Svetovno znana slovenska oblikovalka je pred dnevi sodelovala s to prestižno znamko avtomobilov, prav simpatična pa je zgodba o njenem prvem avtomobilu

Le malo je slovenskih oblikovalcev, katerih dela z vso glasnostjo odmevajo tudi v svetu. Nika Zupanc je brez dvoma eden najbolj prepoznavnih obrazov industrijskega oblikovanja, njen dizajn pa je prepričal tudi prestižne naročnike po vsem svetu in segel v sam oblikovalski vrh. 

Svetovno znana slovenska oblikovalka je pred dnevi sodelovala s to prestižno znamko avtomobilov, prav simpatična pa je zgodba o njenem prvem avtomobilu (foto: Saša Hess) Saša Hess
12. 11. 2022

»Pri oblikovanju je uporabnost vedno na prvem mestu. Ne gre pa pozabiti, da je avtomobilska industrija močno zaznamovana s čustvi. Na nas oblikovalcih je, da jih uspemo privabiti,« o oblikovanju v avtomobilski industriji pove velika ljubiteljica estetike avtomobilizma.

Oblikovalka, ki prepriča z drznostjo in karizmo, je v sodelovanju z nemško znamko športnih avtomobilov Porsche oblikovala prav poseben, cvetoči ovoj Porscheja 911 Carrere GTS.

Divje vrtnice kot simbol svobode in lepote divje narave tako krasijo ikonične linije Porschejevega avtomobila, poimenovanega Wild at Heart.   

Nam lahko za začetek podrobneje opišete svoje nedavno sodelovanje z znamko Porsche. 

Vesela sem, da sta me v zadnjem letu z znamko Porsche povezala dva izjemna projekta. Porsche je namreč  kot eden od treh partnerjev podprl nastanek moje prve monografije z naslovom Nika Zupanc, breaking the rules, ki je letos izšla pri založbi RIzzoili.

V tej gesti smo povezali skupni odnos do vrhunskega oblikovanja, življenjskega sloga in vrednot, skozi katere se Porsche zavzema tudi za enakost med spoloma v avtomobilski industriji.

To izjemno sodelovanje je podpisal tudi projekt umetniškega ovoja na  vozilu 911 GTS. Porsche ima namreč bogato zgodovino art vozil, ki se je začela pisati že leta 1965 s slovito Janis Joplin.

Počaščena sem, da sem tudi jaz dobila možnost, da poslikam to ikonično vozilo in ga tako interpretiram na svoj način. Oblekla sem ga v poseben ovoj cvetočih vrtnic, ki  poudarja divji, neukročen duh. drznost in individualnost ter s tem vrednote, ki me povezujejo s Porschejem ter ga s to neobičajno gesto tudi postavljajo v nek drug, povsem nov kontekst.

Vam je rokovanje s tako ikono oblikovanja predstavljalo izziv? 

Seveda, čeprav je ideja nastala povsem neobremenjeno in sproščeno. Imela sem kar precejšnjo tremo, saj ni preprosto obleči takšne ikone, za katero se zdi, da v resnici nič več ne potrebuje.

A je zanimivo, da ji lahko z ovojem daš nek svoj pečat, jo dejansko premakneš v novo dimenzijo in jo s tem narediš še bolj zanimivo in intrigantno.

Dejali ste, da je avtomobilska industrija med najbolj konservativnimi, kar se vprašanja spola tiče. Kaj točno ste imeli v mislih? 

Na to gledam predvsem skozi uporabniško izkušnjo kot tako. Že dlje časa namreč ugotavljam, da me zaradi spola avtomobilska industrija kot uporabnika vidi drugače. Nepisano pravilo veli, da so ženskam pri srcu majhni, uporabni avtomobili in jim tako pripade drugi, manjši avtomobil v družini. To se kaže na vseh nivojih. Ko tako k avtomehaniku pripelješ svoj veliki avtomobil, te postrani pogleda in vpraša, ali morda pripada možu.

