V vmesnem obdobju, ko so dnevi topli, noči in jutra pa hladne, če ne celo ledeno mrzle, morda ne gre na vrat na nos hiteti z menjavo zimskih pnevmatik za letne. To se je pokazalo tudi včeraj. Kaj pa se nam obeta?
Seveda je res, da je čas tako imenovane administrativne zime, ko je moč menjati zimske pnevmatike za letne (seveda pa ni obvezno), že nekaj dni tukaj (15. marec), toda letni časi se običajno kaj malo menijo za datume, ki jih določi birokracija. Do konca marca niti sneg ni nič tako nenavadnega (kar je navsezadnje tudi mogoče videti), sploh ne v višje ležečih predelih.
Ponoči temperature zlahka padejo proti ničli, in če je bilo preko dneva kaj vlage, je hitro moč naleteti na tako imenovani črni led, pa tudi ko se temperature začno dvigovati, je v senčnih predelih asfalt še vedno ledeno mrzel, podobno velja tudi za mostove, viadukte, … Kar je lahko smrtonosna past ob neprimernih pnevmatikah. Tudi ko je temperatura ozračja dovolj visoka, da dež ne prehaja v sneg, je oprijem na mokrem in mrzlem asfaltu še posebno varljiv.
In vse to so pogoji, ki so še vedno bolj pisani na 'kožo' zimskim kot letnim pnevmatikam. Predvsem seveda zaradi bolj elastične in nizkim temperaturam prilagojene gumene zmesi, ki v teh spremenljivih razmerah dobro prilagajajo asfaltu oziroma podlagi, predvsem pa so hitreje na delovni temperaturi. Vsekakor bolje in predvsem hitreje kot letne, ki za to rabijo kar nekaj kilometrov.
Meja je resda sedem stopnij, toda ...
Nekakšna temperaturna stalnica, ki vpliva na menjavo in na katero znajo opozoriti vsi gumarski strokovnjaki, je sedem stopinj celzija. To je tista meja, kjer začne gumena zmes, profil in struktura letnih pnevmatik delovati bolje od zimske. Ampak pri tem je treba vedeti, da gre predvsem za temperaturo vozišča! Ki ni nujno enaka okolici, predvsem pri osenčenih delih, dolinah, …
Tega se je treba predvsem zavedati, če boste krenili na pot zgodaj zjutraj, ko je temperatura blizu ledišča, čez dan pa bo kakšnih deset stopinj več. Običajno je že tako, da se je smiselno prilagoditi vozniško najbolj tvegani situaciji – ali torej ostati še kak teden na zimskih ali pa avtomobil 'preobuti' v letne pnevmatike in voziti bolj previdneje, počasneje vsaj v največjem mrazu.
Seveda pa velja tudi obratno – pri temperaturah opazno višjih od omenjenih sedem stopinj se poveča obraba pnevmatike, pnevmatika se pregreva, vodljivost je slabša, zavorna pot se podaljša. Hkrati pa je treba dodati še, da se bo vse omenjeno začelo dogajati šele pri daljših poteh, pri avtocestnih hitrostih, pri agresivni vožnji, …
Kdor bo z avtomobilom ostal v mestu ali okolici, ta lahko z menjavo brez strahu počaka, da se temperature stabilizirajo (blizu ali nad omenjeno mejo). Treba je namreč vedeti, da je tehnologija izdelave in strukture sodobnih zimskih pnevmatik takšna, da dopuščajo širše temperaturno okno uporabe, kot pred časom.
Menjava da ali ne?
In ko bo pomlad zagotovo in brez dvoma nastopila, je čas, da se poslovijo tudi zimske pnevmatike. V stabilnih in dovolj toplih voznih razmerah je namreč prednosti toliko, da se kompromis preprosto ne izplača. Letna pnevmatika namreč bistveno bolje prenaša topel in vroč asfalt, pregreto ozračje, predvsem pa tudi višje avtocestne hitrosti, dinamično vožnjo, … In to se odraža tudi na vodljivosti, zavorni poti, natančnosti in občutku na volanu, … kar nedvomno vpliva predvsem na varnost. Pri 15 stopinjah celzija se bo vozilo z letnimi pnevmatikami ustavilo šest do sedem metrov prej kot vozilo z zimskimi pri isti hitrosti. Če to ni podatek …
Seveda pa gre tudi za povečano obrabo in - porabo goriva! Ne pozabite – pnevmatike so s svojim kotalnim uporom in trenjem 'krive' za okoli 20 odstotkov porabe! Zato je ključnega pomena izbira pnevmatike, ki je ne le primerna letnemu času in načinu vožnje, ampak tudi vozilu!
Vseeno pa se kot kaže ne gre prenagliti. Včerajšnji sneg je namreč pokazal, da zima še vedno lahko pokaže zobe in tako ni izključeno, da se v prihodnjih dneh ali tednih nad Slovenijo ne bo znašla še kakšna snežna ploha. Hkrati napovedane temperature zraka v prihodnjih dneh čez dan ne bodo presegle 15 stopinj Celzija, zjutraj pa se utegnejo spustiti pod ledišče. In če primerjamo vožnjo z zimskimi pnevmatikami poleti z vožnjo z letnimi pnevmatikami pozimi je slednja vsekakor mnogo bolj nevarna.
Raziskave kažejo, da bo sodoben avtomobil z vsemi elektronskimi pomagali in z letnimi pnevmatikami za speljevanje na ledeni podlagi za prvih 20 metrov vožnje potreboval skoraj še enkrat več časa kot z zimskimi pnevmatikami (in le kako sekundo dlje kot na celoletnih pnevmatikah). Seveda pa bo velik izziv tudi zaviranje: že pri hitrosti 16 kilometrov na uro bo zavorna pot znašala vozila na letnih pnevmatikah malenkost manj kot 16 metrov - zimska pnevmatika bo enako vozilo pomagala ustaviti v le sedmih metrih! Pri višjih hitrostih bo ta razlika še večja, precej težje pa bo vozilo tudi nadzorovati.
Če boste zimske zamenjali za svoje že nekoliko rabljene letne, bodite pozorni na morebitne poškodbe in predvsem na obrabo. Zakonski minimum je resda 1,6 milimetra globok profil, toda že pri 3 milimetrih je pnevmatika obrabljena skoraj 80 odstotno! Kar spet vpliva na oprijem (predvsem v mokrem), vodljivost, zavorno pot, … In takoj po menjavi preverite še tlak v pnevmatikah – že 20 odstotkov nižji od predpisanega lahko pomeni do 10 odstotkov višjo porabo. Tega pa si gotovo ne želite …