Lastniki starejših avtomobilov, pozor: ta trend vam lahko povzroči višjo škodo, kot pa je vreden vaš avtomobil

Pri nepridipravih, ki se ukvarjajo s tatvinami in preprodajo avtomobilskih delov, so bile nekoč v modi kraje avtoradiev in aluminijastih platišč. Potem je prišlo obdobje, ko so se množično spravljali nad varnostne zračne blazine. V zadnjem času pa so se tako pri nas kot v številnih drugih državah skokovito razpasle kraje – katalizatorjev.

Lastniki starejših avtomobilov, pozor: ta trend vam lahko povzroči višjo škodo, kot pa je vreden vaš avtomobil (foto: Newspress) Newspress
18. 5. 2022

Kako zaskrbljujoče je naraščanje števila kraj katalizatorjev, najbolj nazorno kaže primer Nemčije, ki velja za največji evropski avtomobilski trg. Tam so v letu 2020 našteli 420 tatvin katalizatorjev, leta 2015 jih je bilo 84, lani pa so jih zabeležili kar 959, in še to gre le za primere, ki so jih oškodovanci prijavili policiji. Številni, ki sprva niso opazili, da jim na avtomobilu oziroma na izpušnem sistemu kaj manjka, so šele zaradi čudnega motornega zvoka ugotovili, da je nekaj narobe.

Na udaru predvsem starejši avtomobili

Avtomobilski tatovi svoj nečeden posel opravljajo predvsem na starejših avtomobilih z bencinskimi motorji, pri katerih so katalizatorji nameščeni na lahko dostopnih mestih – največkrat so vgrajeni na sredini izpušnega sistema pod karoserijskim dnom. Izstopajo predvsem manjši avtomobili, kakršni so Renault Clio, Volkswagen Polo ali Opel Astra, saj je odstranitev katalizatorja pri njih najbolj enostavna.

Preberite še: Motorna komponenta, ki služi zgolj varovanju okolja - ne pa tudi delovanju avtomobila

Za tatvino storilci na hitro dvignejo avtomobil, prerežejo izpušno cev pred in za katalizatorjem ter dobesedno v nekaj minutah pobegnejo z ukradenim plenom. Glede na lokacijo in model vozila uporabljajo različno orodje: v hrupnih predelih pogosto uporabijo ročno ali električno žago, v mirnejših stanovanjskih soseskah pa rezalnik za izpušne cevi. Pogosto se kraje dogajajo pri belem dnevu; tatovi se pod pretvezo, da morajo kaj popraviti, splazijo pod avtomobil in po opravljenem delu skoraj neopazno izginejo.

Novejši modeli avtomobilov tatov skoraj ne zanimajo. Pri njih je namreč katalizator nameščen zelo blizu motorja, da se po hladnem zagonu hitreje segreje in doseže delovno temperaturo. Dostop je torej precej otežen, saj je treba dvigniti še pokrov motorja, pri nekaterih avtomobilih pa odstraniti še kakšen drug sklop. Tako obstaja večja verjetnost, da bi tatove ujeli pri delu. Poleg tega katalizatorji novejših modelov vsebujejo manj plemenitih kovin.

Hiter zaslužek

Katalizatorji so nepogrešljiv element za čistejše izpuhe sodobnih avtomobilov, saj čistijo izpušne pline avtomobilskega motorja. S pomočjo kemične reakcije čistijo škodljive pline iz izpuha, kot so ogljikov monoksid, dušikovi oksidi in ogljikovodiki, oziroma jih spreminjajo v manj škodljive. Zato so sestavni del vseh avtomobilov že od zgodnjih devetdesetih let prejšnjega stoletja. Ločijo se na dvostezne, v katerih oksidirajo ogljikov monoksid in nezgoreli ogljikovodiki, ter tristezne, v katerih poleg oksidacije poteka tudi redukcija drugih škodljivih elementov.

V ohišju katalizatorja, ki je narejeno iz nerjavne pločevine, se nahaja keramično satje, oplemeniteno s platino, paladijem in rodijem. Učinkovitost satja omogoča njegova zgradba, katere površina je primerljiva z velikostjo nogometnega igrišča. Preko tega satja pridejo izpušni plini v stik s plemenitimi kovinami ter tako spremenijo svojo kemično sestavo iz škodljive v delno neškodljivo. Katalizator začne pravilno delovati po približno 200 sekundah delovanja motorja, ko izpušni plini segrejejo njegovo sredico na temperaturo od 250 do 270 stopinj Celzija, odvisno od načina vožnje in lege katalizatorja v izpušnem sistemu.

Kot ukraden sestavni del katalizator tatovom ne predstavlja elementa okoljske zavesti, ampak predvsem vir hitrega zaslužka z dragocenimi snovmi v notranjosti. Ker gre za zelo drage snovi, katerih cene so v zadnjem času močno narasle in verjetno še bodo, je katalizator, ki vsebuje do pet gramov plemenitih kovin, pri tatovih med najbolj zaželenimi.

