Škoda Superb 1.8T Comfort

13. 6. 2002 | Aljoša Mrak
Deli

Izbrali smo nočno slikanje. Škoda Superb namreč ponoči kar zažari od posebnosti, ki so jih češki načrtovalci pritaknili k uglajenim (saj veste, poslovneži so ponavadi zelo klasično urejeni gospodje) karoserijskim oblinam. Osvetlitev zunanjosti z lučkama na spodnjem delu vzvratnih ogledal, lučke za notranjimi kljukami ter nasploh bogata in prestižna osvetlitev armaturne plošče ti daje občutek, da si v središču pozornosti kot najmanj Václav Havel na predsedniškem sprejemu. Po koluarjih se namreč govori, da si je prav češki predsednik zaželel poslovni avtomobil domače izdelave. Tako naj bi nastala Škoda Superb. Avtomobil za poslovneže, mogoče (ali pa bi rekli kar - očitno) pa tudi za predsednike!

Simona je samo za potrebe nočnega slikanja avtomobila razpotegnila sovoznikov sedež v povsem vodoravno lego, mu odstranila vzglavnik in se udobno namestila na zadnji sedež, svoje dolge noge pa nežno položila na sedalni del sovoznikovega sedeža. »Saj je kot postelja, « je še ugotavljala, jaz pa sem že mrzlično in živčno brkljal po radiu, samo da bi odvrnil pozornost od … Se vam ne zdi, da je naše delo zahtevno? Potem je še ugotovila, da bi se (napol sede, napol leže) večkrat peljala v tako udobnem avtomobilu, jaz pa sem sam pri sebi razmišljal, da bi tak avtomobil s tako družbo brez večjih težav vozil, vozil in še enkrat vozil … Halo, Havel, ali potrebujete kakšnega šoferja, ki bi poskrbel za hostese na uradnih sprejemih? Jaz imam čas …

Pomemben je tistizadaj

Superb je Škodin preskok v poslovni avtomobilski razred, zato je namenjen predvsem tistim, ki sedijo na zadnjih sedežih. Torej velja kot pribito, da je pomembno pogledati tistega zadaj, ki daje napotke vozniku, ne pa voznika. Poslovnež ali njegova dama, ki si bosta kupila tale avtomobil, cenita predvsem neprepoznavnost in prikrito zadovoljstvo. Mogoče pa se le skrivata pred dacarji ali nevoščljivimi sosedi, češ poglejte ju, saj ne moreta biti polna denarja, če imata samo Škodo … Onadva pa se na take ugotovitve le zadovoljno nasmihata, se udobno zlekneta v Superbovo notranjost in mirno oddrsita novim dogodivščinam naproti.

Časi, ko je bila Škoda le ljudski avtomobil, Audi, Mercedes-Benz in tudi Volkswagen s svojimi prestižnimi limuzinami pa luksuzni, so dokončno mimo. Škoda je vstopila v poslovni razred z velikimi koraki. Samo ne povedati tega dacarjem …

Velik korak zahteva tudi vstopanje, saj je prostora v tem avtomobilu toliko, da bi lahko z nekaj pretiravanja brez kančka slabe vesti dodali še tretji sedež ali pručko za razbolele noge. Že voznik in sovoznik bosta razvajena od prostornosti, saj sta sedeža nastavljiva v vseh smereh, kaj šele na zadnji klopi, kjer lahko 190-centimetrski košarkar mirno prebira časopis v vsej svoji veličini. Edina omejitev je pravzaprav prostor za glave, saj padajoča streha omejuje, da bi Superba razglasili kar za košarkaški avtomobil leta! Mogoče pa bodo košarkarji zbarantali in si kot sponzorski avtomobil zagotovili kar Superba? Zmago Sagadin takega razvajanja svojih fantov verjetno ne bi dovolil, toda zadnji sedež bi bil kot nalašč za našega vrhunskega košarkaškega stratega, kajne? Sploh takrat, ko se po napeti tekmi (ah, znova sem bil tik pred infarktom, bi verjetno dejal šoferju) zlekne na zadnji sedež, si prek stikal med prednjima sedežema uravna količino hladnega zraka in v tišini premleva napake zadnje tekme.

