Test: Jaguar XE 20d (132 kW) Prestige

13. 12. 2015
Deli

Jaguarjevi avtomobili so že od nekdaj ponujali precejšnjo mero vznemirljivosti, drugačnosti in prestiža. Z novim XE-jem ni nič drugače, le da se zdi, da je veliko bolj angleški kot številni modeli pred njim.

To seveda ne bi smelo biti nič čudnega, saj je Jaguar vendarle angleška znamka. Drži, kot tudi to, da so od leta 2008 njihovi lastniki Indijci, natančneje Tata Motors. Če ste zdaj zamahnili z roko in negativno komentirali, ne prehitevajte – Tata Motors je 17. največje svetovno avtomobilsko podjetje na svetu, četrti največji izdelovalec kamionov in drugi največji izdelovalec avtobusov. Kar seveda pomeni, da v podjetju vedo, kako se streže avtomobilski industriji. S prevzemom leta 2008 niso naredili napake, ki je pogosta v marsikaterem podobnem primeru. Niso vsiljevali svojih kadrov, niso vsiljevali svojih oblikovalcev in niso vsiljevali korenitih sprememb. Jaguar ostaja angleški, vsaj kar se tiče vodstva in oblikovalcev.

Jaguar z indijsko Tato nima nič skupnega razen lastnikov, ki so primaknili dovolj denarja, da je lahko normalno zadihal in začel izdelovati nove in svoje avtomobile. Zakaj svoje? Pred prevzemom je bil lastnik Jaguarja prav tako veliki Ford. A v njihovem primeru pretirane samostojnosti znamki niso pustili, saj so si Jaguarjevi avtomobili s Fordovimi delili marsikateri del avtomobila. Eden takšnih primerov je bil zagotovo model X-type, predhodnik zdajšnjega modela XE. Njegova oblika je sicer bila v stilu Jaguarjevih avtomobilov, a si je s takratnim Fordovim Mondeom delil (pre)več komponent. Če pustimo osnovno platformo, za katero marsikateri lastnik avtomobila ne ve, čigava oziroma kakšna je, so se v notranjosti pojavljala celo enaka stikala in gumbi kot v Fordovem Mondeu. To pa si lastnik Jaguarja pač ne more privoščiti in prav je tako.

Zdaj je čas za naslednika. Z njim imajo pri Jaguarju (ali pri Tati Motors, če želite) velike načrte, zagotovo pa precej večje kot Ford s takratnim modelom X-type. Čeprav ne gre za največji hišni avto, pri Jaguarju zatrjujejo, da je XE njihova najnaprednejša in najučinkovitejša limuzina doslej. S količnikom zračnega upora CD 0,26 pa tudi najbolj aerodinamična. Vanjo so vložili trud in vse znanje, ki ga premorejo, in v nekaterih delih jim je to brez dvoma uspelo. Povsem nova karoserija je skoraj v celoti zdelana iz aluminija, vrata, pokrov motorja in prtljažna vrata pa iz povsem galvaniziranega jekla z veliko trdnostjo. Oblikovno avto povzema nekatere linije že znanih Jaguarjevih modelov, a je oblika kljub temu še dovolj sveža. Kaj sveža, z nekaterimi detajli, kot so nos in zadek avtomobila ter zadnje luči, marsikoga navduši. Avto znova daje občutek prefinjenosti in prestiža. Celo preveč. Naključni opazovalci, ki jih ni bilo sram povprašati, kateri avtomobil je to, so hvalili njegovo obliko in vtis prestiža, a v isti sapi dodali, da je ta avto absolutno predrag, saj stane verjetno več kot 100 tisoč evrov. Napaka! Prvič seveda zato, ker ta avto ne spada v tako visok cenovni razred in tudi njegovi tekmeci (če le ne gre za kakšne superšportne različice) ne presegajo takšnih zneskov, drugič pa seveda zato, ker Jaguar z nekaterimi modeli že dolgo ni več pregrešno drag. Navsezadnje to razkrijejo številke: osnovni Jaguar je na voljo že za manj kot 40 tisoč evrov. Testni bi v osnovi stal sicer 44.140 evrov, a ga je dodatna oprema podražila za dobrih 10 tisoč evrov. Končni znesek sicer ni majhen, a je vseeno še vedno skoraj polovica namišljenega zneska nepoučenega opazovalca. Po drugi strani pa bi lahko bili avtomobilski poznavalci razočarani.

