Križarjenja postajajo vedno bolj priljubljena oblika dopustovanja, saj lahko s premikajočim se hotelom v kratkem času obiščete več krajev, a kakšna je okoljska cena za to ...
Lani je 218 križark v Evropi proizvedlo enako količino žveplovega oksida kot ena milijarda avtomobilov. Ob tem moramo povedati še, da so na stari celini omejitve glede izpustov te spojine za avtomobile 100-krat strožje kot za ladje. Kaj to pomeni, kje se je onesnaženje zmanjšalo in kje je stanje najbolj zaskrbljujoče?
V primerjavi z letom 2019 se je lani število križark in čas, ki so ga preživele v evropskih pristaniščih, povečal za slabo četrtino. Seveda so se povečale tudi emisije okolju in človeku škodljivih plinov; žveplovega oksida (SOx) za 9 odstotkov, dušikovega oksida (NOx) za 18 odstotkov ter drobnih delcev PM2.5 za 25 odstotkov. Vse te snovi so lahko akutno in kronično toksične za nas, živali in naravo.
Barcelona
Naziv najbolj onesnaženega evropskega pristanišča si je v 2022 prislužila Barcelona, kjer se je lani ustavilo 805 križark. Ladje so v drugem največjem španskem mestu ustvarile skoraj trikrat več emisij od vseh avtomobilov v mestu. Sledita ji Civitavecchia, ki leži približno 60 kilometrov severozahodno od Rima, in Pirej, ki je pravzaprav del urbanega območja grške prestolnice, Aten. Čeprav so vsa tri mesta izjemno priljubljeni turistični kraji in popotniki predstavljajo pomemben vir zaslužka, v zadnjem času domačini nasprotujejo pretirani turistični gneči, predvsem v poletnih mesecih.
Pri sosedih izboljšanje
Čeprav je Italija Španijo prehitela po onesnaženosti, so lani Benetke zabeležile očitno izboljšanje. Če so leta 2019 bili najbolj onesnaženo pristanišče na svetu, so lani padli na 41. mesto, potem ko so leta 2021 križarkam prepovedali vplutje v mesto. Tako so emisije žveplovega oksida znižali za 80 odstotkov. Tam sicer onesnaženje križark težko primerjamo z onesnaženjem avtomobilov.
Podjetje MSC je med operaterji križark največji onesnaževalec, saj je s 23 ladjami proizvedlo skoraj toliko žveplovega oksida, kot vsi avtomobili v Evropi skupaj. Sicer se stvari spreminjajo, saj bo več kot 40 odstotkov vseh letos naročenih ladij poganjal LNG - utekočinjeni zemeljski plin. Ta proizvede manj emisij, vendar je za okolje nevaren, ko pride do uhajanja metana v ozračje.
Preberite še: Koliko časa se lahko še peljete, ko se prižge lučka za rezervo? Odvisno, kaj vozite ...
BONUS VIDEO: Prisluhnite najbolj zanimivim izkušnjam dveh izvrstnih slovenskih dirkačev!