Citroën C3 1.4i SX

30. 5. 2002
Deli

C3 je prijazen. Pogleduje z nasmeškom, koketira. Se smeji. Dvori. Vabi, da ga pogledate v kokpit. Vabi v vožnjo. Zapeljuje. Je resen, a hkrati igriv. Je zelo svež.

Nima lahkega dela. Evropa je polna avtomobilov nižjega razreda (ali segmenta B), prihajajo pa z vseh vetrov, namazani z najrazličnejšimi mažami. Med njimi je težko biti izviren.

Pa mu je, Citroënu namreč, uspelo. Kdor se spomni stare Mazde 121, kdor ve, kaj je Beetle in kaj TT, ta ve, da je bočna silhueta C3 nastala na podoben način, a ravno toliko drugače, da mu smemo mirno priznati izvirnost. Večina (če med drugim sodim tudi po obrnjenih glavah mimoidočih vseh starosti in spolov) mu pripisuje tudi prikupnost in v času testa nismo srečali ali spoznali nikogar, ki mu C3 ne bi bil všeč.

Če ga pogledate z boka, ne morete spregledati številnih krožnic. Obris avtomobilčka tvorita dve, ki se srečata in sekata na spodnjem delu prednje šipe. Tudi spodnja linija bočnih šip je krožna in poudarjeno kolobarjasta sta kolesna blatnika. Krogi so opazni tudi znotraj: od nenavadnih zračnih rež do vratnih kljuk.

Jasne, a ne premočno izstopajoče krožne linije in vse, kar te prinesejo zraven (na primer zaokroženost stebrička A), je tisto, zaradi česar je C3 nevsiljivo prikupen in zaradi česar utegne ugajati različnim značajem. Tudi zadek je po zaslugi nenavadnih, trikotnih, krvavo rdečih velikih zadnjih luči nekako nenavaden. Ampak oči - k sreči - vidijo le lepše in njim prijetnejše stvari.

C3 je prav zaradi pravkar napisanega posebnež: marsikoga bo prepričal že kar s fotografije ali z obcestnega plakata. Toda vseeno (in morda ravno zato) velja sesti vanj in se pustiti prepričati. C3 je sicer nekoliko manj, a kljub temu zelo prijazen tudi znotraj. Hitro se prikupi očesu: ker je oblika sveža, barve skladne z zunanjostjo, povrh pa se zdi, da je prostora v C3 dovolj. In vse tudi drži.

Še vedno nerešeni ostajajo stari Citroënovi problemi: materiali in ergonomija. Plastika je na otip neprijetna, trda, je pa res, da so z obdelavo njene površine spretno prikrili njeno slabo kakovost in cenenost. Marsikoga utegne trik prevarati. Še slabše je z upravljanjem drugotnih naprav. Pri Citroënu denimo še vedno trmasto vztrajajo pri stikalih za pomik prednjih šip, postavljenih pred prestavno ročico. C3 je prinesel še tanek, plastičen in predvsem preveč izbočen (varnostna blazina) volanski obroč, pa težko dostopne in trde ročice za nastavitev naslona

sedežev, kar nekako premalo mest za odlaganje drobnarij, neosvetljen predal pred sovoznikom in - kar je verjetno tudi najbolj neprijetno - neugodno (preveč) usločen zgornji del sedežnih naslonjal.

Volanski obroč bo v spodnji legi pošteno zakril merilnike (še posebej zaradi njihove nenavadne zasnove), obvolanske komande avdiosistema še vedno zaostajajo za bližnjo konkurenco in upravljanje klimatsko-grelno-prezračevalnega sistema terja (zaradi nizke postavitve) preveč voznikove pozornosti. In za podatek o zunanji temperaturi se je vsakokrat, ko si ga zaželite, treba stegniti do tipke na zgornjem zaslonu na armaturni plošči.

Merilniki v C3 malce spominjajo na stari GS in jim (tudi zato) kaže odpustiti kak manjši greh, na primer to, da se kljub velikosti zaslona na njem lahko pokaže le eden od obeh podatkov prevožene poti. Boste pa v C3 najverjetneje našli dober položaj za vožnjo, saj je volanski obroč dobro nastavljiv v obe smeri, sedež v višino, na sredini pa imata oba sedeža dodatni komolčni opori po vzoru limuzinskih kombijev - torej vsak svojo.

Testni C3 je tudi (z izjemo manjkajočega usnja na volanskem obroču in prestavni ročici) dokazal, da ga je mogoče precej bogato opremiti: od samodejne klimatske naprave in izmenjevalnika zgoščenk do ultrazvočnega pripomočka za vzvratno parkiranje, opozorilnik o prekoračeni nastavljeni hitrosti, prijazne zvočne signale (za utripalke in za »nasvidenje«), dober avdiosistem . . in tradicionalno citroënovsko lahkotno vožnjo.