Sploh, ker pri Jaguarju poudarjajo, da bo XE njihovo orožje v boju z Audijem A4, BMW-jevo trojko, Mercedesovim C razredom in podobnimi. Če z obliko ne bo težav, njena všečnost je pač relativen pojem, je drugače z notranjostjo. Ta je v primerjavi s prej naštetimi konkurenti precej drugačna. Nekako skromna, zadržana, skoraj preveč angleška. Sicer se v avtomobilu sedi dobro, volanski obroč, ki je prijetno odebeljen, lepo sede v roki. Malce zmoti njegov osrednji del, ki deluje preveč plastično, tudi stikala, ki so sicer logično razporejena, bi lahko bila drugačna. Pogled na velika merilnika je dober, a je med njima osrednji zaslon, ki spet ponuja skromno paleto informacij. Seveda je drugačna tudi prestavna ročica. Tako kot že v nekaterih Jaguarjih je pravzaprav sploh ni, namesto nje pa je velik okrogel gumb. Za marsikoga bo njegovo upravljanje v začetku zahtevno, a vaja dela mojstra. Žal pa se v poletnih dneh kovinska obroba okoli njega tako segreje, da je rokovanje z njim (pre)vroče. Ker pa smo si ljudje različni, verjamem, da se bo notranjost marsikomu zdela tudi imenitna (morda starejšim voznikom in potnikom), tako kot popoldne Angležem prija čaj, in ne kava. In motor? Dvolitrski turbodizel je nov in nad njegovo močjo se ne gre pritoževati, je pa precej glasen oziroma je njegova zvočna izolacija preskromna.

To pride do izraza tudi ob delovanju sistema start-­stop, ko se motor (pre)glasno ponovno zažene. V testnem avtomobilu je bila njegova močnejša različica, ki prinaša 180 'konj'. Ti niso bili nič kaj angleško zadržani in uglajeni. Če želite, se brez težav postavijo na zadnji nogi, poskočijo in zdirjajo. XE, čeprav z dvolitrskim dizelskim motorjem, je lahko zelo hiter ne le po ravnem, tudi v ovinkih. Pomaga Jaguar Drive Control, ki ponuja izbirne programe načina vožnje (Eco, Normal, Winter in Dynamic) in posledično prireja odzivnost volanskega obroča, stopalke za plin, podvozja itd. A motor ni samo poskočen, skupaj s programom Eco je lahko tudi varčen, kar je pokazal naš normni krog, kjer je za 100 prevoženih kilometrov motor porabil zgolj 4,7 litra plinskega olja.

Tudi Jaguar XE ponuja številne varnostno-asistenčne sisteme, ki vozniku lajšajo vožnjo, predvsem pa bdijo nad nekaterimi njegovimi napakami. Ko takole v celoti pogledamo na avto, je jasno, da ga ne moremo prezreti. Vendar je v isti sapi treba vedeti, od kod prihaja. Zdi se, kot da je ustvarjen za umirjena angleška podeželja. Če ste že bili v Angliji in na njenem podeželju (London ne šteje), potem veste, kaj imam v mislih. Drugačnost, ki v prvem hipu prija, potem zmoti, nato pa ti po treznem razmisleku znova postane zanimiva. Podobno je z novim XE. V prvem trenutku nekateri detajli zmotijo, a ko se jih navadiš, ti postanejo všeč. Vsekakor pa je Jaguar XE dovolj drugačen, da se njegov voznik ne bo izgubil v povprečju 'prestižnih' nemških avtomobilov. Tudi to verjetno prija, tako kot čaj ob petih, in ne kava.

