Kros po zraku? Ne, raje ne. Se pa, priznajmo, lepo izgovori in sliši.
Morda bo kdo vsaj v začetku težko ločil Citroënova modela (C4) Aircross in (C-) Crosser, precej laže pa se bo vživeti v C4 Aircrossa. Saj je navsezadnje na pogled prijeten, tudi prepoznaven Citroën in celo kar precej podoben običajnemu C4. Ob tem je z znanimi prijemi, tako tehničnimi kot lepotnimi, zrasel v mehkega terenca in tudi takšen se zdi zelo posrečen. Kar je seveda prvi in v marsikaterem primeru tudi glavni pogoj, da kupec zavije v salon. In ga kupi.
Čeprav se zdi tudi znotraj – zaradi videza – čistokrvni Citroën, to pravzaprav ni. Nastal je namreč v sodelovanju z Mitsubishijem in je tehnično v veliki meri soroden z njihovim modelom ASX. Pravzaprav je (in tale še posebno, k čemur se bomo vrnili pri opisu mehanike), rečeno poenostavljeno, C4 Aircross bolj Mitsubishi kot Citroën, a verjemite – to je treba večinoma vzeti kot nič slabega. Prej nasprotno.
Domneva, da bo C4 Aircrossa kupil človek, ki bo v salonu v račun dal svojega 'starega' Citroëna, je precej verjetna. Zato velja izpostaviti, koliko Citroëna bo z njim tudi zares dobil – če odštejemo seveda že omenjeni značilni citroënovski oblikovalski slog zunaj in znotraj.
V marsičem se značilnosti seveda nanašajo tudi na konkretno različico, upoštevaje opremo in mehaniko. Tako se bo, ker je bil testni Aircross opremljen s pametnim ključem, ob pritisku na gumb takoj oglasil opozorilni zvonec, da se še niste pripeli. Ob prvem mraku boste tudi ugotovili, da stikala na voznikovih vratih niso osvetljena in da šipe nimajo samodejnega pomika. Oboje ne velja le za voznikovo šipo, pa še ta zna sama le dol.
Razlika je tudi v tempomatu, ki ima pri Citroënih običajno tudi možnost omejevalnika nastavljene hitrosti, tu pa ne. Po drugi strani pa je Aircross marsikaj pridobil; tempomat zdaj deluje tudi v tretji prestavi (kar pride še kako prav v naseljih z vzponi), precej bolj bogat, kot bi pričakovali, pa je sistem infotainment (informacijsko-zabavni vmesnik) z velikim zaslonom, občutljivim za dotik. Poleg tega da predvaja zgoščenke DVD in da ima tudi vhod RCA, ponuja marsikatero igračo, ki je ali koristna, ali pomaga pri preganjanju dolgčasa na daljši vožnji, ali pa oboje hkrati.
Sistem namreč spremlja temperaturo in nadmorsko višino in ju zna posredovati tudi v odvisnosti od časa za zadnje tri ure; barometer in višinomer si lahko voznik prikliče tudi posebej kot trenutni vrednosti; del opreme sta še bluetooth in koledar z mesečnim pregledom; na voljo je tudi merilnik časov kroga, ki tu zelo verjetno ni mišljen za dirkališče, ampak za primerjavo katerekoli večkrat vožene poti; za zadnje tri ure pa si lahko ogledate tudi potek hitrosti in porabe goriva. Navigacija (tudi slovenska), avdiosistem z vhodom USB in bogat potovalni računalnik so pri tem seveda osnovne funkcije tega sistema.
Voznik si lahko dobro nastavi položaj za volanom, a ga je treba nastaviti, vključno z ogledali, zelo natančno, saj že majhni odmiki od tega za voznika niso prijetni. Gumbi na volanskem obroču bi lahko bili postavljeni nekoliko bolj priročno, je pa prednjima potnikoma namenjenih precej predalov in odlagalnih mest. Vsega skupaj lahko v Aircrossa, denimo, postavite sedem pločevink ali pollitrskih plastenk, a je, kot rečeno, večina odlagalnih mest spredaj.