Prav tako, ko stopiš v razstavni salon, ti kot ženski najprej ponudijo manjše modele avtomobilov. Na neki način je to izjemno žaljivo. Kot v drugih industrijah imamo tudi tu ljudje različne potrošniške identitete. Pri avtomobilih se seveda kupci slojijo tudi po finančnih zmožnostih, a v bistvu gre za to, da z avtomobilom svetu sporočaš svojo identiteto. Ta nima veliko vezi s samim spolom. 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Nika Zupanc (@nikazupanc)

Kakšen je avtomobil prihodnosti? Kako je oblikovan in zasnovan? 

Gre za zelo kompleksno vprašanje, saj je oblikovanje v avtomobilski industriji, tako kot tudi v vseh drugih precej kompleksno in nivojsko. Avtomobili služijo različnim nalogam, od majhnih mestnih avtomobilov do terencev, zato prihodnost težko posplošimo na en sam imenovalec.

Je pa avtomobilska industrija po mojem mnenju ena najbolj zanimivih, saj je deležna zelo temeljitih sprememb, vezanih na trajnost, in odgovori niso enostavni.

Trajnost je glavno vprašanje oblikovanja v smislu metatrenda, ki se pojavi  vsakih sto let in korenito spremeni civilizacijo. Zagotovo pa je industrija transporta temu najbolj podvržena.

Glede na posamezne tehnične omejitve in sodelovanje s široko ekipo inženirjev je verjetno oblikovanje v avtomobilski industriji tudi najbolj kompleksno. Se strinjate? 

Seveda, zaradi kompleksnosti je oblikovanje avtomobila ena lepših nalog, a pri oblikovanju na splošno gre za ekipno delo. Četudi oblikuješ stol ali svetilko.

Prav zato je potrebno poglobljeno sodelovanje s podjetjem, s katerim delaš. Je pa morda v avtomobilski industriji to sodelovanje še malce bolj pomembno, saj govorimo o objektu, ki včasih odloča tudi o spremembah v svetu. 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Nika Zupanc (@nikazupanc)

Kaj kot oblikovalka pogrešate v posameznih avtomobilih?  

Enoplastnega odgovora ni, saj so si avtomobili med seboj preveč različni.

Sama gojim veliko ljubezen do avtomobilov, kar mi omogoča, da istočasno razumem genialnost originalnega Fiata 500, v njegovi zasnovi, kot zgodovinskega bisera, ki je znal odlično odgovoriti na potrebe ljudi s tehnologijo in ceno pa do nekega visokoluksuznga avtomobila, ki fascinira na povsem drug način. Kar pa me najbolj navduši pri avtomobilih pa je vrhunskost v njihovem segmentu. 

Kaj sicer vozite? 

Trenutno nič, ker sem pred tednom dni doživela totalko.

Krivda ni bila na naši strani, je pa izkušnja še toliko bolj šokantna, ker se v teh dneh moje življenje vrti okrog avtomobilov. Dogodek je tudi dodaten vzgib, zaradi katerega sem še toliko bolj pozorna na varnost avtomobilov. 

Torej se spogledujete z novim avtomobilom. Na katere karakteristike boste ob izbiri še posebej pozorni? 

Varnost je ena izmed prvih karakteristik, na katere bom pozorna. Imam precej specifičen življenjski slog, saj veliko časa preživim na cesti, zato naloga ne bo niti najmanj preprosta.

Potrebujem hitro, veliko vozilo, ki me lahko varno pripelje iz Ljubljane v Milano ali pa iz Ljubljane na Brač. To sta dve relaciji, na katerih se najpogosteje gibljem. Vsaka narava poti zahteva svoje avtomobilske lastnosti, jaz pa iščem vozilo, ki bo zadostilo vsem tem. 

Na kakšen način premagujete ovire v življenju? 

Zdi se mi pomembno, da ob oviri stopiš iz svoje cone udobja. Da opraviš z nekaterimi pravili in narediš po svoje. Ovire so namreč del vsakdana in z njimi se moramo naučiti soočati. Meni pomaga šport, saj pri tem tekmuješ le s samim sabo.

Navdušujem se nad različnimi športi. Ob poletjih me najdete na morju, med jadranjem na deski, ki je moja strast že od malih nog. Pri tem si sam gospodar svoje hitrosti. Tam si le ti, veter in voda. Od tebe je odvisno, kako hiter boš. 