bese­di­lo: Sebastjan Plevnjak

Osnovni podatki
Prodaja: Summit motors Ljubljana
Cena osnovnega modela: 38.940 €
Cena testnega modela: 55.510 €
Moč: 132kW (180 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 8,9 s
Največja hitrost: 228 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 4,2l/100km
Garancija: 3 leta splošne garancije, 3 leta garancije na lak, 12 let garancije za prerjavenje.
Menjava olja vsakih 30.000 km ali eno leto km
Servisni pregled na 30.000 km ali eno leto km
Stroški (do 100.000 prevoženih kilometrov oz. pet let)
Redni servisi, delo, material: * – stroškov servisa v času garancije ni €
Gorivo: 8.071 €
Gume (1) 1.648 €
Izguba vrednosti (v 5 letih): 33.803 €
Obvezno zavarovanje: 4.519 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 10.755 €
Skupaj 58.796 € (strošek na km: 0,59 €)
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni – 4-taktni – vrstni – turbodizelski – nameščen spredaj vzdolžno – vrtina in gib 83 × 92,4 mm – gibna prostornina 1.999 cm3 – kompresija 15,5 : 1 – največja moč 132 kW (180 KM) pri 4.000/min – srednja hitrost bata pri največji moči 12,3 m/s – specifična moč 66,0 kW/l (89,8 KM/l) – največji navor 430 Nm pri 1.750–2.500/min – 2 odmični gredi v glavi (veriga) – po 4 ventili na valj – vbrizg goriva po sistemu skupnega voda – turbopuhalo na izpušne pline – hladilnik polnilnega zraka.
Prenos moči: motor poganja zadnji kolesi – 8-stopenjski samodejni menjalnik – prestavna razmerja I. 4,714; II. 3,143; III. 2,106; IV. 1,667; V. 1,285; VI. 1,000; VII. 0,839; VIII. 0,667 – diferencial 2,37 – platišča spredaj 7,5 J × 19 – gume 225/40 R 19, zadaj 8,5 J x 19 – gume 255/35 R19, kotalni obseg 1,99 m.
Zmogljivost: največja hitrost 228 km/h – pospešek 0–100 km/h 7,8 s – poraba goriva (ECE) 5,1/3,7/4,2 l/100 km, izpust CO2 109 g/km.
Voz in obese: limuzina – 4 vrata, 5 sedežev – samonosna karoserija – spredaj posamične obese, vzmetne noge, dvokraka prečna vodila, stabilizator – zadaj večvodilna prema, vijačne vzmeti, teleskopski blažilniki, stabilizator – zavore spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne, ABS, mehanska ročna zavora na zadnji kolesi (stikalo med sedežema) – volan z zobato letvijo, električni servo, 2,5 zasuka med skrajnima točkama.
Mase: prazno vozilo 1.565 kg – dovoljena skupna masa 2.135 kg – dovoljena masa prikolice z zavoro: Ni podatka, brez zavore: Ni podatka – dovoljena obremenitev strehe: Ni podatka.
Zunanje mere: dolžina 4.672 mm – širina 1.850 mm, z ogledali 2.075 mm – višina 1.416 mm – medosna razdalja 2.835 mm – kolotek spredaj 1.602 mm – zadaj 1.603 mm – rajdni krog 11,66 m.
Notranje mere: vzdolžnica spredaj 880–1.110 mm, zadaj 580–830 mm – širina spredaj 1.520 mm, zadaj 1.460 mm – višina nad glavo spredaj 880–930 mm, zadaj 880 mm – dolžina sedalnega dela prednji sedež 510 mm, zadnji sedež 510 mm – prtljažnik 455 l – premer volanskega obroča 370 mm – posoda za gorivo 56 l.
Prtljažnik: 5 sedežev: 1 × letalski kovček (36 l), 1 × kovček (85,5 l), 1 x kovček (68,5 l), 1 × nahrbtnik (20 l).
Serijska oprema: voznikova in sovoznikova varnostna blazina – stranski varnostni blazini – varnostni zračni zavesi – pritrdišča ISOFIX – ABS – ESP – servo volan – samodejna klimatska naprava – električni pomik šip spredaj in zadaj – električno nastavljivi in ogrevani vzvratni ogledali – radio s CD-predvajalnikom in MP3-predvajalnikom – večopravilni volanski obroč – daljinsko upravljanje osrednje ključavnice – po višini in globini nastavljiv volanski obroč – tipalo za dež – po višini nastavljiv voznikov sedež – potovalni računalnik – tempomat.
Naše meritve
T = 27°C / p = 1.021 mbar / rel. vl. = 83 % / Gume: Dunlop Sport Maxx spredaj 225/40/R 19 Y, zadaj 255/35/R19 Y / stanje kilometrskega števca: 2.903 km
Pospešek 0-100km: 8,9s
402m z mesta: 16,4s ( 138km/h)
Prožnost 50-90km/h: Meritev s tovrstnim menjalnikom ni možna.s
Največja hitrost: 228km/h (VIII.)
poraba na testu: 6,8 l/100km
Poraba goriva na normnem krogu: 4,7 l/100km
Zavorna pot pri 130km/h: 62,6m
Zavorna pot pri 100km/h: 37,2m
AM meja: 40m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 61dB
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi 59dB
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi 57dB
Trušč pri 50km/h v 6. prestavi 55dB
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi 63dB
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi 61dB
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi 60dB
Trušč pri 90km/h v 6. prestavi 59dB
Trušč pri 130km/h v 3. prestavi 65dB
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi 63dB
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi 60dB
Trušč pri 130km/h v 6. prestavi 58dB
Trušč v prostem teku: 40dB
Ocena skupaj (355/420)
  • Jaguar se z modelom XE vrača k svojim koreninam. Tipični Anglež, bi lahko zapisali. V dobrem in slabem.

  • Zunanjost (15/15)

    Prav zunanja podoba je XE-jev največji adut.

  • Notranjost (105/140)

    Notranjost je dovolj prostorna in elegantno drugačna. Športnikom morda ne bo všeč.

  • Motor, menjalnik (48 /40)

    Motor in podvozje sta (pre)glasna, nad pogonom in menjalnikom pa se ne pritožujemo.

  • Vozne lastnosti (61 /95)

    Težko bi rekli, da je takle avto namenjen hitri vožnji, bolj mu pritiče umirjena in elegantna. Takšni so običajno tudi njegovi vozniki.

  • Zmogljivost (30/35)

    Povsem spodobno zmogljiv motor, ki je lahko nadpovprečno varčen.

  • Varnost (41/45)

    Le še malo je avtomobilov, ki so jim številni varnostni sistemi španska vas. Jaguarja med njimi ni.

  • Gospodarnost (55/50)

    Kot rečeno, je motor lahko izjemno varčen, a v celoti je takle Jaguar, predvsem zaradi izgube vrednosti, drag avtomobil.

AM ocena: 4/5

Užitek v vožnji: 4/5

Hvalimo in grajamo
oblika
motor in njegove zmogljivosti
poraba goriva
počutje v notranjosti
kakovostna izdelava
glasno delovanje motorja
glasno podvozje
popačenje avtomobilov (v višino) pri pogledu skozi zadnje steklo šipo in vzvratno ogledalo