Fiat Punto 1.3 16V Multijet Dynamic 3 vrata

2. 10. 2003
Deli

Si jo kar predstavljam, mlado ali manj mlado, a uspešno, samozavestno in do konca urejeno damo. Stoji pred salonom in se ne ozira na okolico, še manj na druge avtomobile v in ob salonu in sploh ne na poželjive poglede mimoidočih moških. S prstom pokaže na krvavordeč trivratni Punto z nekaj bogatejšo opremo. »Tegale bom kupila«.

Ne »bi« ali pa »želim«. »Bom! «

So avtomobili, v katerih si laže predstavljaš moškega, in so avtomobili, kjer se zdi, da je edino ženska lahko lastnica. In so seveda tretji - mednje sodi tudi Punto; za volanom si poleg dame iz uvoda lahko predstavljate tudi smrkljo ali gospo, mulca ali gospoda. Vseh starosti, vseh slojev. In vsem avtomobil (lahko) enako dobro pristoji.

Koliko mnenj o novem videzu! Priznam: prve fotografije tudi mene niso ravno navdušile. Ampak spet velja: oglej si z lastnimi očmi. OK, gledano strogo »en face«, se ne morem znebiti občutka, da bi hotel biti vsaj malo podoben Polu, ampak že rahla sprememba kota opazovanja da povsem drugačno sliko: zdajšnji Punto je avtomobil lepega, živahnega, dinamičnega videza. Krog in krog. Tudi dodane luči na zadnjih vratih ne motijo (več).

Trivratni je (še vedno) drugačen od petvratnega; bolj dinamičnega videza, morda tudi bolj agresivnega. Pa ne samo zaradi le para bočnih vrat; tudi zaradi drugačnega zadka, ki daje celotni karoseriji bolj športno noto. Takšen bo spet lahko osvojil marsikatero srce že z zunanjostjo in bo hkrati vabil, da mu odprete vrata. Prosim! Nekoliko dolga, jasno, torej rahlo nerodna na parkirišču, a spet ne toliko, da bi to predstavljalo slabe minute začetega ponedeljka. Navsezadnje se bodo taista vrata pošteno oddolžila, ko bo prostora okrog avtomobila več, saj odprejo zares veliko luknjo.

In zdaj: kokpit. Kakšnih korenitih oblikovnih sprememb v primerjavi s prejšnjim resda ni, je pa dvobarvnost notranjosti tista, ki prostor poživi, ga optično poveča in ustvari prijeten ambient. Sedeži so temni, za ta razred razkošnih mer (predvsem dolžina sedalnega dela), tudi rahlo bočno oprijemljivi in oblečeni v rahlo grobo tkanino. Delujejo trpežno. »Zidovi, tla in strop« so - kot že rečeno - dvobarvni; niso povsem črni in povsem beli, so zelo temno sivi in rahlo umazano beli, a vseeno spominjajo na jin in jang. Nosilni element notranjosti je še vedno armaturna plošča, ki narekuje dvobarvnost: zgoraj temna, spodaj svetla. Zato v prednji šipi ni odseva, zato se zdi prostor še večji in zato je počutje v Puntu prijetno.

Oblikovalci so predvsem v armaturno ploščo, delno pa tudi drugod, ujeli nekaj koristnih mest za odlaganje drobnarij, a z eno pripombo: zvečine nimajo grobih tal (recimo tkanine), zato se predmeti v njih lahko kotalijo sem ter tja ali celo padejo ven, če je voznik bolj živahne sorte. Takrat bo treba vse drobnarije zložiti na primernejša (varnejša) mesta, na primer v predal pred sovoznikom.

Sicer pa lahko tale generacija Punta potnike razvaja še vsaj z dvema kosoma opreme: z dobrim Blaupunktovim avdiosistemom (ah, škoda, na žalost z zelo slabimi, neergonomskimi tipkami) in z deljivo samodejno klimatsko napravo. Prosim, ne pričakujte kakovosti na ravni luksuznih limuzin višjega velikostnega in cenovnega razreda, kar pomeni, da je v Puntu še vseeno treba pogosteje posegati v njeno delovanje, predvsem v toplih dneh, obsijanih s soncem, ko zares hladen zrak piha šele ob nastavljeni zelo nizki temperaturi (17 stopinj Celzija ali manj). Sicer pa ji dobro uspeva vzdrževati želeno klimo pa tudi temperaturna deljivost ji gre dobro od »rok«.

Nekaj nerganja nad zapletenim upravljanjem potovalnega računalnika je očitno zaleglo; zdaj ima Punto gumb za sprehod po podatkih na vrhu desne obvolanske ročice, kar je dobro, žal pa je en sam, kar pomeni, da se lahko sprehajate le v eni smeri. Še vedno se tako ta del opreme ne zdi povsem idealen, je pa nedvomno uporaben.

