Resnica ali mit - ali baterije električnih avtomobilov res propadejo v nekaj letih? Strokovnjaki so se dokopali do presenetljivega spoznanja

24. 6. 2025 | Uredništvo
Polnjenje električnega avtomobila (foto: Profimedia)
Polnjenje električnega avtomobila
Profimedia

Nova raziskava je pokazala zanimive rezultate.

Nasprotniki električnih avtomobilov so se dolgo naslanjali na argument, da baterije niso trpežne in da zaradi degradacije zdržijo le nekaj let, to pa bi vodilo v visoke stroške lastništva električnega avta. Zdaj pa je nova študija to teorijo postavila pod vprašaj.

V raziskavi, ki temelji na podatkih več kot 10.000 električnih vozil, so ugotovili, da lahko baterije v sodobnih električnih vozilih brez težav zdržijo 20 let ali več – torej dlje, kot povprečen avtomobil sploh ostane v prometu. Povprečna starost avtomobila v Evropski uniji je po podatkih ACEA 12,3 leta, večina lastnikov pa vozila zadrži še manj časa.

Podatki britanskega podjetja Geotab kažejo, da baterijski sistemi v električnih vozilih povprečno degradirajo le za 1,8 odstotka letno. Z drugimi besedami: po dveh desetletjih uporabe vozilo ohrani približno 64 odstotkov začetne kapacitete baterije in s tem dosega. Študija razkriva tudi, da je stopnja popolne odpovedi baterij pri novejših električnih vozilih nižja od 0,5 odstotka.

Stvar, ki troši gorivo (in denar), a tega sploh ne veste

Seveda degradacija ni povsem enakomerna. Največji padec kapacitete se običajno zgodi v prvih letih uporabe, nato se ta upočasni in se proti koncu življenjske dobe znova pospeši.

Poleg starosti je pomemben dejavnik tudi podnebje – visoke temperature pospešujejo degradacijo, zato je priporočljivo vozilo parkirati v senci, še posebej med polnjenjem.

Pri tem pomaga tudi tehnologija. Večina sodobnih električnih vozil ima napredne sisteme za hlajenje in ogrevanje baterije, ki vzdržujejo optimalno delovno temperaturo. Kljub temu lahko pogosto hitro polnjenje z enosmernim tokom (DC) nekoliko pospeši degradacijo v primerjavi z počasnejšim izmeničnim polnjenjem (AC), predvsem pri baterijah tipa NMC in NCM (nikelj-mangan-kobalt in nikelj-kobalt-mangan). Te baterije se najbolje ohranjajo, če je stanje napolnjenosti ves čas med 20 in 80 odstotki.

Pri baterijah LFP (litij-železo-fosfat), ki so vse pogostejše v cenovno dostopnejših električnih vozilih, to pravilo ni tako strogo, a tudi pri njih stalno polnjenje do 100 odstotkov lahko nekoliko skrajša življenjsko dobo.

Tudi, če je avto pretežno parkiran, baterije sčasoma degradirajo – podobno kot se pri bencinskih vozilih obrabijo črpalke, cevi in tesnila, če avto dalj časa miruje. A sodobna električna vozila so se izkazala za presenetljivo vzdržljiva, življenjska doba baterij pa se z napredkom tehnologije nenehno izboljšuje.  

Lamborghinija je pustil na mestu za invalide, na spletu pa so ga raztrgali. Kar je naredil lastnik avta je šokiralo vse