Nekaj zasluge za to ima že sam položaj za volanom, večino pa prinese mehanika. Ta sicer ni vzeta iz prihodnosti, je pa dovolj spretno uglašena, da je vozniku pretežno v pomoč in ne v breme. Volanski servo je močan, da je volan prijetno (še posebej pri parkiranju) lahek, menjalnik je dovolj natančen ter motor je v mestu prijetno živahen in odziven.

Zahtevnejši pa bodo morali poseči po zmogljivejšem stroju, saj se takšen z 1, 4 litra prostornine, kot je bil v testnem C3, pri večjih zahtevah ne odreže najbolje. Zaradi že rahlo zastarele zasnove (predvsem le dva ventila na valj) se nad 5000 vrtljaji v minuti ne vrti več rad, tam pa mu tudi zmanjka moči. Zato je hitro in tesno prehitevanje zelo težko, v kombinaciji s precej na dolgo izračunanim menjalnikom (zaradi katerega se že v četrti prestavi ne zmore zavrteti do prekinjevalnika pri 6400 vrtljajih v minuti) pa C3 z več osebami in njihovo prtljago na avtocestnih vzponih komajda doseže (če sploh) največjo dovoljeno hitrost.

Precej bolje se odreže podvozje, ki stopa vštric z najboljšo konkurenco tako po udobju kot po zanesljivosti na fizikalnih mejah. Čeprav je volan dokaj posreden, je dovolj natančen, lega na cesti pa je odlična, zanesljiva in nadzirljiva. V skrajnosti se pokaže značilnost spredaj motorizirane in spredaj gnane zasnove, torej zahteve po dodajanju volana.

Prej kot s cestnimi zmogljivostmi želi C3 kupce prepričati s svojo uporabnostjo. Čeprav gre za majhen avtomobil, ki bije bitko s Cliom, 206, Puntom, Polom, Fabio in morda Yarisom, je v njem zaradi oblikovne zasnove zunanjosti veliko prostora. Še posebej izstopa višina (tudi na zadnji klopi), pa tudi prtljažnik je uporabne velikosti in oblike. V osnovi je zelo globok in z možnostjo tretjinske deljivosti njegove višine z dodatnimi zložljivimi pokrovi. Ti imajo tudi slabost - na njih se zaradi samega materiala (trda plastika) prtljaga vozi sem ter tja. Možno je tudi povečevanje prtljažnika po tretjini, a le s podiranjem naslonjala in ne tudi sedežnega dela. Zato je povečan prtljažnik razmeroma visok, a kljub temu po normah doseže prek 1300 litrov praznine, kar tudi v razredu ni malo.

In ker C3 stavi predvsem na lahkotnost vožnje, uporabnost notranjosti in prikupnost oblike, je njegova resnost povsem resna. Čeprav se na videz izraža v obliki igrivosti. Ravno zato je nekaj posebnega in zato je še posebej privlačen.