Podatke z računalnika najdete na velikem zaslonu v merilnikih, kjer so še nekateri drugi podatki: ura, zunanja temperatura, višina snopa žarometov ter (le skupni, »dnevni« so del potovalnega računalnika) prevoženi kilometri. Še vedno pa pogled pritegnejo sami merilniki: lepi in športnega videza z rdečimi kazalci ter belimi številkami. Tudi glede tega: tipičen Fiat. In ena od njegovih boljših lastnosti.

Drobni detajli in celoten videz ustvarjajo prijetno okolje, zato je v Punta vsakič znova prijetno sesti. Tale, ki je v osnovi po ceniku vreden več kot 2, 7 milijona, žal nima v usnje oblečenega volanskega obroča, le vrh prestavne ročice. Ima pa obroč tri prečke, kjer sta zgornji v takšni legi, da ponujata dobro spodnjo oporo dlanem v pravilni drži. Za dober položaj voznika v vožnji je tudi poskrbljeno: njegov sedež in volanski obroč sta nastavljiva po višini, razmerja med obročem, stopalkami in prestavno ročico pa se zdijo posrečeno izbrana. Zdaj ste pripravljeni na vožnjo.

Če bi moral katero lastnost posebej izpostaviti, bi bila to nedvomno sama vožnja. Punto je (še vedno) prijazno lahkoten in lahkotno vodljiv. To velja za upravljanje v celoti: s stopalkami, s prestavno ročico in s samim krmiljenjem. To pomeni, da so naprave za upravljanje dovolj mehke, da so lahkotne, a tudi ne premehke, da še vedno puščajo nekaj mehanskega občutka pri delu. Še posebej uporaben je lahko dvostopenjski volanski servo: z gumbom se odločite za močno ojačenje serva (pri parkiranju na mestu, ko želite mehak volan) ali za šibkejše ojačenje (torej trši volan) za normalno vožnjo. S pripombo: tudi trša možnost se zdi rahlo premehka.

Takšne lastnosti omogočajo Puntu, da zares zadovolji večino v uvodu naštetih možnih lastnikov oziroma voznikov. Je nezahteven, a ponuja veliko. Kdor ni ravno zagrizen ljubitelj vožnje, mu ta ne bo predstavljala napora, kdor ljubi stik s cesto, bo s Puntom lahko ujel veliko užitka polnih, menjajočih se ovinkov. Dobro vodena kolesa omogočajo tudi zelo športno vožnjo brez pretiranih nagibanj karoserije, odličen občutek na zavori pa bo še dodatno začinil morebitno dinamično vožnjo po črni zaviti kači. Le pri učinkovitosti zavor ni presenečenj: Puntova zavorna pot je le povprečna.

Kaj pa pravi pogon? Se zmrdujete nad motorjem, ker je le 1, 3-litrski dizel? Ne prehitevajte z zaključki, preden ne poskusite - ali pa verjemite nam! Ja, že res, da »gre« takšen Punto »le« 170 kilometrov na uro, ampak zgodba o motorju se začne veliko prej, doma na parkirišču. Motor hladen in topel ne steče čisto takoj, se na kratko strese, potem pa steče in takoj deluje presenetljivo tiho in mirno, spet upoštevajoč cenovni in velikostni razred Punta. Navora je takoj dovolj, da rad speljuje, da s tem ne muči voznika - in sklopke. Potem se pri 1500 vrtljajih lepo razigra, postane nadzirljivo živahen in z lahkoto vleče karoserijo, ki se z maso približuje toni.

V mestu je uporabno živahen, zunaj mesta športno poskočen in na avtomobilski cesti varčen ter tih, da se ni treba z njim ustrašiti daljših poti. Merilnik vrtljajev, ki nima rdečega polja, se sicer konča pri 7000, a tega seveda igla merilnika ne bo videla; ustavila se bo pri že kar »klasičnih« 4500, če ga boste priganjali. Izbira je vaša: drvite lahko s 175 kilometri na uro (po merilniku) in s porabo 9, 5 litra na 100 kilometrov, že pri 160 pa bo motorček zadovoljen z 2, 5 litra manj. Premislite! Takrat bo vožnja mirnejša, še vedno povprečno zelo (pri današnjem prometu celo enako) hitra, na koncu pa tudi precej varčnejša.

Zelo dober je v pogonski kombinaciji tudi menjalnik. Morda je res razmeroma mehak pri pretikanju (se pravi, da morda pogrešamo nekaj več povratne mehanske informacije), a je vselej natančen in - če tako hočete - tudi zelo hiter. Kokpit sam je pred zunanjim zvokom zelo dobro izoliran, zaradi dobrega motornega vpetja pa je treba o avtomobilih že precej vedeti, da po zvoku in tresljajih v notranjosti ugotovite, da tega Punta poganja dizelski motor.

