Je elektromobilnost res prihodnost, ali gre zgolj za mobilno prihodnost premožnih?

21. 11. 2022 | Jure Šujica
Deli

Analize kažejo, da so se avtomobilski proizvajalci ušteli pri napovedih o prehodu na električni pogon, pa tudi pri cenah.

V zadnjem letu ali dveh smo poslušali različne obljube avtomobilskih proizvajalcev o tem, kdaj bodo opustili proizvodnjo termičnih motorjev. Najbolj optimistični so omenjali že leto 2026 oziroma 2027. A visokoleteče napovedi se počasi začenjajo dozdevati vse bolj utopične, zadnje dogajanje v avtomobilski industriji pa kaže, da se tega zavedajo tudi avtomobilski proizvajalci.

Nedavno so tako pri Volkswganu ustavili projekt Trinity (ki sicer vsaj za zdaj še ni bil dokončno ukinjen), v neprijetnem položaju pa so se znašli tudi pri Mercedes-Benzu. Njihov paradni konj, model EQS (ki je bil ob prihodu na trg v Sloveniji v osnovi celo nekoliko cenejši od Razreda S) so morali po poročanju portala Bloomberg na Kitajskem poceniti za kar 33.000 dolarjev, saj so napačno ocenili položaj na tamkajšnjem trgu. To pa je za znamko, ki je zaradi dobičkonosnosti napovedala usmeritev predvsem v proizvodnjo modelov z vrha ponudbe, vsekakor velik udarec.

Omenjeni Volkswagnov projekt oziroma njegova ukinitev bi na drugi strani pomenila velik udarec za njihov celotni segment električnih vozil, ki se bo skoraj zagotovo razvijal počasneje, kot se. Posledično je pričakovati, da bo kasneje na trg prišel tudi cenovno dostopnejši električni avtomobil, s katerim bi nadomestili model e-Up! Tega so zaradi velikega povpraševanja za potrebe nemškega trga pred časom obudili iz pokoja.

Cene visoke, trg se ohlaja

Nemški avtomobilski koncerni so sicer trenutno v enem najbolj občutljivih obdobij. Mercedes-Benz, BMW in Volkswagen namreč za prehod na elektromobilnost v prihodnjih letih načrtujejo vložke v skupni vrednosti več kot 100 milijard evrov, s čimer bodo do konca desetletja nadomestili tehnologijo, ki so jo razvijali več kot stoletje. Prav zato je še toliko bolj pomembno, da bodo prihodnji koraki (beri: novi električni avtomobili) prinašali zadostne prihodke.

Preberite še: Volkswagen popustil Tesli? To so novi načrti nemške znamke

Volkswagen popustil Tesli? To so novi načrti nemške znamke

A visoke cene vozil in njihova tehnološka dovršenost, h kateri stremijo že vsa leta, utegnejo postati njihov sovražnik. Čeprav se cene novih osebnih avtomobilov v vseh segmentih močno dvigujejo, cene električnih vozil še vedno ostajajo nad ceno tistih, gnanih s termičnimi motorji.

Pregled trga novih električnih avtomobilov pokaže, da je v Sloveniji za znesek, manjši od 20.000 evrov na voljo le en električno gnan model s štirimi sedeži, Dacia Spring, za vozila segmenta B in C pa bo treba odšteti že krepko prek 30.000 evrov. To pa je znesek, ki ga proračun povprečne slovenske družine (pa tudi družin v številnih evropskih državah) za nakup prvega, kaj šele drugega avtomobila pri hiši, že težko privošči. Prav zato se pojavljajo vprašanja, ali je elektromobilnost že primerna za vse.

Kot rečeno v nebo divjajo tudi cene novih vozil s termičnimi motorji. Če je bilo recimo še pred 15 leti – gledano pavšalno – mogoče za znesek dobrih 30.000 evrov kupiti premijsko limuzino segmenta D, danes v zadnjem obdobju proti temu znesku vseeno silijo tudi številni predstavniki 'ljudskih znamk' segmenta C.

A dejstvo je, da je to dogajanje povzročilo pomanjkanje novih vozil na trgu, ob zaostrovanju pogojev za kreditiranje in ohlajevanju razmer na trgu, pa bo, vsaj tako je pričakovati, prodajalce vozil verjetno prisililo k pocenitvam novih avtomobilov, s tem pa k zmanjševanju dobičkov – ki pa so po drugi strani ključni za financiranje razvoja električnih vozil. A avtomobilski proizvajalci zaradi tega ne bodo propadali, saj so že pred časom uspeli povečati marže na račun poenotenja modelnih palet, z zmanjševanjem motorne ponudbe in z drugimi ukrepi, ki so pripomogli k pocenitvi proizvodnje.

Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj