Novo označevanje goriv: ne vrsta, štela bo porabljena energija

S prvim oktobrom so v Nemčiji na bencinskih črpalkah začeli z označevanjem stroškov za porabljeno gorivo oziroma energijo. V Sloveniji takega označevanja še ne pričakujemo.

Novo označevanje goriv: ne vrsta, štela bo porabljena energija (foto: Profimedia) Profimedia
19. 10. 2021

Nov sistem označevanja bo v Nemčiji obvezen na bencinskih črpalkah, kjer ponujajo vsaj šest različnih pogonskih energentov. Z njim pa bo kupec, tako pravijo snovalci te zamisli, dobil boljšo predstavo o stroških za porabljeno energijo. Označbe bodo namenjene seveda gorivom kot so dizel, bencin, elektrika, zemeljski plin in vodik, in sicer na 100 prevoženih kilometrov za različne segmente vozil. Kot osnovo bodo vzeli porabo po sistemu WLTP.

Ker je bilo do sedaj težko neposredno primerjati energijske vrednosti goriv (v litrih za tekoča goriva, kilovatnih urah za elektriko in kilogramih za plin), se bo novo označevanje osredotočilo na skupno mersko enoto, torej energijsko porabo oziroma stroške na 100 kilometrov.

Preberite še: Cene goriv v Sloveniji - Cene gredo v nebo, a ne zavoljo trgovcev

Novo označevanje je del evropske direktive 2014/94/EU o izgradnji infrastrukture za alternativna goriva, a vseeno tudi ta sistem ne bo povsem brez slabosti, saj ne bo sposoben upoštevati številnih dejavnikov, ki tudi vplivajo na stroške pogona. Od dnevno spreminjajočih se cen goriv, subvencij, različnih davkov, cen elektrike in še česa. In kot so zapisali nemški novinarji, označevanje ne bo imelo veliko posledic, saj tega »cenika ob pravi poplavi nalepk, opozoril in obvestil na bencinskih črpalkah mnogi niti ne bodo opazili«.

ZPS: Precej nedorečenosti

Na Zavodu za varstvo potrošnikov Slovenije pa so dodali, da bi tudi pri nas morali začeti s tem označevanjem že maja 2020, a da je ve skupaj še zelo nedorečeno. Boštjan Okorn z ZPS pa dodaja: »Informacija kot taka bi bila zato zgolj informativna, morda bo lahko pokazala na določena razmerja med različno velikimi avtomobili, a nikakor ne pri točno določenem avtomobilu. Če nič drugega se poraba energije pri avtomobilih z različnimi energenti precej razlikuje glede na način vožnje in tip ceste. Pri električnem avtomobilu je poraba med avtocestno hitrostjo bistveno višja kot v mestu ali na relacijski vožnji, medtem ko je pri bencinskem ali dizelskem razlika precej manjša. Prikazano povprečje stroška energenta v povprečju razreda je lahko zgolj – povprečje.«

Pri enem največjih trgovcev z gorivi pri nas Petrolu pa pravijo, da gre v primeru Nemčije bolj za pilotni projekt, na osnovi katerega naj bi se tovrstne informacije vključile tudi med obvezne informacije kupcu, s katerim se poskuša poiskati primeren način informiranja kupcev o primerjavah med posamezni energenti. »S pospešenim uvajanjem novih alternativnih vrst goriv na trg, povprečni kupec namreč vse težje oceni, kaj pravzaprav izbira posameznih goriv pomeni s stroškovnega vidika in z upoštevanjem razpoložljive energije, ki jo s tem dobi,« pravi Aleksander Salkič s Petrola.

A tako na ZPS kot na Petrolu so mnenja, da velike koristi za končnega kupca v tem označevanju ne vidijo. »To bo bolj ali manj zanimiva informacija brez uporabne vrednosti. Če bi potrošnik dejansko želel izvedeti, kakšna je razlika v strošku pri uporabi različnih energentov, bi bilo bolje, da bi jo prikazali v računalu, kamor bi vpisal dejanske vrednosti porabe konkretnega avtomobila in cene energenta, saj bi na takšen način vsaj dobil informacijo o točno določenem modelu oziroma bolj realno primerjavo med različnimi modeli,« še meni Okorn. Aleksander Salkič pa dodaja, da obstaja celo nevarnost, da bi se običajen uporabnik, v poplavi teh dodatnih oznak in podatkov, še težje znašel.