Kako je v času španske diktature ustanovljeno avtomobilsko podjetje po sodelovanju s Fiatom ter po Volkswagnovem prevzemu pridobilo svoj unikatni značaj?
Kako dolgo bi rekli, da obstaja španska avtomobilska znamka? 60 let? 70 let? Če smo natančni, nekje vmes, ampak je vseeno nekoliko bližje številki 70. Podjetje je bilo namreč ustanovljeno leta 1950, prvi avtomobili pa so s proizvodnih trakov zapeljali še nekoliko pozneje. In čeprav se morda na prvi pogled ne zdi, so njena zgodovina oziroma vsaj začetki in prva leta delovanja zelo podobni ustanovitvi nam bolj domače Zastave. Za pojasnilo pa se vrnimo nekoliko v zgodovino, v čas pred rojstvo Seata.
V obdobju med letoma 1936 in 1939 je v Španiji potekala državljanska vojna. Na eni strani so se za obstoj na oblasti borili republikanci, pripadniki obstoječega sistema, na drugi pa so se kot uporniki pod poveljem generala Francisca Franca borili nacionalisti. Čeprav boji niso potekali zunaj Španije, je vojna vzbudila zanimanje vsega sveta, kar se je poznalo tudi pri pomoči drugih držav. Aktualna oblast je tako dobila pomoč in podporo takratne Sovjetske zveze, Francu in njegovi vojski pa sta pomagali Italija in Nemčija.
Konec državljanske vojne je Španija dočakala istega leta, kot se je začela druga svetovna vojna, v katero država, sicer tiha zaveznica nemškega nacističnega in italijanskega fašističnega sistema, ni vstopila. Se je pa država pod vplivom Francovega fašističnega režima vedno bolj začela zapirati vase, prekinjati stike z drugimi diplomacijami in postajati samozadostna – kolikor je bilo to mogoče.
Ustanovljeno iz nuje
Del te politike samozadostnosti pa je bila tudi modernizacija transporta v državi. Španija v tistem času namreč ni imela avtomobilskega proizvajalca, ki bi lahko zagotovil masovno proizvodnjo avtomobilov. Kot rešitev te težave je INI, inštitut za državno industrijo, ki je bil v rokah države 9. maja leta 1950, s 600 milijonov pesov (kar danes preračunano znaša 3,6 milijona evrov) ustanovil Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo (španska družba za proizvodnjo avtomobilov) ali krajše Seat.
Okoliščine so torej podobne kot pri Zastavi, ki je prav tako zrasla v državi z avtoritarnim sistemom zaradi potreb srednjega sloja po avtomobilih, in tako kot Zastava je tudi Seat mesto partnerja v proizvodnji 'ponudil' italijanskemu Fiatu. Tako je 925 delavcev ob zagonu proizvodnje leta 1953 začelo proizvodnjo Seatovega modela 1400, ki pa je bil v osnovi vendarle 'le' Fiat 1400. Tovarna je sicer odprtje doživela 5. junija tega leta, prvi avtomobili pa so iz nje zapeljali nekaj mesecev pozneje, 13. novembra.
Španci dobijo svojega 'Fička'
Na začetku je dnevna proizvodna kapaciteta znašala pet vozil na dan, a je ta številka hitro rasla. Leta 1956 je tako Seatova tovarna v barcelonski četrti Zona Franca proizvedla že 10.000 vozil letno oziroma 42 na dan, naslednje leto pa je v proizvodnjo prišel tudi nov avtomobil Seat (Fiat) 600, ki v Španiji povzroči pravo prometno mrzlico in postane simbol mobilnosti in svobode. Se je pa španska izvedba modela 600 nekoliko razlikovala od preostalih, saj jo je podjetje ponudilo tudi v nekoliko daljši različici s štirimi vrati.
