Pred daljšo potjo z avtodomom velja biti pozoren na kar nekaj podrobnosti, povezanih z lokalnimi pravili in zakoni. Od hitrosti in prenočevanja do kazni za preobremenjenost avtodoma. Na največjo dovoljeno maso pa je treba biti pozoren v vsakem primeru. Ne le zaradi predpisov.
Izkušeni avtodomarji imajo seveda bistveno manj težav z izračunom dovoljene obremenitve svojega avtodoma kakor tisti, ki avtodom najemajo. Težave z največjo dovoljeno obremenitvijo morajo torej dobro poznati zlasti tisti, ki se šele podajajo v svet avtodomarstva, ali pa srečneži, ki so tik pred prvim nakupom avtodoma.
S preprostimi besedami: avtodom je mogoče obremeniti z dodatno opremo, prtljago (in seveda potniki) za toliko, kolikor je razlike med največjo dovoljeno maso (NDM) in osnovno težo vozila, pripravljenega na vožnjo. Pri tem je seveda treba upoštevati, da večina proizvajalcev cilja na zgornjo mejo treh ton in pol, kolikor je v glavnem še dovoljena NDM vozila za vožnjo z izpitom kategorije B. Vse, kar je več, je zrelo za izpit kategorije C. Seveda pa vse to nič ne pomaga, če proizvajalec večje obremenitve ne dopušča, na nadzoru pa vam bo tehtnica pokazala, da ste v »rdečem polju«. Potem seveda (običajno) sledi kazen, ki je lahko zelo različna (več v okvirčku), lahko pa vam policisti zapovedo olajšanje avtodoma ali celo prepovedo nadaljevanje vožnje.
Kaj pravi zakon?
V skladu s predpisom (EU) 1230/2012 sicer (osnovna) masa vozila, pripravljenega za vožnjo, vključuje voznika (75 kg), 90 odstotkov napolnjen rezervoar za gorivo, tekoči plin jeklenke (po predvidevanju proizvajalca do 50 kg), vgrajeno orodje in dvigalko (5 kg), boben za kabel CEE skupaj s priključnim adapterjem (4 kg) in dodatno baterijo ter poln rezervoar za izpiranje stranišča in sistema za svežo vodo. Pri tem je treba vedeti, da so v največjo dovoljeno maso vozila vključeni tudi vsi potniki – razen voznika.
Seveda pa preobremenjenosti ne gre jemati le kot neko nujno administrativno zapoved, pač pa tudi kot zapoved proizvajalca, saj je s tem povezano marsikaj, med drugim učinkovitost zavor, vodljivost avtodoma, delovanje podvozja ter stabilnost na cesti in v zavojih, tudi stabilnost oprijema, sploh gnanih koles. Skratka, gre za kompleksno tematiko, saj prekoračitev obremenitve vpliva na cel kup parametrov – seveda med drugim tudi na preobremenitve motorja in prekomerno porabo.
Pri nakupu vam bo o tem vse povedal izkušen svetovalec, dodatno opremo in maso pa vam v glavnem pred nakupom zna izračunati že konfigurator na strani proizvajalca. Tako si lahko hitro izračunate, koliko imate še rezerve za dodatno prtljago, ki jo lahko naložite v avtodom.
Po raziskavi, ki jo je delal nemški klub ADAC (2020), je mnogo avtodomov pretežkih že v osnovni konfiguraciji. To seveda ni mišljeno dobesedno, pač pa gre za interno klasifikacijo obremenitve, kjer vračunajo sistematizirano obremenitev dveh otrok (2 × 50 kg), dodatnega odraslega (75 kg), prtljago za štiri osebe (4 × 25 kg) in 200 pavšalnih obtežilnih kilogramov. Pri testih številnih modelov in serij so ugotovili, da največ rezerve za obtežitev ponujajo v glavnem modeli »van« (še najbolje gre v tem pogledu najmanjšim modelom brez sanitarij), sledijo jim bivalni kombiji s spalno nadgradnjo (alkoven), polintegrirani avtodomi, najmanj rezerve (če sploh) pa zaradi zahtevne konstrukcije ponujajo integrirani avtodomi, a je tudi v tem primeru lahko razlika med proizvajalci in modeli velika.
Zato pazljivo s prtljago in opremo
Največ boste seveda privarčevali s praznim ali skoraj praznim rezervoarjem za vodo (tudi 100 kg), tudi plinskih jeklenk morda ne potrebujete največjih (niti ne dveh), in če niste ravno zagrizen kolesar, si lahko kolo izposodite, ravno tako moped. Hrano in predvsem pijačo nakupujte sproti ali na cilju. Tudi posoda iz aluminija je lažja od jekla, melamin pa lažji od porcelana in stekla. Pa še bi se dalo govoriti o varčevanju …
Seveda je ob tem vredno omeniti še, da je pri teh obremenitvah in masi vozila treba paziti tudi pri nakupu pnevmatik. Večina priznanih gumarskih znamk že ponuja takšne modele, ki so namenjeni prav avtodomom, saj so ojačani in imajo visok indeks nosilnosti. Hkrati pa so tovrstne pnevmatike odporne proti deformacijam, ki nastanejo pri dolgotrajni neuporabi avtodoma, ko stoji parkiran. Če takšnih ni na voljo, se ozrite za pnevmatikami za kombinirana vozila s kar najvišjim indeksom nosilnosti na posamezno pnevmatiko.
