Mazda MX-5 1.6i Magic

30. 5. 2002 | Aljoša Mrak
Deli

Vedno, ko sedem v roadster, se počutim kot v vrtincu. Vrtincu življenja. Takrat imam občutek, da so avtomobil in zavito cesto pod njim naredili prav zame in samo zame. Vrtinec me ponavadi tako prevzame, da okolice okoli sebe ne opazujem več z očmi in ušesi, ampak srkam življenje z vsako telesno poro. In verjemite, dekleta znajo ceniti to strast in čutnost!

Anno, dolgolaso sodelavko sestrske Playboyeve redakcije, ki bi ji taka Mazda prav pristajala, sem povabil na vožnjo prenovljene Mazde MX-5.

Hitel sem ji razlagati o zadnjem pogonu, snemljivi strehi, kratkem menjalniku, legi na cesti, zdrsavanju pogonskih koles na mokroti … Ona pa se med mojim žlobudranjem namesti na voznikov sedež in s pogledom zdrsne na voznikov senčnik ter se zgrozi: »Le kako, da ta avtomobil nima ogledalca? ! ? To je treba grajati! « Verjemite, v trenutku me je razorožila. Samo še opazoval sem jo.

Različni pogledi

Medtem ko je glavna tema moških pogovorov količina konjev pod motornim pokrovom, hitrost in natančnost menjalnika ter vožnja »počez«, je glavna okupacija ženskih debat barva in oblika avtomobila, da o ogledalcih v senčnikih in prostoru za torbico sploh ne govorimo. Seveda različni interesi niso prav nič napačnega, vendar me vedno znova čudi, kako sploh lahko moški in ženski svet dolgoročno sodelujeta. Ali se zgolj dopolnjujemo ali se - po sili razmer - le prenašamo? Kdo bi vedel.

Anna je prvič peljala Mazdo MX-5. Zanimivo mi je bilo opazovati, ali bo imela kaj težav, kako se bo privajala na avtomobil … A glej ga zlomka, takoj po kratkem nameščanju in kritiziranju odsotnosti ogledala je samozavestno zagnala Mazdico in brez pomislekov zavila proti morju.

Skeptičen sem bil zaradi pet, ki so krasile Annine dolge noge, saj sem si sam pri sebi mislil: »Če ji bo uspelo imeti vsaj malo občutka na skoraj dirkaških stopalkah, potem sem jaz papež.« Ona pa … Brez težav, brez ene same napakice. Osupljivo, še ena razlika, ki bo za vedno ostala skrivnost med moškimi in ženskami.

Že pred vožnjo je bil problem, kam z Annino torbico. Mazda MX-5 ima le dva zelo majhna in odprta predalnika v vratih, s katerima si ne moremo pomagati skoraj nič, in še dva zaprta predalnika. Prvi je pred sovoznikom, drugi med sedežema. Oba sta velika le za denarnico in dokumente, vse večje pa mora v prtljažnik. Ta se po »japonsko« v osnovi odklepa in odpira na dva načina: s ključem ali z vzvodom v sredinskem, zaprtem predalniku. Klasičnega in zelo uporabnega sistema, kljuke na prtljažnih vratih, pa nikakor nočejo sprejeti, kar je skoraj vsem uporabnikom še vedno neznanka in se sprašujejo: »Zakaj ne? « Hvala bogu ima po novem Mazda MX-5 daljinski obesek, na katerem je poleg dveh gumbov za odklepanje in zaklepanje tudi gumbek za odpiranje prtljažnika. Končno! !

Z Anno sva svoje stvari stlačila v prtljažnik, kjer je že bila ponjava za ročno pokrivanje zložene strehe. V dobi električnih pomičnih streh je ročno odpiranje strehe klasika: senčnika pomaknete navzdol, s palcema pritisnete na varovalna gumba na zaponkah in s potegom navzdol poskrbite, da zatiča popustita svoj močan oprijem. Potem pa še nežen odriv nazaj in nebo vas bo sprejelo. Zatiča je treba znova pospraviti v prvotno lego in namestiti ponjavo.