Preplah za tekmece

Vsakokrat ko sem se na prepolnem parkirišču približeval Superbu, sem ga že od daleč opazil zaradi njegove velikosti. Platformo, na kateri so češki oblikovalci izoblikovali konservativno karoserijo (nekateri so kar ugotavljali, da so združili poteze manjše Octavie in Volkswagnovega Passata), so vzeli od Passata in jo za deset centimetrov podaljšali. S tem so izdelali nesramno velik in dober avtomobil, ki hodi v zelje tudi hišnima Audiju A6 in Passatu. Sedaj vas vprašam: zakaj bi si kupili dražji (če gledamo na ceno centimetra avtomobila! ) avtomobil prestižnejše (sestrske) znamke, če vam Superb ponuja vse? Prostora je ogromno, opreme je veliko, udobje in kakovost izdelave sta vrhunska, poleg tega pa ima tudi isto podvozje in isti motor. Če pri Volkswagnu in Audiju računajo samo na njihovo (dobro) ime, je že čas za preplah. Škoda dela čedalje boljše avtomobile, ki tudi na trgu rabljenih vozil (dober primer je Octavia) ohranjajo ceno in je po njih tudi veliko povpraševanje.

Toda človek ne gleda na avtomobil kot na nekaj strogo razumskega, ampak so pri izbiri vključena predvsem čustva. In - roko na srce - ali vam pri Škodi kdaj začne srce hitreje biti? Kaj pa pri zloščenem BMW-ju, Mercedes-Benzu, Volvu ali Audiju? Tu je še vedno razlika.

Superb nadomestil Laguno

Največje presenečenje, ki sem ga doživel v Superbu, je »mehko« vzmetenje. V glavi sem premleval podatke o podaljšani platformi Passata, zbral vtise iz Octavie in že omenjenega Passata ter zapeljal prve metre z mislijo »deja vu« (že videno). Toda ne; če sem pričakoval nemško »trdo« podvozje, me je presenetila »francoska« mehkoba. Torej gredo prav v nasprotni smeri kot recimo Renault z Laguno: Francozi so najprej stavili na mehko vzmetenje, v novi Laguni pa so postregli z bolj »nemškim« vtisom med vožnjo. Čehi pa so naredili avtomobil, ki je videti kot nemški izdelek, počutje v njem pa je bolj »francosko«.

Moj več kot šestdesetletni oče z razbolelim hrbtom je bil navdušen, jaz malo manj, saj bi raje imel francosko obliko in nemško tehniko. Toda jaz nisem tipičen kupec tega avtomobila, moj oče pa je! Zato brez kančka slabe vesti trdim, da je Superb z daljšimi gibi vzmeti in nežnejšimi blažilniki pravi balzam za razbolele hrbte, ne glede na to, ali se vozite po ljubljanski kotlini, štajerskem Pohorju ali tlakovani praški cesti.

Z mehkejšim podvozjem vožnja nič ne trpi, kar dokazuje tudi ocena pod rubriko Vozne lastnosti, kjer je pri točki Ustreznost podvozja tipu avtomobila večina naših testnih voznikov vpisala oceno devet od desetih točk. Skromnejšo skupno oceno voznih lastnosti pa si je zaslužil zaradi občutljivosti na bočni veter, preveč posrednega volanskega mehanizma in slabše voznosti, tj. prijaznosti do voznika. Vse to vam Škoda Octavia RS ponuja v zvrhani meri, vendar pa morebitna kupca Superba nista recimo Škodina tovarniška voznika v rallyju Gardemeister ali Eriksson, kajne?

