Ideja o vstopu v razred proizvajalcev butičnih kompaktnih avtodomov je pri Glavanovih zrasla tako rekoč čez noč. Seveda po dolgih letih, raje desetletjih izkušenj s servisiranjem, zastopanjem in prodajo ter najemom avtodomov.
Na slovenski avtodomski sceni je pred leti zaživela še ena znamka domačih, malodane butičnih avtodomov, ki pa je zasedla nov, precej samosvoj prostor v razredu kompaktnih modelov; tistih torej, ki merijo do pet metrov v dolžino. In ti so prav zaradi svojih mer praktični in uporabni tudi za tiste, ki jim šest ali sedem metrov dolgi modeli oziroma »vani« niso blizu, ki nimajo dosti izkušenj z velikimi in visokimi nadgradnjami, hkrati pa želijo raziskovati nove kraje, tudi takšne, kjer zunanje mere lahko kaj hitro postanejo ovira.
»Pa še ena stvar nas je vodila pri razmišljanju o tem, kakšen naj bo naš avtodom,« pove Vojko Glavan, ki vodi družinski posel. »Želeli smo namreč narediti avtodom, ki bo preprost za uporabo – tudi za tiste, ki ne prihajajo iz sveta karavaninga in nimajo dosti tovrstnih izkušenj. In da bo preprost ter uporaben kakor lastniški avtodom kot tak, ki je namenjen dajanju v najem. Po izkušnjah vidimo, da nam je to uspelo,« ponosno zatrjuje Glavan.
V družinskem podjetju AC Glavan zdaj izdelujejo model Free Plus, ki je nadgradnja prvega modela Free iz leta 2018. »Z ženo sva sama skicirala prve načrte, prve ideje avtodoma. Vedela sva, kaj želimo, kakšno pohištvo potrebujemo, kakšno kakovost želimo … Ves čas obstoja podjetja smo namreč vedno pomagali in svetovali drugim samograditeljem, tudi manjšim proizvajalcem, jim pomagali z dostopom do materiala. Potem sem si rekel, da pa je zdaj končno čas, da tudi sami poskusimo,« razlaga Vojko Glavan svojo odločitev o začetku proizvodnje avtodomov Free v Celju.
V prvi seriji je tako nastalo kar pet avtodomov serije Free, ki pa so imeli kuhinjo še v zadku, torej je mogoče kuhati pod odprtimi vrati (s šotorskim zaslonom). Takrat je bila to rešitev, ki je kupci očitno še niso sprejemali. »Takrat smo se predstavili celo v Düsseldorfu, ampak kupcev kar ni bilo,« pove o začetkih Glavan, zato so se odločili za evolucijo modela in pripravili verzijo Plus. »No, v ta model je bilo vloženega precej več truda, a tudi projekta smo se lotili bolj premišljeno, natančno.
Naredili smo 3D model notranjosti Volkswagnovega Transporterja in glede na skice ter podatke sami pripravili načrte za opremo in pohištvo, pri čemer smo se trudili izkoristiti prav vsak centimeter, vsako vdolbino in dotlej neizkoriščen prostorček,« ponosno razlaga Glavan, ki poudari, da je pri takšnih dimenzijah res treba misliti na vsak centimeter. Pri tem izpostavi zlasti lastno konstrukcijo rezervoarja, ki ne posega v notranjost, saj so izkoristili izbočene bočne stene Transporterja in dobili skoraj 70-litrski rezervoar sveže ter 28-litrskega za odpadne vode.
Kuhinja v osrednjem prostoru je seveda kompaktnih mer, predvsem pa ne posega preveč v notranjost. »Le dve indukcijski plošči sta na voljo, saj smo se s tem znebili plina, ki z jeklenko odvzema precej prostora. Kljub temu je tudi na vgrajeni bateriji AGM mogoče kuhati do 15 minut, potem pa je treba preprosto zagnati motor, drugo storita vgrajen alternator in inverter,« razloži Jernej Glavan in doda še, da je seveda mogoče uporabiti tudi zunanji vir energije ali vgraditi močnejšo in dražjo litij-ionsko baterijo, ki omogoča skoraj uro kuhanja. Tudi izvlečni kompresorski hladilnik s prostornino 42 litrov je vgrajen serijsko, njegova posebnost pa je, da ima kompresorsko enoto praktično ločeno (in zdaj vgrajeno v poseben blok ob bok kuhinje).
Samosvoj in natančen proces preobrazbe
Volkswagnov Transporter, na katerega pri Glavanovih prisegajo zaradi kakovosti, tovarniške podpore in prepoznavnosti, je vedno bazno vozilo, in to v kratki verziji. Tega najprej povsem »slečejo«, zatem še bolj izolirajo celotno notranjost (6–19 milimetrov izolacije), izrežejo luknje za okna, zatem pa se začne vgradnja pohištva, opreme, električne napeljave itd. In seveda je treba izrezati tudi luknjo v strehi za modul dvižne strehe ter dodatne postelje pod stropom kabine.