Veter v laseh se mi zdi tako neprimerna fraza za kabriolete, da si ne morem kaj, ne da bi razložil dve stvari. Če že vidite koga v roadsterju, potem ima obvezno čepico ali - v primeru žensk z dolgimi lasmi - elastiko. Čeprav ima MX-5 za sedežema nekakšno protivetrno dvižno pregrado, vam povem, da nisva opazila razlike v količini zvrtinčenega zraka, ki sva ga dobila v tilnik. Anna se je v mladostni razposajenosti sicer pošalila z igrivimi lasmi, jaz pa sem v (mladostniški - kaj pa mislite! ) hitrejši vožnji pridobil otrdeli vrat.

Drobne novosti

Letošnja Mazda MX-5 je malce dodelana. Nekaj sprememb je v prednjem odbijaču, novi so žarometi s kristalnim steklom in z vsajenimi smerniki in zadnje luči so dobile drugo obliko. Skratka, sprememb je le toliko, da jih bo opazil samo natančen opazovalec.

Pri Mazdi pravijo, da so želeli pri njihovem roadsterju, ki so ga, mimogrede, prodali po svetu v kar okoli 600 tisoč primerkih, ohraniti dobro in ponuditi le novo svežino. In res, zakaj bi spreminjali tisto, kar je še vedno lepo? A se vam ne zdi, da je MX-5 še vedno lep in moderno zaobljen avtomobil?

Nekaj več dela so imeli v voznikovem »delovnem« (tako delo bi človek kar pogosto in zelo rad opravljal! ) in sovoznikovem okolju. Sredinska konzola je dobila nove poteze, enojni predalnik med sedežema so oblikovalci razkosali na tri zaprte dele. Držalo za pločevinke je nameščeno prav na tistem mestu, kjer ima voznik ponavadi komolec. Moteče.

Anna je bila navdušena nad novimi merilniki. »Ful so fajn, ker so tako seksi bele barve, pa še krom okoli njih mi je zelo všeč, « je bila nazorna v svojih besedah. Ponoči so merilniki osvetljeni z novo, rdečo barvo. Verjetno največja sprememba sta na novo oblikovana sedeža, ki imata vgrajena zglavnika in ponujata še boljši oprijem pri vožnji skozi ovinke.

Ni za vsakogar

Mazda MX-5 je kot naročena za voznike, ki so visoki do 175 centimetrov, z malo domišljije še kakšen centimeter več. Vsi visokorasli vozniki boste imeli težave z namestitvijo sedeža v pravi položaj in s prenizkim volanskim obročem. Ta, sicer prikupno oblikovan Nardijev izdelek vas bo žulil v kolena, saj ni nastavljiv ne po globini in ne po višini. Škoda, čeprav žensk ne moti. Nasmeh na Anninem obrazu je povedal vse …

Vožnja je najlepši del tega avtomobila. Če nekateri omedlevate zaradi snemljive strehe, vam povem, da je lahko kabriolet brez klimatske naprave zelo krut do vaše povrhnjice in termoregulacijskega sistema. Z drugimi besedami do vaše kože, saj me rdečica na obeh rokah še sedaj spominja na daljše vožnje v sončnih popoldnevih, in do najlepših majic, ki so bile že po enkratni uporabi povsem premočene in se jih je takoj nabralo za cel pralni stroj. Ali pa je bil pot samo posledica adrenalina, ki ti ga Mazda MX-5 sprošča v potokih?

Že pri majhnih hitrostih, tam okoli 80 km na uro, se vam bo zelo veliko dogajalo. Uf, to je pravo spogledovanje z dirkalnimi avtomobili. Volanski mehanizem je neposreden, zato je volan zelo natančen, in pravi užitek je Mazdo loviti med zavitimi serpentinami, ki oblikujejo staro cesto proti morju. MX-5 je avtomobil skrajnosti: če je pod zadnjima (pogonskima) kolesoma spolzek asfalt, se boste lahko igrali s povsem nadzorovanim zdrsavanjem zadka, če pa je pod kolesi dober asfalt, lahko brez težav pretaknete v prestavo višje in skozi zahtevne ovinke tiščite stopalko za plin.

