Promet se spreminja in novosti zahtevajo tudi uvedbo novih prometnih znakov. Nekateri so razumljivi že na prvi pogled, drugi pa lahko voznikom povzročajo tudi preglavice in terjajo pojasnilo svojega namena in pomena.
Eden izmed prometnih znakov, ki jih pri nas še ni, lahko pa ga srečamo v več evropskih državah, je beli romb na modrem ozadju. V Franciji ga imenujejo voie réservé, v angleško govorečih deželah se imenuje high occupancy vehice lane, Nemci pa mu pravijo Fahrengemeinsamspur. Če ste razumeli zadnjo besedo, ste tudi že lahko uganili pomen novega znaka. Označuje namreč vozni pas, rezerviran za vozila z več potniki, taksije in avtobuse. Njegov cilj je zmanjšati zastoje na večpasovnih cestah, uporablja pa se po potrebi, glede na obremenitev določene ceste, kar pomeni, da je lahko veljaven tudi samo v določenih obdobjih dneva.
Preberite še:
V Evropi so tovrstne pasove poskusno uvedle Francija, Nizozemska, Norveška, Velika Britanija in Španija, znak pa je leta 2023 uvedla Francija in je podoben oznakam, ki jih v ta namen uporabljajo v ZDA.
Sama ideja posebnega pasu za vozila z več osebami pa je veliko starejša. Po naftni krizi leta 1973 so v ZDA začeli razmišljati, kako se zoperstaviti naraščajoči porabi energije zaradi prometa in onesnaženosti zraka. Trdili so, da bi lahko odpravili prometne zastoje, če bi bilo v vozilih 1,3 potnika. Da bi spodbudili ljudi k skupni vožnji, so v začetku osemdesetih let prejšnjega stoletja v ameriški prometni sistem uvedli pasove HOV ali high occupancy vehicle, ki jih je dovoljeno uporabljati le v primeru, če je v avtomobilu z znakom predpisano minimalno število ljudi. Običajno sta dovolj že dve osebi, v večjih mestih z gostejšim prometom pa obstajajo tudi pasovi z oznako HOV-3 ali HOV-4, kar pomeni, da pasu ne smemo uporabiti, če poleg nas v avtu ni še vsaj dveh ali treh sopotnikov.
Po uvedbi znaka v Franciji so v več mestih ugotovili, da ga veliko voznikov ne upošteva in se vozi po pasovih za vozila z več potniki tudi, ko so sami v avtu, zato so organizirali posebno redarsko službo, ki nadzira upoštevanje znaka. Za kršitve je zagrožena kazen 135 evrov.
Ob zastojih v prometni konici se bomo morda vprašali, zakaj česa podobnega ne uvede tudi Slovenija. Odgovor je na dlani: z izjemo redkih kratkih odsekov slovensko avtocestno omrežje nima dovolj pasov, ki bi požirali pretok vse gostejšega prometa, ne glede na to, koliko potnikov je v avtomobilu. Ne glede na oznake pa bi lahko udeleženci v prometu precej zmanjšali gostoto prometa že z organiziranjem skupnih voženj.
Novo na Metroplay: Vidnost in varnost v prometu: "Zgoditi se mora 'aha moment', da spremenimo svoje navade"