Mercedes ima AMG, BMW ima M, pri Oplu to počne OPC, v Volkswagnu (in drugih znamkah koncerna) pa svoje avtomobile »navijajo« sami. Tako nastanejo Audijevi S-i in RS-i, tako je nastala Octavia RS in Leon Cupra, pri Volkswagnu pa so se lotili Golfa GTI.
Razlog je preprost: leto 2001 je pomenilo petindvajseto obletnico Golfa GTI. Tega so kupcem prvič predstavili leta 1976, manj kot tono težki (in precej manjši kot danes) Golf GTI pa je takrat premogel celih 110 konjev. Postal je sinonim za razred avtomobilov, ki pomenijo športnost - nastal je razred GTI.
Kasneje se je ta oznaka iz viška ponudbe Golfov vse bolj spreminjala v marketinško oznako, ki je pomenila kvečjemu bolj športno podvozje in prestižnejšo opremo, le malo pa je povedala o motorju - konec koncev danes Golf ni na voljo le z bencinskim, temveč tudi z dizelskim motorjem. O njegovi športnosti sicer tudi v tem primeru ne gre dvomiti, predvsem na račun ogromnega navora, toda konkurenca zmore vse več konjev.
Octavia RS, Leon Cupra, Clio Sport . . Ja, Golfovih 150 konjev, pa naj bo to bencinska ali dizelska različica, ni več številka, s katero bi se lahko hvalili. Na srečo je prišla petindvajseta obletnica in stvari so se premaknile - čeprav gre tokrat le za jubilejni model, posebno serijo - pravzaprav kar za hišni tuning.
Ta je očiten že navzven. Najbolj opazna so 18-palčna BBS-ova platišča, na katerih so nizkopresečne gume dimenzije 225/40. Za suh asfalt in poletne temperature odlično, na žalost pa je testni Golf v redakcijo prišel ravno v času, ko se je na ceste spustila zima z vsemi svojimi drsečimi posledicami. In čeprav zimske, so bile gume zaradi svojih dimenzij ponavadi v izgubljenem položaju. Zato je kontrolna lučka, ki vozniku označi, da mu je pomagal serijsko vgrajeni sistem ESP, mnogo prevečkrat prižgana, in zgodilo se je tudi, da je bil od Golfa GTI hitrejši celo kak povsem povprečen avto.
Ko smo vendarle doživeli nekaj lepših dni z bolj suho cesto, so se stvari hitro obrnile na glavo. Takrat se je izkazalo podvozje, ki je v primerjavi s serijskim GTI-jem za 10 milimetrov nižje, čvrsto v ovinkih, a vseeno dovolj uporabno tudi za vsak dan. Večje luknje notranjost in potnike sicer pretresejo, a ne toliko, da bi pri hiši potrebovali še en avtomobil.
Glavni krivec za velikokrat prižgano lučko ESP je seveda motor. 1, 8-litrski turbo štirivaljnik, ki se ponaša s petventilsko tehniko in turbinskim polnilnikom, v serijskem Golfu GTI zmore 150 konjev. Za jubilej so mu dodali še hladilnik polnilnega zraka in številka se je dvignila na 180. Poseg ni imel negativnih posledic, saj je motor še vedno zelo prožen, pri dobrih 2.000 vrtljajih pa potegne precej odločneje kot njegov šibkejši brat. Zato je treba tedaj v nižjih prestavah kar krepko poprijeti za volan, še posebej, če je cestišče pod kolesi neenakomerno oprijemljivo. Volanski obroč je oblečen v luknjičasto usnje, ravno tako kot ročica ročne zavore in manšeta prestavne ročice. Šivi so rdeči, takšni, kot so bili pred 25 leti v prvem Golfu GTI, enaka pa je tudi glava predstavne ročice - spominja namreč na žogico za golf. Le da je napis na njej, ki označuje položaje prestavne ročice, precej bolj zapleten, saj ima sedanji GTi šest prestav.
Da sedite v posebnem avtomobilu, daje vedeti še precej podrobnosti. Recimo aluminijasta obloga praga z napisom GTI, sredinska konzola, obroba kljuk in obroba instrumentov na armaturni plošči iz aluminija.
Poleg platišč in opazno tlom približanega trebuha v oči bodejo še rdeče zavorne čeljusti, ki sijejo izpod platišč, in seveda za dobro vodovodno cev debel izpuh, ki ima temu primeren zvok - v prostem teku in nižjih vrtljajih prijetno grgrajoč, v srednjih bobneč in oplemeniten z žvižganjem turbine, v najvišjih športno renčeč. Očitno je bilo izpušni akustiki tega GTI-ja posvečenega veliko časa, in če izvzamemo na daljših relacijah (in ob avtocestnih velikih hitrostih) malce utrujajoče bobnenje izpuha, je ta poseg uspel odlično.
Recarovi sedeži (z že kar neokusno velikimi napisi) so udobni, odlično oprimejo telo v ovinkih in skupaj z višinsko in globinsko nastavljivim volanom zagotavljajo, da si voznik v trenutku najde udoben položaj - če le ni večji od 190 centimetrov, kajti potem zmanjka vzdolžnega pomika.