Fantastično doživetje, vredno tudi rdečice na čelu ali smrkavega nosu naslednji teden. Sicer velja: če si boste kupili tole Mazdo zaradi zadnjega pogona in igranja s stopalko za plin, odštejte tistih 700 tisoč tolarjev več za različico z 1, 8-litrskim motorjem. Močnejša sestrica ima namreč več moči (146 KM), šeststopenjski menjalnik in zaporo diferenciala.

Toda tudi 1, 6-litrskega motorja ne gre zanemariti: moči (110 KM) je dovolj, da ne boste imeli veliko težav pri prehitevanju počasnejših, a zagotavljam vam, da ne boste izkoriščali vseh 7.000 razpoložljivih vrtljajev do rdečega polja. Tudi tisti, ki vam ob višjih vrtljajih srce začne biti močneje, boste Mazdo priganjali le do 6.000 vrtljajev, saj tistih zadnjih tisoč ne prinaša nič več moči, le neusmiljeno in precej glasno rohnenje. Tudi na avtocesti sem pogrešal šesto prestavo, da bi malce ublažil mrcvarjenje mojih ušes, poleg tega bi poraba prav gotovo padla na znosnejših 7, 8 litra, kolikor znaša najmanjša poraba.

Aljoša Mrak

Foto: Aleš Pavletič

Osnovni podatki
Prodaja: Mazda Motor Slovenija d.o.o.
Cena osnovnega modela: 17.903,10 €
Cena testnega modela: 18.320,40 €
Moč: 81kW (110 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 9,7 s
Največja hitrost: 191 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 8,1l/100km
Garancija: 3 leta ali 100.000 kilometrov splošne garancije, 6 let garancije za prerjavenje, 3 leta garancije za lak
Stroški (do 100.000 prevoženih kilometrov oz. pet let)
Obvezno zavarovanje: 397,26 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 533,72 €
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni - 4-taktni - vrstni - bencinski - nameščen spredaj vzdolžno - vrtina in gib 78,0 × 83,6 mm - gibna prostornina 1598 cm3 - kompresija 9,4 : 1 - največja moč 81 kW (110 KM) pri 6500/min - srednja hitrost bata pri največji moči 18,1 m/s - specifična moč 50,7 kW/l (68,9 KM/l) - največji navor 134 Nm pri 5000/min - ročična gred v 5 ležajih - 2 odmični gredi v glavi (zobati jermen) - po 4 ventili na valj - glava iz lahke kovine - elektronski večtočkovni vbrizg in elektronski vžig - tekočinsko hlajenje 5,8 l - motorno olje 3,6 l - akumulator 12V, 32 Ah - alternator 80 A - uravnavani katalizator
Prenos moči: motor poganja zadnja kolesa - enokolutna suha sklopka - 5-stopenjski ročni menjalnik - prestavna razmerja I. 3,136; II. 1,888; III. 1,330; IV. 1,000; V. 0,814; vzvratna 3758 - prestava v diferencialu 4,100 - platišča 6J × 15 - gume 195/50 R 15 V, kotalni obseg 1,74 m - hitrost v V. prestavi pri 1000/min 31,2 km/h - rezervno kolo T115/70 D 14 M (Toyo), dovoljena hitrost 80 km/h
Zmogljivost: največja hitrost 191 km/h - pospešek 0-100 km/h 9,7 s - poraba goriva (ECE) 10,8/6,6/8,1 l/100 km (neosvinčeni bencin, OŠ 95)
Voz in obese: kabriolet - 2 vrata, 2 sedeža - samonosna karoserija - Cx = 0,31 - spredaj posamične obese, vzmetne noge, dvojna trikotna prečna vodila, stabilizator - zadaj posamične obese, vzmetne noge, dvojna prečna vodila, stabilizator - dvokrožne zavore, spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne, servo, ABS, EBD, mehanska ročna zavora na zadnja (ročica med sedežema) - volan z zobato letvijo, servo, 2,8 zasuka med skrajnima točkama
