Gorivo je v zadnjem času ob nihanju cen nafte sila cenjena dobrina, zato z njim ne gre razmetavati, hkrati pa ni prav nič narobe, če ga s seboj vozimo toliko, kolikor je le mogoče.
Kako pogosto uporabljate svoj avtomobil? Večina vas bo verjetno odgovorila v slogu 'večkrat na teden', kar pomeni, da ste verjetno posledično med pogostejšimi obiskovalci bencinskih servisov. Gorivo tako v vašem rezervoarju najverjetneje 'zdrži' le nekaj dni. Kaj pa če avtomobila nekaj časa ne bi uporabljali. Ali je mogoče, da bi se gorivo v rezervoarju pokvarilo? Kaj storiti tedaj?
Kot so nam pojasnili pri največjem trgovcu v državi, družbi Petrol, fosilna goriva praviloma nimajo določenega roka trajanja, a to velja le v teoriji. Vseeno gre namreč za organske snovi, kar pomeni, da se njihove lastnosti sčasoma spreminjajo, posledično pa je to mogoče nadzorovati z ustreznim skladiščenjem. V tem primeru gorivo – bencin ali dizel – ne izgubi svojih ključnih značilnosti.
A z uporabo starega goriva iz avtomobilskega rezervoarja vseeno ne gre pretiravati. Rezervoar namreč ne zagotavlja popolne zaščite pred vlago in zrakom, zaradi česar gorivo sčasoma oksidira, v rezervoarju pa začnejo nastajati usedline. V skrajnem primeru lahko te zamašijo dovod goriva, seveda v primeru, da je gorivo v rezervoarju stalo več let.
Po več mesecih oziroma pol leta stanja bencina v rezervoarju na drugi strani pretiranih težav pri delovanju motor ne bi smel imeti. Zaradi izgube lahkohlapnih komponent bo imel motor sicer nekaj težav s hladnim vžigom, hujših posledic pa to za motor ne bi smelo predstavljati. Vseeno na Petrolu priporočajo, v kolikor voznik računa na to, da bo vozilo dlje časa odsotno s ceste, napolni rezervoar do vrha in tako iz njega odstrani zrak, s čimer bo zavrl oziroma ustavil proces oksidacije.
Nekoliko več previdnosti pa terjajo dizelski motorji oziroma dizelsko gorivo. To namreč že nekaj let vsebuje sedemodstotni delež biodizla, narejenega iz obnovljivih virov energije, ki je bolj nagnjeno k staranju, zaradi česar na Petrolu priporočajo izogibanje tako staremu dizelskemu gorivu. Takšno gorivo namreč zaradi oksidacije in drugih elementov utegne na motorju povzročiti precejšno škodo, zato je priporočljivo gorivo izčrpati iz rezervoarja in ga zamenjati z novim, ali pa mu dodati čisti fosilni dizel. Takšna praksa je v dizelskih električnih agregatih celo obveza.
Koliko litrov bo šlo v rezervoar odvisno tudi od hitrosti polnjenja
Sicer pa smo se v pogovoru s Petrolovimi strokovnjaki dotaknili tudi področja prostornine avtomobilskih rezervoarjev. Ta je na različnih avtomobilih seveda drugačna, do razlik pa prihaja tudi pri enakem modelu avtomobila glede na to, s katerim motorjem je opremljen, kateremu trgu je namenjen in tako dalje. Dejavnikov je lahko precej.
Na Petrolu pa so pred časom ugotovili, da dejanska prostornina v rezervoarju največkrat ni enaka tisti, ki jo navaja avtomobilski proizvajalec, razlogov za to pa je kar nekaj. Glavni se skriva v konfiguraciji sistema odzračevanja rezervoarja goriva. V vsakem rezerovarju je namreč prisoten tudi (bencinskih hlapov) poln zrak, ki zajema del rezervoarja.
Ta zrak je seveda potrebno 'potisniti' ven. Včasih je to urejal sistem preko cevi, ki je vodila v okolico, kar pa je seveda prineslo do dodatnega onesnaževanja zraka. Posledično so morali proizvajalci uvesti tlačni ventil, ki se nahaja na steni odprtine za dovod goriva ter nato vrača zrak nazaj v rezervoar. Zaradi tega tlak v rezervoarju pri hitrem nalivanju narašča hitreje, kot bi ob odsotnosti zraka, posledično pa pride tudi do hitrejšega 'trzljaja' prekinjevalca dotoka v pištoli za dolivanje goriva.
Preberite še: Cene goriv v Sloveniji - Cene gredo v nebo, a ne zavoljo trgovcev
Razlike, ki nastanejo med 'polnim' in dejansko polnim rezervoarjem so zato lahko velike, včasih tudi 20-odstotne! Na to, kako poln bo rezervoar pa vpliva kar nekaj dejavnikov in sicer:
- Hitrost polnjenja: pri hitrejšem polnjenju gorivo zrak izloča iz rezervoarja počasneje kot bi bilo to potrebno za napolnitev rezervoarja 'do vrha', zaradi česar se tlak viša hitreje, posledično pa se tudi hitreje pojavi signal za poln rezervoar. Počasnejše kot bo točenje, več goriva bo mogoče napolniti v rezervoar.
- Mešanje zraka z gorivom: ob natakanju goriva prihaja do penjenja in mešanja goriva z zrakom, k čemur so še nekoliko bolj nagnjena dizelska goriva, zaradi česar v rezervoar hkrati z gorivom vstopa tudi zrak. Na Petrolu ob tem poudarjajo, da zadnja leta uporabljajo točilne naprave, ki ob točenju pomagajo izločati zrak iz goriva.
- Temperatura polnjenja: tako kot vse snovi na Zemlji je tudi gorivo podvrženo krčenju in raztezanju glede na visoke oziroma nizke temperature. To pa pomeni, da se bo pri na videz enaki količini v rezervoar pozimi steklo več goriva, oziroma bo to malenkost gostejše, kot pa poleti.
Za kako velike razlike gre so pri Petrolu preizkusili štiri tipe avtomobilov, med drugim tudi Volkswagen Pola z uradno prostornino rezervoarja 45 litrov. Ob optimalnih pogojih in ob upoštevanju vseh zgoraj naštetih dejstev jim je v praksi v avtomobil uspelo natočiti kar 54,8 litrov bencina, skoraj deset litrov več od količine, ki naj bi jo rezervoar omenjenega avtomobila dejansko sprejel.
Ko boste naslednjič na bencinskem servisu točili gorivo in bo količina načrpanega goriva presegla uradno prostornino rezervoarja, nikar ne zvalite jeze zaradi 'goljufive' polnilne postaje na zaposlenega v prodajalni, pač pa si le čestitajte, da ste gorivo natočili optimalno.
Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj