Od njihovih izdelkov postajajo odvisni predvsem Ferrari, Lamborghini in McLaren, a lastnik znamke je povsem drug proizvajalec

15. 5. 2025 | Gregor Žvab

V dobi, ko praktično vse, kar zapelje s tekočih trakov vsebuje vsaj en električni motor, tudi superšportniki ne morejo ubežati hibridizaciji. Tu je inovativni preboj naredilo britansko podjetje, ki pa je v lasti Mercedes-Benza.

Hibridna tehnologija je v zadnjih letih močno prodrla tudi v svet superšportnikov, pri čemer pomembno vlogo igra britansko podjetje Yasa, ki ga je leta 2021 prevzel Mercedes-Benz. Njihovi kompaktni, a zmogljivi aksialni električni motorji se danes uporabljajo v avtomobilih znamk kot so Ferrari, Lamborghini, McLaren in Koenigsegg.

Od njihovih izdelkov postajajo odvisni predvsem Ferrari, Lamborghini in McLaren, a lastnik znamke je povsem drug proizvajalec
Lamborghini

Manjši motor, več moči

Zaradi vse strožjih emisijskih standardov proizvajalci superšportnikov zmanjšujejo prostornino bencinskih motorjev, pri tem pa ne želijo žrtvovati zmogljivosti. Težavo rešuje tehnologija Yasa, ki omogoča visoko moč v zelo omejenem prostoru. Kot je pojasnil ustanovitelj podjetja in tehnični direktor Tim Woolmer, je Ferrari po svetu iskal rešitev, ki bi ustrezala njihovim prostorskim zahtevam, in jo našel pri Yasi.

Njihovi motorji so se prvič pojavili v modelu Ferrari SF90 Stradale, pozneje pa še v 296 GTB. Danes ima približno 75 % Ferrarijevih superšportnikov enega izmed Yasinih motorjev.

Ferrari 296 speciale aperta
Ferrari

Lamborghini največji partner

Pomemben mejnik za Yaso predstavlja tudi sodelovanje z Lamborghinijem, ki je v modelu Revuelto uporabil kar dva motorja Yasa na sprednji osi, v prihajajočem modelu Temerario (nasledniku Huracana) pa bodo trije motorji.

Črnogorka o življenju v Ljubljani: kaj je opazila

Tudi McLaren Artura in Koenigsegg Regera uporabljata Yasino tehnologijo, medtem ko se Aston Martin pri svojem prihajajočem modelu Valhalla (za zdaj) ni odločil za to rešitev, a pogovori naj bi bili še vedno v teku.

Od njihovih izdelkov postajajo odvisni predvsem Ferrari, Lamborghini in McLaren, a lastnik znamke je povsem drug proizvajalec
McLaren

Zakaj aksialni motor?

Za razliko od običajnih radialnih motorjev je aksialni motor Yasa izredno kompakten in lahek – spominja bolj na “palačinko” kot “klobaso”. Ima tudi štirikrat večjo gostoto moči, omogoča boljši izkoristek prostora, natančnejšo porazdelitev moči in celo funkcionalnosti, kot je drift način, ki so ga pri Lamborghiniju vključili v model Temerario.

Tudi Mercedes gradi na tej tehnologiji

Mercedes-Benz bo tehnologijo Yasa uporabil pri svoji športni diviziji AMG. V Berlinu že gradijo tovarno, kjer bodo izdelovali električne motorje po Yasinem vzoru. Prvi model s to tehnologijo bo novi AMG-jev avtomobil, ki ga bodo predstavili junija.

Od njihovih izdelkov postajajo odvisni predvsem Ferrari, Lamborghini in McLaren, a lastnik znamke je povsem drug proizvajalec
Mercedes

Kljub lastništvu ostaja Yasa samostojna – Mercedes podjetje spodbuja k inovacijam in sodelovanju z drugimi proizvajalci. Kot pravi Andy North iz Yase: »Želijo, da smo hitri čoln ob njihovi veliki ladji.«

Kapacitete rastejo, cilji visoki

Zaradi povečanega povpraševanja, predvsem zaradi Lamborghinija, je Yasa v svojo proizvodnjo v Yarntonu (blizu Oxforda) vložila okoli 15 milijonov evrov, s čimer so povečali zmogljivost s 14.000 na 25.000 motorjev letno.

Od njihovih izdelkov postajajo odvisni predvsem Ferrari, Lamborghini in McLaren, a lastnik znamke je povsem drug proizvajalec
Ferrari

Tehnologija še ni za množice – za zdaj

Zaradi višjih stroškov (aksialni motorji imajo precej bolj omejeno dobavno verigo kot radialni) Yasa za zdaj cilja predvsem na luksuzni in superšportni segment. Vendar se trudijo, da bi sčasoma tehnologijo približali tudi množični proizvodnji. Njihov cilj je vsako leto izboljšati moč za 25 %.

Kot pravi Woolmer: »Popolnoma električni športniki so trenutno še težki in nekoliko dolgočasni. Hibridi pa imajo jasne prednosti in dokazano obstaja trg zanje.«

Audi e-tron GT Quattro -tisti, s katerim se vse začne ...

Novo na Metroplay: "O izzivih na podjetniški poti, ljubezni do rutine in delu s partnerjem" | Karin Poravne