Zato se ne čudim dami iz uvoda. Res jo je morda pritegnil le s pojavo, morda z barvo ali z opremo, ampak tudi potem ne bo nezadovoljna. Pri avtomobilu pravzaprav največ šteje prav to: da ste z njim zadovoljni še dolgo potem, ko ga odpeljete iz salona. Punto ima dobre možnosti za to, ima le eno večjo napako: če bo hotel biti všeč zelo veliko ljudem, je malce predrag.

Vinko Kernc

Foto: Saša Kapetanovič

Osnovni podatki
Prodaja: Avto Triglav d.o.o.
Cena osnovnega modela: 11.094,85 €
Moč: 51kW (69 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 15,2 s
Največja hitrost: 160 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 6,5l/100km
Garancija: 2 leti brez omejitve kilometrov splošne garancije, 8 let garanciej za prerjavenje, 3 leta garancije za lak, 1 leto mobilne garancije FLAR SOS
Stroški (v enem letu)
Redni servisi, delo, material: 181,77 €
Gorivo: 4.432,06 €
Gume (1) 1.185,11 €
Obvezno zavarovanje: 1.431,31 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 1.823,57 €
Skupaj 18.612,00 €
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni - 4-taktni - vrstni - dizelski z neposrednim vbrizgom - nameščen spredaj prečno - vrtina in gib 69,6 × 82,0 mm - gibna prostornina 1251 cm3 - kompresija 18,1 : 1 - največja moč 51 kW (69 KM) pri 4000/min - srednja hitrost bata pri največji moči 10,9 m/s - specifična moč 40,8 kW/l (55,4 KM/l) - največji navor 180 Nm pri 1750/min - 2 odmični gredi v glavi (zobati jermen) - po 4 ventili na valj - vbrizg goriva po sistemu skupnega voda - turbinski polnilnik na izpušne pline - hladilnik polnilnega zraka
Prenos moči: motor poganja prednji kolesi - 5-stopenjski ročni menjalnik - prestavna razmerja I. 3,909; II. 2,238; III. 1,444; IV. 1,029; V. 0,767; vzvratna 3,909 - diferencial 3,353 - platišča 6J × 14 - gume 185/60 R 14 H, kotalni obseg 1,74 m - hitrost v V. prestavi pri 1000/min 40,6 km/h
Voz in obese: kombilimuzina - 3 vrata, 5 sedežev - samonosna karoserija - spredaj posamične obese, vzmetne noge, prečna vodila, stabilizator - zadaj poltoga prema, vzdolžna vodila, vijačne vzmeti, teleskopski blažilniki - zavore spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne bobnaste, mehanska ročna zavora na zadnji kolesi (ročica med sedežema) - volan z zobato letvijo, servo, 2,75 zasuka med skrajnima točkama
Mase: prazno vozilo 965 kg
Zunanje mere: širina vozila 1660 mm - kolotek spredaj 1398 mm - zadaj 1392 mm - rajdni krog 10,5 m
Notranje mere: širina spredaj 1380 mm, zadaj 1410 mm - dolžina sedalnega dela prednji sedež 490 mm, zadnja klop 460 mmProstornina prtljažnika izmerjena z
Prtljažnik: AM standardnim kompletom 5 kovčkov Samsonite (skupno 278,5 L): 1 × nahrtbtnik (20 l); 1 × letalski kovček (36 l) ; 1 × kovček (68,5 l)
Naše meritve
T = 15 °C / p = 1007 mbar / rel. vl. = 53 % / Gume: Firestone 700
Pospešek 0-100km: 15,2s
1000m z mesta: 36,2s ( 140km/h)
Prožnost 50-90km/h: 10,5 (IV.)s
Prožnost 80-120km/h: 15,1 (V.)s
Največja hitrost: 168km/h (V.)
Najmanjša poraba: 5,4l/100km
Najvišja poraba: 8,0l/100km
poraba na testu: 6,5 l/100km
Zavorna pot pri 100km/h: 40,6m
AM meja: 43m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 61dB
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi 60dB
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi 59dB
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi 68dB
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi 66dB
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi 65dB
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi 71dB
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi 70dB
Napake med testom: odpovedalo eno od tipal sistema
Ocena
  • Je čeden, lepo se pelje, je (za dva) zelo udoben, s tem motorjem je varčen in poskočen. Ima pa tudi slabosti, začenši z osnovno ceno in z nekaterimi (predvsem drobnimi) elementi opreme, ki manjkajo. Je široko uporaben - kot drugi ali kot prvi avtomobil v družini, čeprav je za slednje bolj uporabna petvratna različica.

Hvalimo in grajamo
videz, pojava
voznost, vodljivost, lahkotnost
motor
notranji ambient, počutje
sedeži
»hiter« menjalnik
izolacija zvoka in tresljajev
cena
nekaj nerodnih tipk in stikal
upravljanje potovalnega računalnika
le delna uporabnost odlagalnih površin
pokrovček posode goriva le s ključem
klimatska naprava pri visoki zunanji temperaturi