Mase: prazno vozilo 1040 kg - dovoljena skupna masa 1255 kg
Zunanje mere: dolžina 3975 mm - širina 1680 mm - višina 1225 mm - medosna razdalja 2265 mm - kolotek spredaj 1405 mm - zadaj 1430 mm - rajdni krog 9,7 m
Notranje mere: dolžina (od armaturne plošče do zadnjega naslonjala) 920 mm - širina (komolci) spredaj 1340 mm - višina nad sedežem spredaj 900 mm - vzdolžnica prednji sedež 910-1070 mm - dolžina sedalnega dela prednji sedež 510 mm - premer volanskega obroča 370 mm - posoda za gorivo 50 l
Prtljažnik: (normno) 144 l
Naše meritve
T = 16 °C, p = 1021 mbar, rel. vl. = 48 %, Stanje števca: 2118 km, Gume: Bridgestone Turanza ER30
Pospešek 0-100km: 10,7s
1000m z mesta: 32,0s ( 160km/h)
Prožnost 50-90km/h: 12,3 (IV.)s
Prožnost 80-120km/h: 20,8 (V.)s
Največja hitrost: 185km/h (V.)
Najmanjša poraba: 7,4l/100km
Najvišja poraba: 11,8l/100km
poraba na testu: 9,6 l/100km
Zavorna pot pri 130km/h: 66,2m
Zavorna pot pri 100km/h: 38,8m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 61dB
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi 61dB
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi 60dB
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi 69dB
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi 68dB
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi 67dB
Trušč pri 130km/h v 3. prestavi 76dB
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi 73dB
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi 72dB
Napake med testom: brez napak
Ocena skupaj (279/420)
  • Po trinajstih letih je še vedno nadpovprečen roadster. Če bi imeli močnejšega, bi bile ocene za vožnjo še boljše, a za šarmiranje po Portorožu je še vedno odličen!

  • Zunanjost (13/15)

    Od leta 1989 ostaja skoraj nespremenjen. Ali to ne pove dovolj?

  • Notranjost (72/140)

    Največje zamere gredo volanskemu obroču, ki je nameščen prenizko in ni nastavljiv, ter skromnemu prtljažniku.

  • Motor, menjalnik (31 /40)

    Z 1,8-litrskim motorjem, s šeststopenjskim menjalnikom in z zaporo diferenciala bi dobil 40 točk.

  • Vozne lastnosti (90 /95)

    Skoraj popoln.

  • Zmogljivost (19/35)

    Malce več poskočnosti bi vseeno pričakovali od športnega roadsterja. Predvsem mu zamerimo pomanjkanje prožnosti.

  • Varnost (38/45)

    Izredno dobra zavorna pot, pogrešali smo malce več pasivne varnosti.

  • Gospodarnost

    Povprečna poraba goriva ni med najboljšimi, izredno dobro oceno pa si je prislužil z garancijo in z majhno izgubo vrednosti pri rabljenem avtomobilu.

AM ocena: 3/5

Užitek v vožnji: 4/5

Hvalimo in grajamo
natančen volanski mehanizem
skoraj dirkaško natančen menjalnik s kratkimi gibi prestavne ročice
Nardijev volanski obroč
lega na cesti
zadnji pogon
električno pomična antena
zaprt predalnik za pločevinko
položaj za volanom za visoke voznike
nima klimatske napave
leva obvolanska ročica (pazite, da se ne boste nehote vozili z dolgimi lučmi)
nezanesljiva ključavnica zaprtega predalnika med sedežema