Za zadnje potnike so tam le dva žepa in dve mreži na hrbtišču prednjih sedežev ter dve mesti za pijačo. Zadaj ni ne električne vtičnice, ne rež za zrak, ne predalov v vratih, ne osvetlitve. Zadnje je zelo verjetno posledica vgrajenega panoramskega strešnega okna (z dramatično lepo ambientalno osvetlitvijo), sta pa zato v celotnem kokpitu le dve lučki – bralni za prednja potnika.
Nič posebnega ni tudi prtljažnik. Res v osnovi meri 440 litrov in res je tretjinsko podaljšljiv, a to velja le za njegovo naslonjalo – sedalni del je namreč fiksen. Poleg tega je dno prtljažnika visoko, visok je nakladalni rob, izjemno ozka je širina odprtine prtljažnika na zgornjem delu, v prtljažniku je ena sama lučka, v njem ni 12-voltne vtičnice, ni nobene kljukice, ni nobenega praktičnega predala. Če vas tolaži – prostornina do konca povečanega znaša lepih 1.220 litrov.
Aircross je na voljo tudi s Citroënovimi turbodizli, tale pa je, tako kot preostala mehanika, Mitsubishijev. Hladen stroj takoj ubogljivo deluje in se odziva, zmogljivosti pa je (pri ogretem, seveda) dovolj tudi za zelo dobro pospeševanje od 130 kilometrov, ko se v šesti prestavi vrti z okoli 3.000 vrtljaji v minuti. Zbudi se pri približno 1.800 vrtljajih (pod tem je le pogojno uporaben), zavrti se kar do 4.800 vrtljajev v minuti in celo v četrti prestavi se dotakne rdečega polja merilnika vrtljajev (4.500).
Kljub visoki karoseriji in skoraj toni in pol suhe mase tudi porabi malo, če je voznik na stopalki plina zmeren. Potovalni računalnik je na tračnem (torej dokaj nenatančnem) merilniku kazal povprečno porabo tri litre na 100 kilometrov pri 100 kilometrih na uro, pet pri 130, devet pri 160 in 11 pri 180 kilometrih na uro. Pravzaprav je edina (manjša) slabost pogonskega sistema sistem stop-start, ki se je občasno zmedel, da je bilo treba motor znova zagnati s pritiskom na gumb.
Volanski sistem ni močno ojačen, zato se zdi vrtenje prej trdo kot lahkotno, a še v tistih mejah, ko se to ne zdi težaško, ampak le nekoliko športno. Res pa je, da velikih hitrosti vrtenja ne dopušča, a Aircross tudi ni športen avtomobil, zato mu tega ne gre šteti kot slabost. Zelo necitroënovski so tudi gibi prestavne ročice – kratki in kar športno natančni.
Testni Aircross je bil opremljen s pametnim štirikolesnim pogonom, katerega najlepša lastnost je, da je pameten. Da bi služil vozniku, ta ne potrebuje nobenega teoretičnega predznanja niti mu ni treba ničesar razumeti. Gumb zanj ima tri položaje; 2WD je položaj, v katerem se velja voziti v normalnih razmerah pod kolesi, saj v tem primeru motor z le prednjim pogonom porabi manj goriva; ko kaže na dež, kaže preklopiti v 4WD, kjer se pogon k zadnjemu paru koles vklaplja samodejno (in hipno) po potrebi, ko prednji kolesi vsaj malo zdrsneta pri pogonu.
Speljevanje, vožnja v ovinkih in vožnja navkreber v spolzkem so v tem primeru krepko lažji in varnejši. Ko pa se s pogonom zaplete v kakšnem globokem snegu ali blatu, bo morda pomagal tretji položaj LOCK z zaporo sredinskega diferenciala. Pametnost pogona pa pomeni tudi to, da vrtenje gumba med vožnjo ne more škodovati mehaniki.
