Pozor, kancerogene snovi v avtu! Največja nevarnost pa prav v poletnem času

27. 5. 2024 | Nika Arsovski
Deli

Niso samo avtomobilski izpuhi tisti, ki škodujejo našemu zdravju.

Kancerogenim snovem se je v transportu praktično nemogoče izogniti, največkrat pa se pri tem omenja nevarnost izpušnih plinov. Zadnja študija pa je pokazala, da smo rakotvornim snovem izpostavljeni tudi v samem vozilu. V kar 99 odstotkih vozil!

Študija, objavljena v reviji Environmental Science & Technology, je pokazala, da vdihavamo škodljive kemikalije vsakič, ko potujemo z avtomobilom. V vseh avtomobilih, tudi v električnih. Izvor teh snovi naj bi predstavljala plastika v notranjosti vozila, vzrok za to pa naj bi bili zastareli predpisi, ki silijo proizvajalce v uporabo nepotrebno visokih odmerkov zaviralcev gorenja.

Profimedia

Raziskovalci so analizirali zrak v kabini kar 101 vozila – tako električnih avtomobilov, avtomobilov z motorjem z notranjim zgorevanjem in hibridnih vozil izdelanih med letoma 2015 in 2022. Po raziskavah sodeč jih je kar 99 % vsebovalo zaviralec gorenja TCIPP, ki velja za potencialno rakotvorno snov. Poleg tega so v večini izbranih vozil naleteli še na dva druga zaviralca gorenja - TDCIPP in TCEP, ki veljata za neposredno rakotvorna. Omenjene kemikalije naj bi povezovali z nevrološkimi in reproduktivnimi poškodbami.

Posebej v nevarnosti tudi otroci

"Glede na to, da v povprečju uro na dan preživimo v svojem avtomobilu, je to pomemben problem javnega zdravja," je povedala Rebecca Hoehn, vodilna raziskovalka in toksikologinja na Univerzi Duke, in izpostavila predvsem voznike, ki se vozijo iz bolj oddaljenih krajev ter otroke, ki vdihnejo več zraka glede na svojo težo kot odrasli.

Profimedia

Študija je pokazala, da so bile ravni strupenih zaviralcev gorenja najvišje poleti, ker toplota pospeši sproščanje kemikalij iz avtomobilskih materialov. Raziskovalci so kot glavni vir spojin, ki povzročajo raka, v zraku v kabini navajajo predvsem peno, ki se uporablja za oblazinjenje sedežev. »Proizvajalci avtomobilov peni in drugim materialom dodajajo kemikalije, da bi dosegli "zastarel" standard vnetljivosti brez dokazanih koristi za požarno varnost,« so zapisali avtorji študije.

Lydia Jahl, avtorica študije z Green Science Policy Institute, je dejala, da bi lahko ljudje zmanjšali svojo izpostavljenost strupenim kemikalijam s tem, da odprejo okna avtomobila ali parkirajo v senci oz. garaži, a ob tem dodaja: »Toda tisto, kar je resnično potrebno, je najprej zmanjšati količino teh rakotvornih snovi v avtomobilih. Vožnja v službo ne bi smela predstavljati tveganja za raka in otroci na poti v šolo ne bi smeli vdihavati kemikalij, ki lahko poškodujejo njihove možgane.«

Preberite še:

Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj