Paradoks sodobnih avtomobilov - vse varnejši za ene, smrtonosni za druge

1. 7. 2025 | Uredništvo
Paradoks sodobnih avtomobilov - vse varnejši za ene, smrtonosni za druge (foto: Honda)
Honda

Avtomobili postajajo vse večji in masivnejši, hkrati pa so tudi vse manj pregledni, je pokazala nedavna raziskava.

Nova analiza, ki jo je objavil ameriški Inštitut za varnost v cestnem prometu (IIHS), razkriva zaskrbljujoč trend: vozniki sodobnih SUV-jev in poltovornjakov vidijo vse manj cestišča pred seboj. Vidno polje se je v radiju desetih metrov pred vozilom v zadnjih 25 letih zmanjšalo tudi do 58 odstotkov.

Študija, objavljena v strokovni reviji SAE International Journal of Transportation Safety, primerja več generacij šestih priljubljenih modelov v ZDA, od Honde CR-V do Toyote Camry, in spremlja, kako so se skozi desetletja spreminjali vidni koti in površine, ki jih lahko voznik neposredno zazna.

Najbolj drastičen primer je prav Honda CR-V. Model iz leta 1997 je vozniku omogočal pregled nad 68 odstotki površine pred vozilom, danes pa je ta številka padla na zgolj 28 odstotkov. Podobno je pri Chevroletu Suburbanu: leta 2000 je bilo vidno 56 odstotkov območja pred avtomobilom, danes pa le še 28 odstotkov.

Višje cene goriva tudi na Hrvaškem: koliko boste morali odšteti za liter?

Glavni razlog za to so višji pokrovi motorja, širši A-stebrički in večja zunanja ogledala. Vsi ti elementi so zasnovani z namenom večje varnosti potnikov v kabini. A to, kar notranjost naredi varnejšo, hkrati zamegli zunanji svet, še posebej ranljive udeležence v prometu, kot so otroci, pešci in kolesarji.  

Drugače pa je pri limuzinah, kjer trend zmanjšanja preglednosti ni tako izrazit. Honda Accord je v primerjavi z letom 1997 izgubila le pet odstotnih točk preglednosti, Toyota Camry pa je od leta 2007 padla z 61 na 57 odstotkov. Zdi se, da klasična, nižja karoserijska zasnova še vedno omogoča boljši pregled nad dogajanjem pred vozilom.

Izsledki raziskave so toliko bolj zaskrbljujoči, ker se je hkrati povečalo tudi število smrtnih žrtev med pešci in kolesarji. Med letoma 1997 in 2023 se je v ZDA število umrlih pešcev povečalo za 37 odstotkov, kolesarjev pa kar za 42 odstotkov. Samo leta 2022 je v prometnih nesrečah umrlo 7508 pešcev – pogosto prav zaradi slabe vidljivosti iz voznikove perspektive.

Medtem ko vozniki sedijo vse višje in se v svojih vozilih počutijo varnejše, je ironija v tem, da pri tem vse težje zaznajo, kaj se dogaja neposredno pred njimi, še posebej, če gre za nekaj nizkega, premikajočega ali nepričakovanega.

Nove tehnologije za zaznavanje in pomoč vozniku sicer lahko pripomorejo k večji varnosti, a fizične vidljivosti, ki je vse slabša, ne morejo v celoti nadomestiti.

Tudi "nedotakljivi" lahko zaidejo v težave - prihodnost največjega je še kako negotova