki ustvarjalcev tovrstnih grafitov ob avtocestah.
»Cilj grafitarja je, da pusti pečat na čim več lokacijah v mestu. Za svoje kreacije običajno izberejo več vzdevkov in se z njimi podpisujejo. To ustvarja vtis, da je v mestu več grafitarjev, kot jih je v resnici,« je v knjigi Grafiti v Ljubljani zapisala tudi avtorica Helena Konda, ki se ukvarja z raziskovanjem grafitov v slovenskem glavnem mestu. Pri N1 Slovenija so za mnenje povprašali tudi nekdanjega grafitarja Gregorja Purgaja, ki je prepričan, da oznaki 'hur' in 'murto' ne nosita nikakršnega sporočila, njun namen pa je predvsem pritegniti čim več pozornosti na čim več lokacijah v državi.
Na DARS-u si sicer prizadevajo, a bi v naslednjih tednih odstranili kar največ grafitov ob slovenskih avtocestah, ki po njihovem mnenju omejujejo koncentracijo voznikov. Stroški čiščenja seveda niso zanemarljivi, poleg tega pa se pogosto zgodi, da se grafiti po odstranitvi ponovno pojavijo. V prihodnje si tako ogovorni organi prizadevajo, da bi delovanje grafitarjev kar najbolj omejili. »Proučili bomo tudi možnost prekrivanja površin s folijo, ki nam bo omogočila lažje odstranjevanje grafitov v primeru ponovnega pojavljanja," so povedali v pogovoru z N1 Slovenija.
Podobno folijo že nekaj časa uporabljajo tudi Slovenske železnice, saj so vlaki pogosta tarča grafitarjev. Ustvarjalcem grafitov, ki za platno uporabljajo cestno infrastrukturo, na DARS-u sporočajo, da bodo prijavili prekrške in izstavili račune za čiščenje. Ti bi lahko znašali nekaj sto evrov.
Preberite še:
Novo na Metroplay: Novinar izza nagrade | N1 podkast s Suzano Lovec