Številni Slovenci se v času počitnic zvečine še vedno odpravljajo na počitnice na hrvaško obalo in otoke, glede na tamkajšnje visoke cene namestitev in gostinskih storitev pa postajajo zanimive tudi druge sosednje države. Največ jih še vedno potuje z avtomobili, nekateri tudi z električnimi. In kako je z javno polnilno infrastrukturo na Hrvaškem, v Italiji, Avstriji in na Madžarskem?
Na Hrvaškem razmeroma dobra pokritost
Stanje hrvaške javne polnilne infrastrukture je razmeroma dobro, zlasti na avtocesti Zagreb–Split in ob jadranski magistrali pa je v sezonskem času treba računati na gnečo – in zasedene polnilne postaje. Tudi v Zagrebu in v drugih večjih mestih občasno nastaja gneča.
Na avtocestnih počivališčih je večina polnilnic v lasti ponudnika Elen, ki je del nacionalnega energetskega podjetja HEP. Pravkar so napovedali veliko spremembo pri zaračunavanju cene energije na polnilnicah. Navzgor, seveda. Ključna novost je tudi, da uvajajo akcijske cene za poletno in zimsko sezono. Poleti bodo višje za približno tretjino, čeprav naj bi bila proizvodnja energije pozimi dražja.
Konkretno to pomeni, da bo v poletni sezoni (med 1. junijem in 30. septembrom) cena kilovatne ure na hitri polnilnici z nazivno močjo nad 50 kilovatov stala 0,85 evra za vsako kilovatno uro. Doslej je bila cena 0,66 evra, kolikor bo po novem zimska polnilna tarifa. Minulo pomlad so začeli zaračunavati tudi polnjenje na lokacijah izven avtocestnega omrežja.
Prvi ponudnik, ki je začel zaračunavati polnjenje, je bil Tifon, ki je del madžarske skupine MOL. Cene so odvisne od tipa polnjenja AC ali DC, možnosti hitrejšega polnjenja z enosmernim tokom nad 75 kilovatov, razlika v ceni je tudi pri plačilu na blagajni Tifona ali z aplikacijo ter za registrirane ali neregistrirane uporabnike. Razlika pri polnjenju z enosmernim tokom znaša tudi četrtino.
Cene polnjenja električnih avtomobilov so na Hrvaškem z redkimi izjemami nekoliko višje kot v Sloveniji. Krepko najdražje je na polnilnicah ob avtocestnem omrežju, kjer cene določa državno energetsko podjetje HEP, njihove polnilnice pa so razpoznavne pod blagovno znamko Elen. Najnižja cena kilovatne ure je 36 centov za polnjenje z izmeničnim tokom, medtem ko za hitro polnjenje (enosmerni tok) zaračunajo 66 centov. To pomeni, da so stroški »goriva« avtomobila, ki za sto prevoženih kilometrov porabi 25 kilovatnih ur elektrike, v povprečju 11,4 evra.
Polnjenje v avtocestnem zaledju je nekoliko cenejše. Za primerjavo: naš najdražji ponudnik Petrol za kilovatno uro na Hrvaškem zaračuna od 30 do kar 73 centov, vendar gre pri najvišji ceni za polnjenje na ultrahitri polnilnici.
Malodane podvojitev polnilnih mest v Avstriji
Trenutno je na avstrijskih cestah več kot 100.000 osebnih avtomobilov na električni pogon in to število se vsak dan povečuje. Po podatkih Zveznega združenja za električno mobilnost Avstrije (BEÖ) lahko vozniki električnih avtomobilov v Avstriji svoja vozila polnijo na več kot 17.700 javnih polnilnih mestih.
Omrežje polnilnic v Avstriji se tako hitro širi, da so imeli vozniki električnih avtomobilov v alpski republiki konec marca letos dostop do 17.728 javnih polnilnih mest. To je kar dobrih 44 odstotkov več kot v enakem obdobju lani, ko je bilo javno dostopnih 12.296 polnilnih mest.
Večina polnilnih mest je v Spodnji Avstriji. Tu lahko vozniki oskrbujejo svoje električne avtomobile na skoraj 4000 polnilnih mestih. Na lestvici sledijo Dunaj, Tirolska in Gornja Avstrija, in če primerjamo ponudbo polnilnih mest na število električnih avtomobilov v evropskem merilu, imajo v Avstriji eno najgostejših omrežij.
Avstrijski program za širitev elektromobilnosti predvideva, da bo leta 2030 razdalja do hitre polnilnice največ 15 kilometrov. Za večino prebivalcev Avstrije bi tako bila najbližja hitra polnilnica oddaljena manj kot tri kilometre. Poleg tega naj bi bila na zveznih cestah in avtocestah vsakih 25 kilometrov na voljo hitra polnilnica za osebna in lahka gospodarska vozila, razdalja med dvema lokacijama pa ne bo smela presegati 50 kilometrov.
Avstrijski upravljavec avtocest Asfinag načrtuje do leta 2030 na avtocestah postaviti 1500 električnih polnilnic z vsaj 150 kilovati za avtomobile. Polnjenje električnega avtomobila mora biti tako enostavno kot običajni postopek polnjenja goriva, so prepričani pri Asfinagu.
Tudi trgovsko podjetje Spar Austria namerava povečati število polnilnic ob svojih prodajalnah in v ta namen je združilo moči z devetimi vodilnimi domačimi dobavitelji električne energije. Do leta 2025 bodo obstoječim 120 dodali več kot 200 novih polnilnic za električne avtomobile. Tako bodo imeli 335 polnilnic in do konca leta 2028 že 535 polnilnic, s tem pa tudi največjo polnilno mrežo na maloprodajnih mestih v Avstriji. Vsaka lokacija bo imela do šest polnilnih mest z močjo polnjenja od 11 do 150 kilovatov.