Vinko Kernc

Osnovni podatki
Prodaja: Citroën Slovenija
Cena osnovnega modela: 8.938,41 €
Cena testnega modela: 12.270,91 €
Moč: 55kW (75 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 13,6 s
Največja hitrost: 168 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 6,2l/100km
Garancija: 1 leto brez omejitve kilometrov splošne garancije, 3 leta garancije za lak, 12 let garancije za prerjavenje
Stroški (do 100.000 prevoženih kilometrov oz. pet let)
Obvezno zavarovanje: 264,56 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 368,05 €
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni - 4-taktni - vrstni - bencinski - nameščen spredaj prečno - vrtina in gib 75,0 × 77,0 mm - gibna prostornina 1360 cm3 - kompresija 10,2 : 1 - največja moč 55 kW (75 KM) pri 5500/min - srednja hitrost bata pri največji moči 14,1 m/s - specifična moč 40,4 kW/l (55,0 KM/l) - največji navor 120 Nm pri 3400/min - ročična gred v 5 ležajih - 1 odmična gred v glavi (zobati jermen) - po 2 ventila na valj - blok in glava iz lahke kovine - elektronski večtočkovni vbrizg in elektronski vžig - tekočinsko hlajenje 6,0 l - motorno olje 3,2 l - akumulator 12V, 45 Ah - alternator 70 A - uravnavani katalizator
Prenos moči: motor poganja prednja kolesa - enokolutna suha sklopka - 5-stopenjski ročni menjalnik - prestavna razmerja I. 3,418; II. 1,810; III. 1,276; IV. 0,975; V. 0,767; vzvratna 3,584 - prestava v diferencialu 4,062 - platišča 5J × 14 - gume 165/70 R 14 T, kotalni obseg 1,77 m - hitrost v V. prestavi pri 1000/min 34,1 km/h
Zmogljivost: največja hitrost 168 km/h - pospešek 0-100 km/h 13,6 s - poraba goriva (ECE) 8,2/5,0/6,2 l/100 km (neosvinčeni bencin, OŠ 95)
Voz in obese: kombilimuzina - 5 vrat, 5 sedežev - samonosna karoserija - Cx = ni podatka - spredaj posamične obese, vzmetne noge, trikotna prečna vodila, stabilizator - zadaj poltoga prema, vzdolžna vodila, vijačne vzmeti, teleskopski blažilniki, stabilizator - dvokrožne zavore, spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj bobnaste, servo, ABS, EBD, pomoč pri zaviranju, mehanska ročna zavora na zadnja (ročica med sedežema) - volan z zobato letvijo, servo, 3,3 zasuka med skrajnima točkama
Mase: prazno vozilo 1005 kg - dovoljena skupna masa 1470 kg - dovoljena masa prikolice z zavoro 1175 kg, brez zavore 540 kg - dovoljena obremenitev strehe 60 kg
Zunanje mere: dolžina 3850 mm - širina 1667 mm - višina 1519 mm - medosna razdalja 2460 mm - kolotek spredaj 1435 mm - zadaj 1439 mm - najmanjša razdalja od tal 120 mm - rajdni krog 10,5 m
Notranje mere: dolžina (od armaturne plošče do zadnjega naslonjala) 1530 mm - širina (komolci) spredaj 1410 mm, zadaj 1400 mm - višina nad sedežem spredaj 950-1020 mm, zadaj 920 mm - vzdolžnica prednji sedež 920-1120 mm, zadnja klop 810-580 mm - dolžina sedalnega dela prednji sedež 500 mm, zadnja klop 410 mm - premer volanskega obroča 375 mm - posoda za gorivo 46 l
Prtljažnik: (normno) 305-1310 l
Naše meritve
T = 18 °C, p = 1010 mbar, rel. vl. = 69 %, Stanje števca: 1866 km, Gume: Michelin Energy
Pospešek 0-100km: 14,0s
1000m z mesta: 36,3s ( 141km/h)
Prožnost 50-90km/h: 14,3 (IV.)s
Prožnost 80-120km/h: 24,1 (V.)s
Največja hitrost: 163km/h (V.)
Najmanjša poraba: 6,9l/100km
Najvišja poraba: 8,6l/100km
poraba na testu: 7,9 l/100km
Zavorna pot pri 130km/h: 74,1m
Zavorna pot pri 100km/h: 43,1m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 61dB
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi 60dB
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi 59dB
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi 64dB
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi 64dB
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi 63dB
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi 68dB
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi 67dB
Napake med testom: kratkotrajno prekinjanje vžiga med vožnjo pri veliki obremenitvi motorja
Ocena skupaj (294/420)
  • C3 je med zanimivejšimi v razredu - predvsem zaradi svojega prijetnega videza. Uporabnost in lahkotnost v vožnji sta še dve lastnosti, ki bosta prepričali marsikaterega kupca, da (namerno ali nehote) spregleda nekatere očitne slabosti tega avtomobila. Vsekakor je v tem trenutku med tistimi avtomobili, ki se z videzom najbolj prikupijo.

  • Zunanjost (14/15)

    C3 je svež veter v svojem razredu in prav zato utegne pridobiti marsikaterega kupca.

  • Notranjost (95/140)

    Močno podpovprečni materiali in na trenutke slaba ergonomija kvarijo sicer dober vtis, ki ga pustita videz in prostornost. Rešitev prtljažnika prinaša dobre in slabe strani.

  • Motor, menjalnik (23 /40)

    Zastarela zasnova motorja je kriva, da so zmogljivosti podpovprečne. Menjalnik je sicer dolgo izračunan, a deluje brezhibno.

  • Vozne lastnosti (77 /95)

    Kljub veliki višini je C3 na cesti odličen - udoben in varen.

  • Zmogljivost (15/35)

    Motor ni kos podvozju.

  • Varnost (40/45)

    C3 lahko dobro založite z varnostno opremo. ESP v kombinaciji z motorjem 1.4i ni možen.

  • Gospodarnost

    Kljub zastarelosti zmore biti motor še vedno zelo varčen. Tudi cenovno je C3 zelo konkurenčen.

AM ocena: 3/5

Užitek v vožnji: 3/5

Hvalimo in grajamo
svež videz zunanjosti, prikupnost
prijetna notranjost
lahkotnost vožnje
lega na cesti
notranja prostornost
zmogljivosti v mestu
prtljažnik
materiali v notranjosti
volanski obroč
ergonomija
nastavitev naslona sedežev
dolg menjalnik
zastarela motorna zasnova
zmogljivosti izven mesta
pokrov posode za goriv le s ključem