Motor v Škodi Superb je dober znanec v Volkswagnovi skupini. 1, 8-litrski štirivaljnik, ki mu pri dihanju pomaga turbinski polnilnik, poskrbi za poskočnost in zato suverenost tako na avtocesti kot na magistralni cesti. Menjalnik je petstopenjski in kot ulit za ta motor, saj so prestavna razmerja izračunana dovolj na »kratko«, da so pospeški nad pričakovanji (upoštevajte, da je masa praznega avtomobila skoraj tona in pol), končna hitrost pa daleč nad hitrostno omejitvijo. Če bi bil pikolovski, bi dejal, da bi bolj uglajen 2, 8-litrski motor V6 bolj sodil v ta avtomobil (večji navor pri nižjih vrtljajih, prestižnejši zvok šestvajnika, skromnejše vibracije motorja V6 …), poleg tega pa se ne bi branil tudi šeste, varčevalne prestave. Poraba na testu je bila namreč 13, 6 litra na sto prevoženih kilometrov, kar z zelo umirjeno desno nogo in s čim skromnejšim delovanjem turbinskega polnilnika (ter še vedno normalni vožnji! ) lahko znižamo na dobrih osem litrov. Manj je že utvara.

Lahko noč

Toda kljub poskočnosti motorja in zanesljivi legi na cesti (da, vsemogočni ESP pomaga tudi v tem avtomobilu, ki je z gumbom na armaturni plošči tudi izklopljiv) Superb obožuje nežne in umirjene voznike. Zato sem bil vesel, ko je na sovozniškem sedežu zaspalo kar precej sopotnikov (da, da, priznam, tudi sopotnic). S tem so le potrdili, da varnost in udobje tega avtomobila v poznih večernih uricah zazibata tudi najbolj klene v prijeten spanec. Navkljub predsedniški osvetljenosti! Zato morate sopotnici še pred večerno vožnjo zašepetati: »Lahko noč.«

Aljoša Mrak

FOTO: Aleš Pavletič

Osnovni podatki
Prodaja: Porsche Slovenija
Cena osnovnega modela: 23.644,72 €
Cena testnega modela: 25.202,93 €
Moč: 110kW (150 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 9,5 s
Največja hitrost: 216 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 8,3l/100km
Garancija: 1 leto brez omejitve kilometrov splošne garancije, 10 let garancije za prerjavenje, 3 leta garancije za lak
Stroški (do 100.000 prevoženih kilometrov oz. pet let)
Obvezno zavarovanje: 470,29 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 748,21 €
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni - 4-taktni - vrstni - bencinski - nameščen spredaj prečno - vrtina in gib 81,0 × 86,4 mm - gibna prostornina 1781 cm3 - kompresija 9,3 : 1 - največja moč 110 kW (150 KM) pri 5700/min - srednja hitrost bata pri največji moči 16,4 m/s - specifična moč 61,8 kW/l (84,0 KM/l) - največji navor 210 Nm pri 1750/min - ročična gred v 5 ležajih - 2 odmični gredi v glavi (zobati jermen) - po 5 ventilov na valj - glava iz lahke kovine - elektronski večtočkovni vbrizg in elektronski vžig - turbinski polnilnik na izpušne pline - hladilnik polnilnega zraka - tekočinsko hlajenje 6,7 l - motorno olje 4,0 l - akumulator 12V, 60 Ah - alternator 90 A - uravnavani katalizator
Prenos moči: motor poganja prednja kolesa - enokolutna suha sklopka - 5-stopenjski ročni menjalnik - prestavna razmerja I. 3,780; II. 2,180; III. 1,430; IV. 1,030; V. 0,840; vzvratna 3,440 - prestava v diferencialu 3,700 - platišča 7J × 16 - gume 205/55 R 16 W, kotalni obseg 1,91 m - hitrost v V. prestavi pri 1000/min 36,8 km/h
Zmogljivost: največja hitrost 216 km/h - pospešek 0-100 km/h 9,5 s - poraba goriva (ECE) 11,5/6,5/8,3 l/100 km (neosvinčeni bencin, OŠ 95)
Voz in obese: limuzina - 4 vrata, 5 sedežev - samonosna karoserija - Cx = 0,29 - spredaj posamične obese, vzmetne noge, dvojna trikotna prečna vodila, stabilizator - zadaj poltoga prema, vzdolžna vodila, vijačne vzmeti, teleskopski blažilniki, stabilizator - dvokrožne zavore, spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne, servo, ABS, EBD, mehanska ročna zavora na zadnja (ročica med sedežema) - volan z zobato letvijo, servo, 2,75 zasuka med skrajnima točkama
Mase: prazno vozilo 1438 kg - dovoljena skupna masa 2015 kg - dovoljena masa prikolice z zavoro 1300 kg, brez zavore 650 kg - dovoljena obremenitev strehe 100 kg
Zunanje mere: dolžina 4803 mm - širina 1765 mm - višina 1469 mm - medosna razdalja 2803 mm - kolotek spredaj 1515 mm - zadaj 1515 mm - najmanjša razdalja od tal 148 mm - rajdni krog 11,8 m
Notranje mere: dolžina (od armaturne plošče do zadnjega naslonjala) 1700 mm - širina (komolci) spredaj 1480 mm, zadaj 1440 mm - višina nad sedežem spredaj 960-1020 mm, zadaj 950 mm - vzdolžnica prednji sedež 920-1150 mm, zadnja klop 990-750 mm - dolžina sedalnega dela prednji sedež 510 mm, zadnja klop 490 mm - premer volanskega obroča 370 mml - posoda za gorivo 462 l
Prtljažnik: normno 62
Naše meritve
T = 19 °C - p = 1010 mbar - rel. vl. = 69 % - Stanje števca: 280 km - Gume: Dunlop SP Sport 2000
Pospešek 0-100km: 9,3s
1000m z mesta: 30,4s ( 175km/h)
Prožnost 50-90km/h: 10,4 (IV.)s
Prožnost 80-120km/h: 13,1 (V.)s
Največja hitrost: 208km/h (V.)
Najmanjša poraba: 8,1l/100km
Najvišja poraba: 15,5l/100km
poraba na testu: 13,6 l/100km
Zavorna pot pri 130km/h: 69,4m
Zavorna pot pri 100km/h: 41,1m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 56dB
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi 56dB
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi 56dB
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi 61dB
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi 61dB
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi 60dB
Trušč pri 130km/h v 3. prestavi 67dB
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi 66dB
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi 65dB
Napake med testom: brez napak
Ocena skupaj (314/420)
  • Škodi Superb lahko očitamo samo, da nima zvenečega imena. Toda če bo Škoda nadaljevala v tej smeri, bo tudi ta prepreka zgodovina. In takrat se bomo lahko le spominjali, da so bile nekoč Škode pri nas tudi poceni avtomobili.