Italija s polnilnicami med prvimi tremi
Naši zahodni sosedi beležijo precejšnjo rast javnega polnilnega omrežja po celotnem ozemlju, zlasti hitrih in ultrahitrih polnilnih postaj. Italija je imela decembra lani 36.772 polnilnih mest na 19.334 polnilnih postajah (ali stebričkih), in sicer na 14.048 javno dostopnih lokacijah. Zabeleženo je tudi povečanje izhodne moči polnilnic, število polnilnih mest DC se je povečalo s 6 odstotkov (leta 2021) na 12 odstotkov leta 2022, medtem ko se je število ultrahitrih polnilnih mest z izhodno močjo od 100 do 350 kilovatov podvojilo.
Število polnilnih mest se je v zadnjem obdobju povečalo zlasti na avtocestah. V enem letu se je število lokacij več kot početverilo, s 118 leta 2021 na 496 leta 2022. Od tega se jih 64 odstotkov ponaša z močjo, ki je enaka ali večja od 150 kilovatov, kar omogoča vedno krajše postanke za polnjenje voznikom, ki potujejo na daljše razdalje.
Število polnilnih mest seveda precej narašča s približevanjem urbanim središčem in večjim mestom, saj je v krogu desetih kilometrov na voljo več kot 600 polnilnih mest. Rim je mesto z največjim številom polnilnih mest, medtem ko so Benetke na vrhu lestvice po številu polnilnih mest na prebivalca, Milano pa ima največ polnilnih mest glede na površino mesta.
V Italiji lahko voznik električnega vozila pričakuje, da bo našel polnilno mesto vsaj v krogu 30 kilometrov, a tudi na območju 20 ali 10 kilometrov pokritost še vedno ostaja zadovoljiva. Natančneje – 99 odstotkov italijanskega ozemlja ima vsaj eno polnilno mesto v krogu 20 kilometrov in 86 odstotkov na območju desetih kilometrov. Dejansko lahko voznik električnega vozila v urbanih središčih na območju desetih kilometrov doseže več kot 600 polnilnih mest, v zunanjih območjih pa se število razpoložljivih polnilnih mest zmanjša na manj kot tri.
Do leta 2026 bo na mestnih in medmestnih cestah po vsej Italiji več kot 21.000 polnilnih postaj za električna vozila. Nacionalni načrt za oživitev gospodarstva predvideva približno 6 milijonov električnih vozil do leta 2030 in mrežo 31.500 javnih hitrih polnilnih mest, da bi dosegli evropske cilje razogljičenja.
Na Madžarskem pretežno običajne polnilnice
Madžarska ima veliko pokritost z električnimi polnilnicami, kar električnim avtomobilom omogoča doseg vseh delov države. Ob glavnih cestah ima več ponudnikov visokozmogljive polnilnice DC, polnilnice AC (11–22 kW) pa so na voljo na javnih parkiriščih večjih mest, pa tudi na parkiriščih nakupovalnih centrov, turističnih znamenitosti in hotelov. Večina polnilnic ni brezplačnih, vendar je do največjih omrežij mogoče zlahka dostopati z mobilnimi aplikacijami in karticami večine mednarodnih ponudnikov storitev.
Polnjenje s 43 kilovati je pogosto ovrednoteno na minuto, zato je lahko drago pri avtomobilih s počasnim polnjenjem. Lastniki vozil Tesla lahko svoje električne konjičke polnijo na osmih lokacijah po državi – ob najbolj prometnih avtocestah, na parkiriščih nakupovalnih centrov in prenočišč ob avtocesti. Za zdaj Madžarska ni del pilotnega programa odpiranja polnilnic Supercharger, ki ga je lansiralo podjetje Tesla, in bi po novem vključeval tudi vozila drugih znamk.
Cene polnjenja v evropskih državah
Študija Drive Electric, objavljena v začetku leta 2023, na osnovi najnovejših podatkov med letoma 2021 in 2022 razkriva cene polnjenja v Evropi – od najdražjih do najcenejših.
Prvih pet držav z največjo rastjo cen v enem letu (povprečna cena na 16 kilometrov):
Estonija: 0,71 € (+146,6 %)
Poljska: 0,36 € (+125,7 %)
Švedska: 0,61 € (+87,3 %)
Slovaška: 0,42 € (+81,2 %)
Litva: 0,69 € (+73,7 %)
Študija, ki je vključevala 30 evropskih držav, kaže, da so kljub relativno majhnemu zvišanju cen stroški polnjenja na Danskem, v Nemčiji, Belgiji, Združenem kraljestvu, na Nizozemskem, v Španiji in Avstriji ostali visoki.
Danska: 1,03 € (+27,8 %)
Nemčija: 0,98 € (+31,7 %)
Belgija: 0,91 € (+61,9 %)
Španija: 0,72 € (+56,0 %)
Nizozemska: 0,72 € (+10,1 %)
Združeno kraljestvo: 0,71 € (+22,9 %)
Avstrija: 0,69 € (+52,5 %)
Italija: 0,68 € (+46,8 %)
Evropske države z najnižjimi cenami polnjenja (za kilovatno uro):
Norveška: 0,29 €
Hrvaška: 0,31 €
Francija: 0,41 €
Romunija: 0,42 €
Švica: 0,49 €
Finska: 0,49 €
Preberite še: McLaren razkriva, da njihov naslednji hiperšportnik ne bo podoben Rimčevi Neveri!
BONUS VIDEO: ‘Zlobno zeleni’ Ford Focus ima paket za dirkališča – poglej si te nore izboljšave