Trenutna cena platine je namreč okoli 33 evrov za gram, paladij odkupujejo za 77, rodij pa celo za 770 evrov. Zanimivo je, da se cena za enako količino zlata, ki velja za nekakšno referenčno drago kovino, giblje okoli 50 evrov. To pove dovolj o tem, zakaj narašča število kraj katalizatorjev, saj je za ukradeno blago mogoče iztržiti tudi več sto evrov. Po nekaterih ocenah večina ukradenih katalizatorjev konča v razstavljenem stanju in z odstranjenimi plemenitimi kovinami, le manjši del pa skušajo nepridipravi po spletnih kanalih spraviti v prodajo kot nadomestni del.

Na delu tudi organizirane skupine

Število kraj avtomobilskih katalizatorjev se v zadnjem času skokovito povečuje v številnih evropskih državah, iz nekaterih poročajo celo o nasilnih in oboroženih tatovih, ki delujejo predvsem na velikih parkiriščih, kjer se izgubijo v množici, seveda pa je največ kraj v nočnem času. Tudi v Sloveniji se število kraj katalizatorjev povečuje, po podatkih policije jih je največ v Ljubljani, kjer so nepridipravi krajo že večkrat uprizorili na istih parkiriščih, vendar jih zaznavajo tudi v drugih krajih. Na podlagi operativnega spremljanja tatvin mesečno v povprečju obravnavajo od pet do deset primerov tatvin katalizatorjev, vendar gre le za primere, ki so bili prijavljeni. Število tovrstnih primerov se spreminja na mesečni ravni, vendar policija teh tatvin ne vodi ločeno, pač pa so v bazi skupaj z vsemi ostalimi.

Hkrati na policiji dodajajo, da poleg posameznikov tatvine katalizatorjev izvajajo tudi organizirane kriminalne združbe, ki se gibljejo na območju več evropskih držav in delujejo predvsem ponoči na različnih parkiriščih ter se lotijo večjega števila avtomobilov. Vsekakor je izginotje katalizatorja treba naznaniti policiji, tako kot vsako drugo tatvino.

Avtomobil brez katalizatorja ni brezhiben

Avtomobil brez katalizatorja ni vozen oziroma tehnično brezhiben, saj gre za poseg v vpetje izpušnega sistema, kar vpliva na konstrukcijo vozila, hkrati pa ni več elementa za prečiščevanje izpušnih plinov niti elementa za dušenje hrupa, kar negativno vpliva na okolje. Prav povečan hrup je znak, da z izpušnim sistemom ni vse v redu. Čeprav je vožnja mogoča, avtomobila zaradi varnosti ni dovoljeno voziti, poleg tega v takšnem stanju niti ne bi opravil tehničnega pregleda.

Zato je treba odstranjeni katalizator in manjkajoči del izpušne cevi zamenjati, kar predstavlja razmeroma visok strošek, ki v nekaterih primerih lahko presega tržno vrednost avtomobila. Cene katalizatorjev se v odvisnosti od modela in starosti za neoriginalne nadomestke začenjajo pri približno 150 evrih, cene originalnih katalizatorjev pa so lahko tudi do desetkrat višje. K temu je treba prišteti še strošek zamenjave poškodovane izpušne cevi ter montaže.

Katalizator je sestavni del, ki ga je običajno treba predhodno naročiti, morebitna čakalna doba pa za lastnika avtomobila predstavlja dodatno nevšečnost. V vsakem primeru pa strokovnjaki odsvetujejo nakup sumljivo poceni rabljenih katalizatorjev, ki jih je mogoče spoznati po nestrokovno odrezanih povezovalnih ceveh – v takšnih primerih je zelo verjetno, da gre za ukraden katalizator.

Številne kraje tudi v ZDA

Nacionalni urad za zavarovalniško kriminaliteto (NICB) je sporočil, da je bilo v ZDA leta 2020 prijavljenih 14.433 tatvin katalizatorja. To je štirikrat več od 3.389 primerov tatvin, prijavljenih v letu 2019. Leta 2018 je bilo prijavljenih le 1.298 tatvin. Številke za leto 2021 bodo verjetno pokazale dramatično povečanje. Posebnost tamkajšnjih kraj so odprti terenski dostavniki, ki zaradi oddaljenosti od tal tatovom olajšujejo delo, saj jih ni treba dvigovati. Zanimivo je tudi, da je treba za vgradnjo nadomestnega katalizatorja pri posameznih modelih čakati tudi po več mesecev tako zaradi zamude pri dobavah kot tudi zaradi gneče v servisnih delavnicah. Problem kraj katalizatorjev je postal tako pereč, da proizvajalci, policija in zakonodajni organi pospešeno iščejo način za zajezitev.

Možnosti zaščite pred krajo

– Če je mogoče, parkirajte avtomobil v samostojni garaži, ki jo je moč zakleniti, ali vsaj na dobro osvetljenih območjih, kjer se tatove laže opazi.

– Pomaga lahko tudi alarmni sistem z detektorjem nagiba, ki zazna dviganje avtomobila, najbolje s takojšnjim obvestilom na pametnem telefonu lastnika.

– Označite katalizator z barvnim sprejem; tako bo imel nepridiprav več dela pri prodaji.

– Na trgu že obstajajo tudi posebne zaščitne kletke za varovanje dragih katalizatorjev.