Kakšno zvezo ima torej pomen besede Aircross s tem Citroënom, ki tudi nima zračnega vzmetenja? Hja, včasih se s takšnimi vprašanji preprosto nima smisla ukvarjati. Saj pravim, da se lepo sliši. Vse drugo o njem pa zdaj tudi veste.
DODATNA OPREMA TESTNEGA VOZILA
Navigacijski sistem in kamera za vzvratno vožnjo 1.950
Parkirna tipala zadaj 450
Paket okrasne opreme 800
Panoramsko strešno okno 850
Kovinska barva 640
Besedilo: Vinko Kernc
Prodaja: | Citroën Slovenija |
---|---|
Cena osnovnega modela: | 31.400 € |
Cena testnega modela: | 36.090 € |
Moč: | 110kW (150 KM) | Pospešek (0-100 km/h): | 11,6 s |
Največja hitrost: | 198 km/h |
Poraba po ECE, mešan cikel: | 8,1l/100km |
Garancija: | 2 leti splošne in mobilne garancije, 3 leta garancije na lak, 12 let garancije na prerjavenje. |
Servisni pregled na | 15.000 km |
Redni servisi, delo, material: | 1.244 € |
---|---|
Gorivo: | 11.664 € |
Gume (1) | 1.988 € |
Izguba vrednosti (v 5 letih): | 19.555 € |
Obvezno zavarovanje: | 3.155 € |
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ | 7.090 € |
Skupaj | 44.696 € (strošek na km: 0,45 €) |
Motor: | 4-valjni – 4-taktni – vrstni – turbodizelski – nameščen spredaj prečno – vrtina in gib 83 × 83,1 mm – gibna prostornina 1.798 cm³ – kompresija 14,9 : 1 – največja moč 110 kW (150 KM) pri 4.000/min – srednja hitrost bata pri največji moči 11,1 m/s – specifična moč 61,2 kW/l (83,2 KM/l) – največji navor 300 Nm pri 2.000–3.000/min – 2 odmični gredi v glavi (zobati jermen) – po 4 ventili na valj – vbrizg goriva po sistemu skupnega voda – turbopuhalo na izpušne pline – hladilnik polnilnega zraka. |
---|---|
Prenos moči: | motor poganja vsa štiri kolesa – 6-stopenjski ročni menjalnik – prestavna razmerja I. 3,82; II. 2,05; III. 1,29; IV. 0,97; V. 0,90; VI. 0,79 – diferencial 4,060 (1.,2.,3.,4. prestava); 3,450 (5., 6., vzvratna prestava) – platišča 8 J × 18 – gume 225/55 R 18, kotalni obseg 2,13 m. |
Zmogljivost: | največja hitrost 198 km/h – pospešek 0–100 km/h 11,5 s – poraba goriva (ECE) 6,8/4,9/5,6 l/100 km, izpust CO2 147 g/km. |
Voz in obese: | terenska kombilimuzina – 5 vrat, 5 sedežev – samonosna karoserija – spredaj posamične obese, vzmetne noge, trikraka prečna vodila, stabilizator – zadaj poltoga prema, vijačne vzmeti, teleskopski blažilniki, stabilizator – zavore spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne, ABS, mehanska ročna zavora na zadnji kolesi (ročica med sedežema) – volan z zobato letvijo, električni servo, 3,1 zasuka med skrajnima točkama. |
Mase: | prazno vozilo 1.495 kg – dovoljena skupna masa 2.060 kg – dovoljena masa prikolice z zavoro: 1.400 kg, brez zavore: 750 kg – dovoljena obremenitev strehe: 70 kg. |
Zunanje mere: | širina vozila 1.799 mm – kolotek spredaj 1.545 mm – zadaj 1.540 mm – rajdni krog 11,3 m. |
Notranje mere: | širina spredaj 1.460 mm, zadaj 1.480 mm – dolžina sedalnega dela prednji sedež 510 mm, zadnji sedež 460 mm – premer volanskega obroča 375 mm – posoda za gorivo 60 l. |
Prtljažnik: | 5 kovčkov Samsonite (skupno 278,5 l): 5 sedežev: 1 × letalski kovček (36 l), 1 × kovček (85,5 l), 1 x kovček (68,5 l), 1 × nahrbtnik (20 l). |