»Z dvižnim stropom je potem stojna višina ob kuhinjskem bloku več kot 190 centimetrov,« razlaga Jernej Glavan, saj stojno višino zahteva tudi homologacija za predelavo v avtodom. Pri Glavanu potem predelajo tudi sedežno konzolo vozniškega sedeža, ki je seveda vrtljiva, vendar pa identične višine kot serijska, zato je tudi ergonomija identična kot pri serijskem Transporterju (sicer bi bila vsaj tri centimetre višja).
Zaradi kuhinje in omar ob boku so se odločili tudi za vgradnjo druge, nekaj ožje klopi, ki je še vedno homologirana, vendar pa je pod sedežnim delom odprta, tako da je mogoče nalagati tudi daljše predmete. »Sicer pa je v kabini mogoče enostavno in predvsem hitro sestaviti udobno posteljo (200 × 150 cm), preko sedeža in naslona za roke, ki je praktična stopnička, pa dostopati do postelje pod trpežno šotorsko nadgradnjo,« razlaga Jernej Glavan in doda, da se nadgradnjo, ki je podprta z močnimi blažilci, enostavno in hitro dvigne, da je odpiranje res lahkotno. Sicer pa je mogoče na dvižno streho namestiti tudi strešni prtljažnik, čeprav se uporaba obojega hkrati seveda izključuje. Preden vprašate – ne, zunanje klimatske naprave ne vgrajujejo, saj ima avtomobil svojo, dovolj zmogljivo.
Seveda je prednost modela Free Plus tudi njegova večnamenskost. »Ko smo razmišljali o tem modelu, smo imeli vedno pred očmi idejo, da bi lahko lastnik avto uporabljal tudi vsakodnevno, ne le v počitniške namene. Tako je avtomobil povsem vsakodnevno uporaben, še več – mogoče je celo izgraditi zadnjo klop in potem je v kabini velik prostor, ki ga le delno omejuje širina kuhinje in elementov,« ponosno pove Jernej Glavan, ki je tudi avtor večine načrtov, ravno tako pa je sam izdelal tudi aplikacijo za nadzor glavnih sklopov avtodoma na daljavo: »Tako tudi ni bilo treba vgrajevati nobene nadzorne plošče, saj ima lastnik oziroma uporabnik vse podatke, ki jih potrebuje, kar na aplikaciji in vedno pri sebi.«
Predelava podvozja za več uporabnosti in voznega udobja
Ne glede na kompaktnost modela z dobre 4,9 metra dolžine vanj pri Glavanu vgradijo za okoli 500 kilogramov izolacije, dodatne opreme, pohištva, napeljav. Zato vsakemu avtomobilu s predelavo podvozja dodatno dvignejo nosilnost na 3,3 tone, kar pomeni, da ima Free+ po predelavi vseeno še vedno resnih 900 kilogramov nosilnosti. Kar bi res moralo biti več kot dovolj za štiri potnike in prtljago, tudi nekaj vode in ... poln hladilnik.
»Seveda lahko uporabimo vse pogonske sklope in podvozja, ki so na voljo pri Volkswagnovem Transporterju, toda že dvolitrski TDI-motor s 110 kilovati (150 KM) za potrebe avtodoma povsem zadostuje. Tistim pa, ki želijo malce več pustolovskega duha, svetujemo, da se odločijo za štirikolesni pogon,« razlaga Vojko Glavan, ki pravi, da zaradi odhajajoče trenutne generacije VW Transporterja že razmišljajo o predelavah novega Fordovega Transita, dokler seveda ne bo na voljo nov model.
V podjetju se s predelavo zdaj ukvarjajo štirje sodelavci, ki so že tako uigrani, da lahko v pičlih treh tednih spremenijo Transporterja v ličen in dobro opremljen avtodom za štiri osebe. V načrtu je tudi že nova hala, kjer bi lahko proizvodnjo dvignili na dva do tri avtodome na mesec, če bo povpraševanje dovolj veliko. »Ne glede na povpraševanje pa ne želimo postati masovni proizvajalec, saj bi v tem primeru težko zagotavljali kakovost, ki jo obljubljamo.
Tudi pri ceni je tako – želimo biti dovolj ugodni, nikakor pa to ne gre na račun kakovosti, ki jo ponujamo,« ponosno poudarita tako oče kot sin. Seveda se oba zavedata tudi pomanjkljivosti takšne kompaktne konstrukcije, to je predvsem kopalnica, za katero zmanjka prostora. In če del tega lahko nadomesti zunanja prha, ogrevane kopalnice s toplo vodo in straniščem pač ne more. »Zato se malce spogledujemo tudi z razredom do šestih metrov, ampak odločitev o tem še ni padla. Konkurence je namreč več, večen pa je tudi boj s skupno dovoljeno maso vozila, kjer smo mi s svojim pohištvom iz lesa vzdržljive in močne tise, ki edina zagotavlja kakovost, ki jo želimo, v hendikepu,« razmišlja o prihodnosti in širitvi podjetja v višji razred avtodomov Jernej Glavan.
Preberite še: Kompromisna rešitev s številnimi prednostmi
Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del