Za voznika težav ni, a potniki bi znali precej trpeti.
Električni avtomobili so znani po svoji tišji, gladki in umirjeni vožnji, kar voznikom pogosto pomeni bolj sproščeno izkušnjo. A medtem ko voznik uživa v tišini in hitro odzivnem pogonu, pa se potniki – zlasti tisti na zadnjih sedežih – vse pogosteje pritožujejo nad slabostjo med vožnjo. Številne objave na družbenih omrežjih kažejo, da to ni naključje, temveč dejansko pogost pojav, ki ima znanstveno ozadje.
Regenerativno zaviranje in pomanjkanje tresljajev
Znanstveniki, ki so se pogovarjali za britanski Guardian, potrjujejo: občutljivost na slabost v električnih vozilih je resnična. Eden od glavnih krivcev je regenerativno zaviranje, pri katerem se avtomobil začne upočasnjevati takoj, ko voznik sprosti pedal za pospeševanje. Še posebej izrazit je ta učinek pri t. i. vožnji z enim pedalom, kjer voznik za zaviranje skoraj ne uporablja zavor, temveč le popušča "plin".
Tak način postopnega, a dolgotrajnega zaviranja se bistveno razlikuje od bolj impulzivnega zaviranja v vozilih z motorji na notranje zgorevanje (ICE), kar povzroča neusklajenost med zaznavo gibanja in stanjem ravnotežja v možganih.
Tihi pospeški brez občutka hitrosti
Električna vozila že pri nizkih hitrostih razvijejo poln navor, kar pomeni, da lahko hitro pospešijo brez tipičnih zvočnih in mehanskih opozoril, ki bi jih sicer pričakovali v klasičnem avtomobilu. Brez hrupa motorja in tresljajev vozila možgani težje zaznajo, kaj se dogaja, kar povzroča zmedenost v zaznavi gibanja – enega glavnih sprožilcev potovalne slabosti.
Pomanjkanje senzoričnih informacij
Kot je pojasnil William Emond, doktorand, ki preučuje potovalno slabost, se naše telo in možgani zanašajo na pretekle izkušnje z zvoki, tresljaji in drugimi znaki gibanja, da bi predvideli smer in hitrost. Ker EV-ji te informacije prikrivajo ali jih popolnoma odstranijo, možgani izgubijo orientacijo, kar lahko privede do občutka slabosti, kljub temu da je vožnja mehka in predvidljiva.
Nekateri strokovnjaki predlagajo, da bi lahko proizvajalci električnih vozil zmanjšali slabost pri potnikih z uporabo vizualnih znakov, na primer z ambientalno osvetlitvijo, ki bi napovedovala zaviranje ali spremembo hitrosti. Na ta način bi možgani prejeli kompenzacijske dražljaje, ki bi pomagali uravnovesiti zaznavo gibanja.
Rešitev je (morda) v načinu vožnje
Če ste med tistimi, ki ste opazili, da vam je v električnih avtomobilih pogosteje slabo, poskusite z Eco načinom vožnje – ta pogosto omogoča bolj postopne pospeške in manj agresivne odzive na voznikove ukaze. Vozniki, ki prehajajo iz vozil z motorjem na notranje zgorevanje, se morajo naučiti bolj gladkega upravljanja s pedali – tako v pospeševanju kot tudi pri zaviranju.
Električni avtomobili morda res predstavljajo prihodnost mobilnosti, a za potnike, ki še niso prilagodili svojih čutov novim pogojem vožnje, je to lahko izziv, ki ga telo zaznava precej bolj telesno kot tehnološko.