Serijska oprema: | voznikova in sovoznikova varnostna blazina – stranski varnostni blazini – varnostni zračni zavesi – kolenska varnostna blazina za voznika – pritrdišča ISOFIX – ABS – ESP – servo volan – klimatska naprava – električni pomik šip spredaj in zadaj – električno nastavljivi in ogrevani vzvratni ogledali – radio s CD-predvajalnikom in MP3-predvajalnikom – večopravilni volanski obroč – daljinsko upravljanje osrednje ključavnice – po višini in globini nastavljiv volanski obroč – po višini nastavljiv voznikov sedež – deljiva zadnja klop – potovalni računalnik. |
T = 16°C / p = 998 mbar / rel. vl. = 35 % / Gume: Bridgestone Dueler H/P 225/55/R 18 V / stanje kilometrskega števca: 1.120 km | |
Pospešek 0-100km: | 11,6s |
---|---|
402m z mesta: | 18,3s ( 126km/h) |
Prožnost 50-90km/h: | 7,6/12,3s (IV./V.) |
Prožnost 80-120km/h: | 10,3/13,4s (V./VI.) |
Največja hitrost: | 198km/h (VI.) |
Najmanjša poraba: | 6,4l/100km |
Najvišja poraba: | 9,7l/100km |
poraba na testu: | 8,1 l/100km |
Zavorna pot pri 130km/h: | 67,0m |
Zavorna pot pri 100km/h: | 40,0m |
AM meja: | 40m |
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi | 60dB |
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi | 58dB |
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi | 56dB |
Trušč pri 50km/h v 6. prestavi | 55dB |
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi | 62dB |
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi | 60dB |
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi | 59dB |
Trušč pri 90km/h v 6. prestavi | 58dB |
Trušč pri 130km/h v 3. prestavi | 64dB |
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi | 62dB |
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi | 61dB |
Trušč pri 130km/h v 6. prestavi | 60dB |
Trušč v prostem teku: | 39dB |
Napake med testom: | brez napak |
-
Skoraj natanko v sredini štirice. Čeden in pogonsko odličen, prostorsko povprečen, z opremo spet odličen, s prtljažnikom pa podpovprečen. A kakorkoli že: zdi se bolj posrečen od večjega (in pokojnega) C-Crosserja.
-
Zunanjost (13/15)
Posrečena reč. Tipični, prepoznavni Citroën, pa z nekaj terenskega značaja v 'čvrstem' videzu.
-
Notranjost (91/140)
Povprečna prostornost na sedežih, a majhen in slabo uporaben prtljažnik. Zelo dobra oprema, a zaradi panoramske strehe slaba osvetlitev.
-
Motor, menjalnik (54 /40)
Odlični motor, menjalnik in pogon – tudi glede na zvrst oziroma namembnost vozila. Tudi volanski mehanizem, tako kot že menjalnik in pogon, ni tipičen za to znamko.
-
Vozne lastnosti (56 /95)
Z lego na cesti se izkaže v poslabšanih razmerah pod kolesi. Voznik potrebuje nekaj dlje, da se privadi na okolje.
-
Zmogljivost (33/35)
Čeprav je na voljo še en zmogljivejši turbodizel, ta povsem izpolni večino zahtev.
-
Varnost (37/45)
Ima večino klasične opreme in elementov varnosti (z izjemo dokaj majhne obrisane površine zadnje šipe), nima pa sodobnih elementov varnosti.
-
Gospodarnost (42/50)
S porabo in garancijo ne dviga prahu, prav poceni pa tudi ni.