Uspeh modela 600 in dobre prodajne številke so pomenile tudi razvoj podjetja, ki je tako leta 1963 ostareli model 1400 nadomestilo z modelom 1500, naslednje leto pa je nato sledila postavitev novega sedeža podjetja v Madridu. A pravi korak naprej je prišel leta 1965, ko je Seat začel svoje avtomobile izvažati tudi v tujino, za začetek v Kolumbijo. Sprva je tja odšlo le (simboličnih) 150 vozil tipa 600, hitro pa jim je sledilo še več vozil in do leta 1969 je bil Seat prisoten že v več kot ducatu držav. V vmesnem času, leta 1966, je model 600 nadomestil večji in prostornejši 'Fiat' 850, leta 1968 pa je proizvodnjo – podjetje je do takrat v skupno 15 letih proizvedlo že več kot milijon vozil – obogatil še model 124.
Ustanovitev novega razvojnega centra in začetek sprememb
S hitro rastjo proizvodnje in prodaje pa je špansko podjetje postajalo vedno bolj razvito in neodvisno. Leta 1975 je bil tako dokončan tehnični center v kraju Marotell, kjer so še istega leta predstavili model 1200 Sport, prvi avtomobil, ki je bil plod lastnega znanja. Lastnemu razvoju navkljub pa so v Seatu še vedno nadaljevali tudi proizvodnjo Fiatovih vozil, od modela 132 do Pande in pozneje Ritma. Vse skupaj je šlo celo tako daleč, da je Fiat na avtomobile, namenjene izvozu, nameščal lastne oznake. Temu se je Seat naposled le uprl in sožitja med podjetjema je bilo konec. Italijansko avtomobilsko podjetje je odšlo iz Španije, Seat pa je nov začetek 'naznanil' z zamenjavo logotipa.
Samostojnost za Seat ni trajala prav dolgo. Za podjetje se je namreč zelo hitro začel zanimati Volkswagen, in čeprav je španska vlada strateškega partnerja za podjetje iskala na Daljnem vzhodu (med najverjetnejše partnerje so spadali Nissan, Mitsubishi in Toyota), je po zaslugi vztrajnosti prvega moža podjetja, dr. Carla Horsta Hahna, Seatov novi partner leta 1983 postal Volkswagen.
Rezultati sodelovanja obeh podjetij so bili izredno hitri. Že leta 1984 je na cesto prišel nov avtomobil, model Ibiza, ki je bil v celoti zasnovan pri Seatu, sicer pa izdelan s pomočjo oblikovalskega studia Giugiaro, nemškega inženirskega podjetja Karmann in proizvajalca športnih vozil Porsche. Avtomobil je ob predstavitvi veljal za revolucionarnega, danes pa velja za prelomnico v zgodovini znamke Seat.
Seat končno zaživel s svojo podobo
Uradni postopek nakupa znamke Seat je Volkswagen naposled začel leta 1986. Prva faza je stekla v juniju, ko je nemški avtomobilski gigant od španske vlade odkupil večinski, 51-odstotni delež podjetja, tega pa je nato še pred koncem leta povečal na 75 odstotkov.
Če se je zdelo, da je Seat pod okriljem Fiata deloval kot nekakšna podružnica italijanskega podjetja, pa je imel Volkswagen z njim že na začetku precej bolj smele načrte. Že leta 1989 je tako začel gradnjo nove tovarne v Marotelliju, slabih 30 kilometrov zunaj Barcelone, naslednje leto, ko je bila tovarna dokončana, pa je nato postal še 99,99-odstotni lastnik podjetja. Čeprav sta z nemškim lastništvom prišla tudi nemška tehnologija in izmenjava znanj ter avtomobilskih komponent, pa je Seat z modeli Alhambra, Toledo, Ibiza in drugimi, poimenovanimi po španskih mestih, vse do danes ostal samosvoja avtomobilska znamka s ščepcem španskega temperamenta.
Novo na Metroplay: Ajda Rotar Urankar in David Urankar iskreno o zakonu in težki življenjski preizkušnji