Zadnji sedeži? Pri takem avtomobilu je prostor zadaj le postranska stvar. Da podobno razmišljajo tudi pri VW-ju, dokazuje dejstvo, da je jubilejni GTI na voljo le v trivratni izvedbi.
Poleg motorja in podvozja so odlične tudi zavore, na testu izmerjena zavorna razdalja pa je predvsem posledica nizkih temperatur in zimskih gum. Občutek na stopalki je odličen (če imate mokre noge, je potrebna previdnost, kajti aluminijaste stopalke kljub gumijastim čepkom preveč drsijo) in tudi večkratna zaviranja pri velikih hitrostih jim ne zmanjšajo učinkovitosti. Za varnost je torej, tudi s pomočjo varnostnih blazin, dobro poskrbljeno.
Pa to niti ni toliko pomembno; pomembno je dejstvo, da lahko mirno trdimo, da se je Volkswagen s tem GTI-jem spet izenačil s konkurenco - in spet prebudil duha prvega Golfa GTI. Če pa bi bil novi GTI še za par sto kilogramov lažji . .
Dušan Lukič
Foto: Uroš Potočnik
Prodaja: | Porsche Slovenija |
---|---|
Cena osnovnega modela: | 25.481,49 € |
Cena testnega modela: | 26.159,13 € |
Moč: | 132kW (180 KM) | Pospešek (0-100 km/h): | 7,9 s |
Največja hitrost: | 222 km/h |
Poraba po ECE, mešan cikel: | 8,4l/100km |
Motor: | 4-valjni - 4-taktni - vrstni - bencinski - nameščen spredaj prečno - vrtina in gib 81,0 × 86,4 mm - 1781 cm3 - kompresija 9,5 : 1 - največja moč (ECE) 132 kW (180 KM) pri 5500/min - največji navor (ECE) 235 Nm pri 1950-5000/min - 2 odmični gredi v glavi (zobati jermen) - po 5 ventilov na valj - elektronski večtočkovni vbrizg in elektronski vžig (Motronic ME 7.5) - turbinski polnilnik na izpušne pline, nadtlak polnilnega zraka 1,65 bar - hladilnik polnilnega zraka - tekočinsko hlajenje 8,0 l - motorno olje 4,5 l - uravnavani katalizator |
---|---|
Prenos moči: | motor poganja prednja kolesa - 6-stopenjski ročni menjalnik - prestavna razmerja I. 3,360; II. 2,090; III. 1,470; IV. 1,150; V. 0,930; VI. 0,760; vzvratna 3,120 - diferencial 3,940 - gume 225/40 R 18 W |
Zmogljivost: | največja hitrost 222 km/h - pospešek 0-100 km/h 7,9 s - poraba goriva (ECE) 11,7/6,5/8,4 l/100 km (neosvinčeni bencin, OŠ 95) |
Voz in obese: | 3 vrata, 5 sedežev - samonosna karoserija - spredaj posamične obese, vzmetne noge, trikotna prečna vodila, stabilizator - zadaj poltoga prema, vzdolžna vodila, vijačne vzmeti, teleskopski blažilniki, stabilizator - dvokrožne zavore, spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne, servo, ABS, EBD - volan z zobato letvijo, servo |
Mase: | prazno vozilo 1279 kg - dovoljena skupna masa 1750 kg - dovoljena masa prikolice z zavoro 1300 kg, brez zavore 600 kg - dovoljena obremenitev strehe 75 kg |
Zunanje mere: | dolžina 4149 mm - širina 1735 mm - višina 1444 mm - medosna razdalja 2511 mm - kolotek spredaj 1513 mm - zadaj 1494 mm - rajdni krog 10,9 |
Notranje mere: | dolžina 1500 mm - širina 1420/1410 mm - višina 930-990/930 mm - vzdolžnica 860-1100/840-590 mm - posoda za gorivo 55 l |
Prtljažnik: | normno 330-1184 l |
T = -1 °C, p = 1035 mbar, rel. vl. = 83 %, Stanje števca: 3280 km, Gume: Dunlop SP, WinterSport M2 | |
Pospešek 0-100km: | 8,1s |
---|---|
Prožnost 50-90km/h: | 5,8 (IV.)s |
Prožnost 80-120km/h: | 8,2 (V.) / 7,5 (VI.)s |
Največja hitrost: | 223km/h (VI.) |
Najmanjša poraba: | 9,7l/100km |
poraba na testu: | 12,4 l/100km |
Zavorna pot pri 130km/h: | 79,2m |
Zavorna pot pri 100km/h: | 47,1m |
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi | 58dB |
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi | 58dB |
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi | 57dB |
Trušč pri 50km/h v 6. prestavi | 57dB |
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi | 68dB |
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi | 65dB |
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi | 63dB |
Trušč pri 90km/h v 6. prestavi | 63dB |
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi | 69dB |
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi | 68dB |
Trušč pri 130km/h v 6. prestavi | 68dB |
Napake med testom: | brez napak |
-
Golf GTi s 180-konjskim motorjem je avto, ki ime Golf GTi spet vrača k koreninam. Da je Golf precej večji in težji kot pred 25 leti, pa je že druga zgodba.