In kako je s hitrostjo na poti?
Četudi bi nemara potovali zgolj po Evropski uniji, so cestnoprometni predpisi, ki urejajo to področje, precej različni. Začne se lahko že z zelo različnimi pristopi k hitrostnim omejitvam. Nepoznavanje predpisov seveda ni opravičilo za prekršek, zato je dobro vedeti, kam se podajate in kakšne so osnovne omejitve za potovanje z avtodomom (in bivalno prikolico).
Španija je na primer omejitev hitrosti v mestnih območjih znižala pod običajnih 50 km/h. V španskih občinah je omejitev hitrosti 20 km/h v obe smeri na enem pasu, 30 km/h na enem pasu v vsako smer in 50 km/h na najmanj dveh pasovih v vsako smer. Tudi v Bruslju je omejitev hitrosti večinoma 30 km/h, izjeme so na nekaterih glavnih cestah, kjer je lahko omejitev 50 ali 70 km/h. V stanovanjskih območjih belgijske prestolnice običajno velja omejitev hitrosti 20 km/h. V Italiji je največja dovoljena hitrost za avtodome s skupno maso med 3,5 in 12 tonami na avtocesti 100 km/h, za priklopnike 80 km/h. V Nemčiji velja splošna omejitev za skupino vozil 100 km/h, za avtodome pa 130 km/h, podobno velja tudi v Avstriji.
V nekaterih državah je največja hitrost pri vleki priklopnika odvisna od skupne dovoljene mase priklopnika oziroma skupine vozil. Če potujete po Franciji s prikolico, kjer je NDM skupine vozil 3,5 tone, vam ni treba upoštevati nobenih dodatnih omejitev hitrosti in lahko potujete s hitrostjo do 130 km/h. Nad to omejitvijo teže je dovoljenih največ 90 km/h. Na Nizozemskem pa sme sprega vozil voziti največ 90 km/h. Če je sama prikolica (ali avtodom) težja od 3,5 tone, je največja dovoljena hitrost 80 km/h.
Velja pa še nekaj pravil, ki malce štrlijo iz povprečja. Francija, denimo, obvezuje vse voznike in lastnike vozil, težjih od 3,5 tone (vključno z avtodomi), da na voznikovo in sovoznikovo stran ter na zadnji del nalepijo skupno tri posebne nalepke za mrtvi kot. Ta uredba velja tudi za vozila, registrirana v tujini. Kombinacije počitniških prikolic morajo imeti opozorila le, če ima vlečno vozilo ali priklopnik dovoljeno skupno maso, ki je večja od 3,5 tone.
V Španiji morajo biti prikolice in avtodomi, daljši od 12 metrov, na zadnji strani označeni bodisi z velikim znakom (130 cm × 25 cm) bodisi vsak z dvema majhnima znakoma (50 × 25 cm), pri čemer je vsak rumen in z rdečo obrobo.
Počitek in spanje ob cesti
Prenočevanje ali le spanje je ob cesti ali na parkiriščih je le redko dovoljeno čez noč. Če potujete z avtomobilom, prikolico ali avtodomom, morate biti previdni: to je na Danskem in Nizozemskem prepovedano. V izrednih razmerah se izjemoma tolerira prenočevanje izven kampov v Avstriji, Švici, Italiji in Franciji. Na Norveškem in Švedskem pa je to dovoljeno in tudi Nemčija ne prepoveduje nočnega počitka ob cesti. Vedno pa je treba upoštevati znake za parkiranje in ustavljanje, ki določajo, kaj in kako.
Če sploh.
Koliko velja preobremenitev?
Belgija: med 110 in 330 evri (tuji dopustniki morajo vedno plačati v gotovini)
Nemčija: 10 evrov za 5-odstotno preobremenitev, najvišja kazen 235 evrov
Danska: 75 kron (približno 10 evrov na odstotno točko nad ZGG) za do 3,5 tone
Francija: med 135 in 750 evri
Italija: najmanj 41 evrov, najvišja kazen 1.697 evrov
Hrvaška: najmanj 40 evrov
Luksemburg: 74 evrov za 10-odstotno predplačilo, nato med 251 in 5000 evrov
Nizozemska: najmanj 130 evrov, najvišja kazen 850 evrov
Avstrija: najmanj 36 evrov za več kot 2-odstotno preobremenitev, najvišja kazen 5000 evrov
Portugalska: med 60 in 300 evri
Švica: najmanj 85 evrov za 100 kg, 170 evrov nad 100 kg preobremenitve
Španija: med 300 in 400 evri za 6- do 15-odstotno preobremenitev, najvišja kazen 4.600 evrov
Vir: ADAC
Teža opreme in prtljage (približna ocena)
Rezervno kolo: 25 kg
Dve otroški kolesi: 23–25 kg
Dve električni kolesi (in nosilec): 60–70 kg
Vlečna naprava (kljuka): 50 kg
Dve plinski jeklenki (11 l): 46 kg
Izvlečna senčna markiza: 50 kg
Žar: 10 kg
Preberite še: McLaren razkriva, da njihov naslednji hiperšportnik ne bo podoben Rimčevi Neveri!
BONUS VIDEO: ‘Zlobno zeleni’ Ford Focus ima paket za dirkališča – poglej si te nore izboljšave