Proti dizlom se ne bori z elektriko pač pa samo z bencinom

9. 11. 2020
Deli

Poskusov, da bi lastnostim bencinskega motorja dodali primesi dizelskega, je bilo že kar nekaj. Mazdini inženirji so v pogonskem stroju z oznako Skyactiv-X združili razmeroma velik motorni blok in zelo samosvoj način vžiga gorivne mešanice ter ga namenili tudi pogonu križanca MX-30.

Rešitev s homogenim kompresijskim vžigom s svečko v kombinaciji s kompresijskim razmerjem 16,3 : 1, kakršno je značilno za dizelske motorje, pomeni, da pri manjših obremenitvah Skyactiv X deluje s skromno mešanico goriva in zraka, pri večjih pa z vzporednim načinom vbrizgavanja preide v običajen (stohiometričen) režim.

Čeprav sem glede te revolucionarne samozavesti malce skeptičen, pa lahko potrdim, da je ta motor (in seveda z njim vozne lastnosti Mazde CX-30) drugačen in da je z nekoliko bolj premišljenim načinom vožnje mogoče iz njega zvabiti tudi nekaj dizelskih značilnosti. S 134 kilovati (180 KM) je Mazda CX-30 občutno bolj energetsko opremljena kot v izvedbi s šibkejšim bencinskim motorjem, vendar z 224 Nm navora pri 3.000 vrtljajih ne dosega dizelskih sorodnikov.

Najboljši izkoristek dosega pri nižjih hitrostih, kjer se glede porabe res obnaša precej dizelsko. Hkrati je prožnost tega motorja skoraj neverjetna. Navorna krivulja je namreč v razmeroma širokem območju lepo poravnana in vožnja je gladka, kar se seveda pozna pri porabi, ki se utegne spustiti tudi pod šest litrov na 100 kilometrov, vendar z doslednim pretikanjem pri skoraj smešno nizkih vrtljajih.

Vendar takšen način vožnje ni primeren v klancih, kjer motor med pospeševanjem pokaže znake nebogljenosti in zahteva naglo prestavljanje navzdol. K sreči je šeststopenjski menjalnik zelo natančen, hiter in lepo uglašen z motorjem, ki vso svojo moč ponudi šele pri 6.000 vrtljajih. Če sem si zaželel bolj dinamične vožnje, ga je bilo treba kar priganjati, to pa je seveda povzročilo tudi večjo bencinsko žejo, ki se je občasno vzpenjala proti osmim litrom. Kljub temu je bilo povprečje na normnem krogu s 6,6 litra še vedno zelo solidno. Miren tek in nizka raven hrupa sta prav tako motorni lastnost vredni pohvale.

Podvozje Mazde CX-30 je nastavljeno bolj avtomobilsko kot športno terensko. Čvrstost vzmetenja učinkovito izničuje težnjo po nagibanju v ovinkih in hkrati zagotavlja zelo natančno vodljivost ter zanesljiv stik koles s podlago tudi na grbinastih cestah. Raven potniškega udobja dokazuje, da gre za temeljito izdelan avtomobil s prostornim sprednjim in rahlo utesnjenim zadnjim delom potniške kabine, ki mu sledi soliden prtljažnik.

Pri zasnovi voznikovega delovnega prostora so se notranji arhitekti držali načela 'ničesar premalo in ničesar preveč'. Zato je instrumentna plošča le delno digitalizirana, upravljanju osrednjega komunikacijskega zaslona pa so namesto prstnih dotikov namenjena stikala na sredinski konzoli; ljubiteljem digitalne prihodnosti se to verjetno zdi malce zastarelo, drugi, ki niso povsem v koraku z novotarijami, začutijo olajšanje. 

Tekst: Matjaž Gregorič

Osnovni podatki
Prodaja: Mazda Motor Slovenija d.o.o.
Cena testnega modela: 27.290 €
Cena osnovnega modela s popusti: 22.590 €
Cena testnega modela s popusti: 27.290 €
Moč: 132kW (180 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 8,5 s
Največja hitrost: 204 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 5,9l/100km
Stroški (v enem letu)
Obvezno zavarovanje: 1.099 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 1.689 €
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni – 4-taktni – vrstni – bencinski – gibna prostornina 1.998 cm3 – največja moč 132 kW (180 KM) pri 6.000/min – največji navor 224 Nm pri 3.000/min.
Prenos moči: motor poganja prednji kolesi – 6-stopenjski ročni menjalnik.
Zmogljivost: največja hitrost 204 km/h – pospešek 0–100 km/h 8,5 s – kombinirana povprečna poraba goriva (WLTP) 5,9 l/100 km, izpust CO2 133 g/km. 
Mase: prazno vozilo 1.443 kg – dovoljena skupna masa 1.965 kg.
Zunanje mere: dolžina 4.395 mm – širina 1.795 mm – višina 1.540 mm – medosna razdalja 2.655 mm – posoda za gorivo 51 l.
Prtljažnik: 430–1.406 l
Naše meritve
Poraba goriva na normnem krogu: 6,6 l/100km
Hvalimo in grajamo
Tiho in gladko delovanje motorja
Poraba pri manjših obremenitvah
Prostornost in udobje spredaj
Anemičen motor pri nižjih vrtljajih
Utesnjenost na zadnji klopi
Razmeroma majhna posoda za gorivo