  • Zunanjost (12/15)

    Zunanjost Superba je preveč podobna Passatu in Octavii, da bi lahko dobila boljšo oceno.

  • Notranjost (118/140)

    Superb razvaja s prostorom, pa tudi oprema je primerljiva s konkurenco. Materiali so kakovostni, natančnost izdelave izvrstna.

  • Motor, menjalnik (32 /40)

    Motorju lahko očitamo samo požrešnost (150 KM pač mora od nekod črpati energijo, da lahko hitro premika najmanj poldrugo tono), z menjalnikom lepo sinhronizirana.

  • Vozne lastnosti (66 /95)

    Nobeden od voznikov ni zameril mehkejšemu podvozju, malce manj smo bili zadovoljni s preobčutljivostjo na bočni veter.

  • Zmogljivost (20/35)

    Izvrstni pospeški in končna hitrost, le pomanjkanje prožnosti pri nižjih vrtljajih (stranski učinek delovanja turbinskega polnilnika) daje slabši vtis.

  • Varnost (29/45)

    Skoraj popoln, le še dlakocepski lastnik bi želel več.

  • Gospodarnost

    Poraba goriva ni med najskromnejšimi, kar lahko pripišemo tudi teži avtomobila.

AM ocena: 4/5

Hvalimo in grajamo
udobno podvozje
prostornost, predvsem na zadnjih sedežih
velik prtljažnik
zmogljivosti motorja
prostor za dežnik v levih zadnjih vratih
lučka v vzvratnih ogledalih in za ročicami v vratih
povprečna in največja poraba goriva
neprepoznavna oblika karoserije
premajhna odprtina v prtljažnik
le luknja za smuči v zadnji klopi