Oblika je pri avtomobilih ena od lastnosti, ki najbolj vplivajo na odločitev o nakupu. Seveda ni nujno, da je všeč vsem, v zgodovini je nemalo avtomobilov, ki so z obliko močno polarizirali mnenja, a bili vseeno prodajno zelo uspešni.
Ljudje smo večinoma zelo vizualna bitja. Različnim so všeč različne oblike, zato imajo oblikovalci avtomobilov težko delo. Kako oblikovati avto, ki bo jasno prepoznaven, ki bo znal zaigrati na čute ciljne skupine, ki bo hkrati aerodinamično ugoden in ne preveč zapleten za izdelavo. Kompromisov, ki so potrebni pri oblikovanju, je veliko.
Novi Arteon, ki pri Volkswagnu pomeni vrh ponudbe (test boste lahko prebrali v naslednji številki Avto magazina), z obliko ne razočara. Obrača glave, hkrati pa je prepoznavno Volkswagen. Skratka, ugaja očesu. Toda, ste se kdaj vprašali, kako bi ga videli tisti, ki ne vidijo?
Pete Eckert je fotograf. A namesto da bi si novi Arteon ogledal, ga pretipa.
Čisto počasi, najprej stranice, potem armaturo, vrata, platišča, sprednji del, streho, zadek. Vsak kvadratni centimeter karoserije. Potem, po skoraj eni uri intenzivnega tipanja in zaznavanja, Eckert absorbira celotni Arteon. Ali, kot se sam izrazi: »Arteon zdaj nastaja pred mojim notranjim očesom.«
»Počutim se kot posrednik med svetom videčih in svetom slepih.«
Eckert je oslepel, ko je bil v 20. letih. Pripravljal se je na magisterij iz arhitekture na univerzi Yale, ko je dobil diagnozo: retinitis pigmentosa, neozdravljivo obolenje mrežnice, ki v nekaj letih povzroči popolno slepoto. Ko je imel v žepu diplomo MBA, je bil že skoraj slep. Ukvarjati se je začel z obdelavo lesa, nekega dne pa je našel stari Kodakov fotoaparat – in postal (slepi) fotograf.
Fotografiranja se je naučil sam, tudi s pomočjo računalnika in govorečega čitalnika, s katerim je požiral knjige o fotografiji. Skozi leta je postal profesionalec, bolj umetnik kot fotograf. V bistvu se ima sam bolj za konceptualnega umetnika kot za fotografa, nam pove. Med drugim je fotografiral za znamko nakita Swarovski, osvojil številne nagrade in imel veliko predavanj. Ena od epizod akcijske serije Preiskovalci na delu: NCIS v celoti temelji na njegovem delu, enega od njegovih motivov so nedavno ovekovečili na poštni znamki ZDA. Poklicno gledano bi mu težko šlo bolje, saj se že dolgo uvršča med svetovno najbolj znane slepe fotografe, kot so Evgen Bavčar, Bruce Hall in Sonia Soberats.
»Sem vizualen človek. Samo vidim ne.«
Kadar Eckert fotografira v studiu, je najprej temno kot v rogu. Eckert naredi celo serijo posnetkov sprednjega dela in stranske silhuete novega Arteona. Zelo skrbno izbere svetlobo, zunanje motive (dan prej jih je posnel v hamburškem Cityju), barve in svetlobne linije, ki nekoliko spominjajo na utripajoče svetlobne reklame, sam se pomika okoli vozila in prilagaja svetlobo. »Sem vizualen človek,« pravi, »samo vidim ne.«
V svojem ustvarjalnem procesu naredi skoraj vse delovne korake sam – od posnetkov do razvijanja filma in vse do gotovih fotografij. Še danes uporablja analogni fotoaparat Mamiya srednjega formata, ki ima med drugim mehanske elemente in označevalne točke na objektivu, ki jih je mogoče otipati. S svojim dolgoletnim asistentom Borisom se pogovori o kompoziciji slike, on mu naredi izreze in mu natančno razloži, kako blizu je rezultat njegovi notranji viziji.
»Ne potrebuješ oči, da prepoznaš lepoto.«
Rezultat nikogar ne pusti hladnega. Trenutno nemara oblikovno najbolj dovršeni model iz Volkswagnove modelske družine naelektrijo enkrat v bleščeče rdečem ognjenem dimu, naslednjič v belih svetlobnih slapovih. Avto ga očitno navdušuje. »Arteon je zelo dobro zasnovan in premišljen,« pravi Eckert. »Je klasično lep in ima obenem pridih moškosti. In do najmanjšega detajla je izjemno uravnotežen.«
besedilo: Dušan Lukič, Jochen Förste, foto: Pete Eckert, David Daub