Katere ceste pa vam nudijo poseben užitek v vožnji? 

Rada imam ne preveč obiskane ceste. V Sloveniji jih je kar nekaj, pa tudi v Italiji. Na Braču pa je posebna cestica, na kateri ni skorajda nikogar. Niti policije. (smeh) Na koncu cestice je majhna vasica. Resnično slikovit prizor in neverjetno lepa cesta za vožnjo.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Nika Zupanc (@nikazupanc)

Kako pa je z oblikovalskim prepričanjem, ko beseda nanese na avtomobile? Se na cesti obrnete, če opazite privlačno vozilo? 

Da, absolutno. Kadar zagledam katerega izmed meni ljubih avtomobilov, je občutek precej podoben tistemu, ki ga občutiš, ko zagledaš osebo, ki ti je blazno všeč. Kolena se ti zašibijo, v trebuhu zaplahutajo metuljčki. To je le še dodaten dokaz, da avtomobili lahko v nas vzbudijo zelo močna čustva.

Kaj pa, kadar je govora o avtomobilskih znamkah? 

Je več avtomobilskih znamk, ki so mi pri srcu. Vsaka zaradi svojih karakteristik. V smislu vozila 'highpreformance luxury'  je to zanesljivo znamka Porsche, tudi zato, ker v sebi združuje toliko različnih osebnosti  - vozilo, kot je npr. 911, je  zanesljivo, športno, odlično za potovanja in odlično tudi za vsak dan.

Kateri je bil vaš prvi avtomobil?  

Uh, ta zgodba je precej simpatična in me odlično opiše.

Že ko sem naredila vozniški izpit, sem si želela veliko vozilo, všeč so mi bili klasiki, kot na primer Audi 100 in Mercedes SL 500.

Našla sem  cenovno povsem dosegljive letnike, oče pa se je ponudil, da mi malo pomaga pri nakupu. A on se z idejo starih velikih vozil ni strinjal, saj je bil prepričan, da bo zame bolj primeren in varen kakšen majhen mestni avtomobil, nov seveda. V razstavnem salonu sva ga potem že izbrala, z vso potrebno opremo, a sama nisem bila prepričana. »Veš kaj Oko - tako sem ga klicala, ne bova kupila novega avtomobila. Nočem zapraviti denarja za nekaj, kar mi ni všeč.«

Tako sem potem raje vozila dedkovega Golfa 1. To dobro osvetli moj značaj. Če ne morem voziti tistega, kar mi je resnično všeč, mi v hipu postane popolnoma vseeno, kaj vozim. (smeh) Zelo dobro vem, kaj hočem. 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Nika Zupanc (@nikazupanc)

Kaj menite o oblikovanju električnih avtomobilov in njihovem futurističnem videzu? 

Izjemno sem navdušena nad Porschejem Taycanom, ki je resnici na ljubo trenutno morda edini električni avtomobil, ki nagovori mojo dušo. Tudi po izkušnji za volanom lahko rečem, da odgovori na vse, kar je blizu ljubiteljem bencina, čeprav na električen način.

Tesla mi v tem smislu ni tako blizu, saj njihova vozila vidim kot računalnik na štirih kolesih.

Se mi pa zdi, da je tudi v luči energetske krize morda problematična elektrika. Če vozimo avtomobile na elektriko, katere vir je premog, nismo storili čisto nič. Gre za precej kompleksna vprašanja.

Menite, da bo kateri izmed današnjih avtomobilov dosegel nesmrtnost kot recimo legendarne linije Porscheja 911? 

Zagotovo. Ikonični avtomobili so in bodo prihajali. Gre za vozila, ki so presežek svojega časa. Ikonična vozila preteklosti so vedno tista, ki so izstopala glede tehnologije ali oblike. Zanimivi so mi 'newtimerji', klasični avtomobili iz 80. in začetka 90. let, ki so za splošno publiko zelo nezanimivi. Za nekatere poznavalce pa so posamezni modeli izjemni še danes. 

Imate kakšno skrivno željo, povezano z avtomobilizmom?

Ha, rada bi se naučila driftanja