Vam je ime Škoda Eltra 151 kaj znano?!
Če menite, da je Enyaq iV prvi Škodin električni avtomobil, se motite. Škoda se namreč z elektromobilnostjo spogleduje že več kot sto let. Najbolj pa so se sedanji obliki električne mobilnosti približali s t. i. Škodo Eltro 151.
V začetku devetdesetih let je namreč nastalo skoraj dvesto Škodinih Favoritov na električni pogon, ki se na videz niso razlikovali od osnovnega modela.
Edina razlika je bil priključek za polnjenje namesto pokrovčka rezervoarja.
Še v času, ko je češko avtomobilsko podjetje uporabljalo ime Laurin & Klement, je recimo nastal hibridni avtomobil na osnovi modela E, ki je sicer imel motor na notranje zgorevanje, a tudi dva električna.
V 30. letih so za potrebe pivovarne Pilsen oblikovali manjša tovorna vozila z nosilnostjo od 1,5 do 3 tone.
Prvi osebni električni avtomobil pa je nastal na željo švicarskega poslovneža Bruna Frideze.
Navdihnil ga je uspeh električnega Favorita oblikovalca Jaromírja Vegre na dirki električnih avtomobilov v Emmnu v Švici.
Tako je že leta 1989 pri Škodi naročil dobavo 1000 novih Favoritov brez motorja, pa tudi brez sistema za gorivo in izpušnega sistema, saj je nameraval vanje vgraditi električni pogon.
A takrat je imelo podjetje druge, eksistenčne težave.
Šele dve leti kasneje se je v projekt vključila podružnica Škoda Engineering, ki je zasnovala popolno električno različico Favorita.
Prvi električni Favoriti, ki so dobili ime Škoda Eltra, so na cesto zapeljali leta 1991.
Motor z notranjim zgorevanjem je zamenjal pogonski elektromotor z močjo 15,5 kW. Vir energije je predstavljalo 14 svinčenih akumulatorjev, ki so jih vstavili pod dno prtljažnega prostora, pa tudi na mestu originalne posode za bencin. Tehtale so 420 kg, vendar so imele kapaciteto le 15,1 kWh. Del ogromne odvečne teže so oblikovalci nadomestili z zmanjšanjem nosilnosti na 280 kg.
Najvišja hitrost Eltre je bila sicer le skromnih 80 km/h, njen doseg pa prav tako vsega skupaj le 80 km. Tudi v idealnih razmerah.
Če ste jo želeli dobro napolniti, ste za to potrebovali kar 12 ur. Kasnejše različice Eltre so bile nekoliko bolj napredne in so se lahko pohvalile z dosegom do 250 km.
Čeprav je bila Eltra s svojimi specifikacijami takrat zelo konkurenčna drugim avtomobilom, se je v dveletnem zamiku, ki je bil posledica težav podjetja, švicarski trg že zasičil s konkurenčnimi avtomobili.
Namesto načrtovanih 1000 primerkov jih je tako Fridez naročil le dvesto, na koncu pa našel kupce le za nekaj deset vozil.
Leta 1994 se je proizvodnja ustavila, v tem času pa je bilo proizvedenih le 190 enot.
Za slabo desetletje je nato težnja po elektrifikaciji pri češkem proizvajalcu avtomobilov poniknila, vse do 2011, ko so predstavili koncept Octavia Green E Line, torej električno Octavio z močjo 85 kW in dosegom 150 km.
A kupci so morali počakati do 2019, ko se je trgu predstavil Citigo iV, prvi pravi električni avtomobil iz Škodine tovarne pa je bil leto kasneje Enyaq iV.
Preberite še: Koliko časa se lahko še peljete, ko se prižge lučka za rezervo? Odvisno, kaj vozite ...
BONUS VIDEO: Popravni izpit za ‘električnega Golfa’: so pri Volkswagnu odpravili napake?